×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  سه شنبه - ۳ مهر - ۱۴۰۳  
true
true
درخواست فعالان اقتصادی برای حذف قیمت‌گذاری دستوری سیمان

اقتصادتهران: یک کارشناس بازار سرمایه گفت: با ورود سیمان به بورس کالا و پذیرش اکثر شرکت‌های سیمانی در بورس، دولت گامی بزرگ در جهت احیای صنعت سیمان کشور برداشت که این رویه، آغازگر حذف قیمت‌گذاری دستوری و سرکوب قیمتی در صنایع به شمار می‌رود.

به گزارش ایرنا، حذف قیمت‌گذاری دستوری که از مدت‌ها قبل مورد تاکید اکثر مسوولان کشور و نیز فعالان بازار سرمایه بود، از ابتدای آغاز به کار دولت سیزدهم به طور جدی مورد بررسی قرار گرفت و اقدامات مثبتی در راستای لغو هر چه سریع‌تر این نوع قیمت‌گذاری در اکثر محصولات به کار گرفته شد.

قیمت‌گذاری دستوری که با هدف رساندن نفع به اقشار ضعیف جامعه اجرایی شده بود مورد انتقاد افرادی قرار گرفت که معتقد بودند به کارگیری قیمت گذاری دستوری هیچگونه بازخورد مثبتی در اقتصاد کشور جز نفع رساندن به دلالان ندارد و تاکنون این اقدام فقط زمینه‌ساز ایجاد رانت و فساد در بازارهای مختلف بوده است.

با توجه به مخالفت ۱۰۰ درصدی فعالان بازار و نیز تلاش برای حذف قیمت‌گذاری دستوری، لغو این نوع قیمت‌گذاری در صنایع مختلف به عنوان برنامه‌های دولت سیزدهم مطرح شد که با عرضه کامل سیمان در بورس کالا این طرح به جنبه عملیاتی نزدیک‌تر شد و خوش‌بینی‌های زیادی را در میان فعالان بازار برای حذف قیمت گذاری دستوری در اکثر کالاها ایجاد کرد.

«اسدالله کشاورز»، معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت (۹ شهریور ماه) در ابلاغیه‌ای به روسای سازمان صنعت و معدن و تجارت در استان‌ها اعلام کرد که هر گونه خرید و عرضه سیمان خارج از بورس کالا ممنوع بوده و کلیه واحدهای تولیدکننده سیمانی که تاکنون در بورس پذیرش نشده اند باید ظرف دو هفته در بورس پذیرش و اقدام به عرضه محصول کنند؛ براساس این ابلاغیه کلیه مصرف کنندگان سیمان سراسر کشور نیز باید ظرف دو هفته اقدام به اخذ کد بورسی کنند.

همچنین در ادامه پیگیری‌های صورت گرفته از سوی معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صمت، «سیدرضا فاطمی امین»، وزیر صنعت، معدن و تجارت در روز چهاردهم شهریور اظهار داشت: کل محصول سیمان برای عرضه صحیح و جلوگیری از افزایش کاذب قیمت باید به بورس بیاید، مصالح فروشان بزرگ نیز باید در بورس خرید کنند و در سامانه افق، فاکتور بزنند.

به گزارش ایرنا، قطعی برق کارخانه‌های سیمان و کاهش تولید آن در تابستان سبب افزایش شدید قیمت این محصول در بازار به بیش از ۱۰۰ هزار تومان در هر پاکت شد که در این میان حضور دلالان و واسطه‌ها در این افزایش قیمت بی تاثیر نبود.

به دنبال ایجاد چنین افزایش قیمتی در بازار سیمان و سواستفاده دلالان از کمبود این محصول، «سیدرضا فاطمی امین» وزیر صنعت، معدن و تجارت اقداماتی را در راستای کنترل قیمت سیمان در بازار در دستور کار قرار داد و از طریق اصلاح ساختارها و نیز اتخاذ تصمیمات لازم برای ورود این محصول به بورس کالا زمینه تعادل قیمت سیمان در بازار را فراهم کرد.

در نتیجه این اقدامات، قیمت سیمان از نرخ بیش از ۱۰۰ هزار تومان در هر کیسه به حدود ۲۵ هزار تومان کاهش یافت که اتفاقی بی‌سابقه به شمار می‌رود، زیرا معمولا قیمت کالاها زمانی که بالا می‌رود تمایلی برای پایین آمدن ندارد.

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
false
true

tag heuer aquaracer calibre 5 automatic price tag heuer carrera calibre 1887 price replica watch breitling chronometre aerospace price breitling superocean heritage 46 chronograph replica watches how to change a metal watch band patek philippe double sided watch price replica watches