×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  سه شنبه - ۱ آبان - ۱۴۰۳  
true
true
درآمد افزایش مالیات سیگار برای بهبود سطح سلامت مردم هزینه می‌شود

اقتصادتهران: قائم مقام وزیر بهداشت،درمان و آموزش پزشکی در واکنش به مصوبه دیروز مجلس برای افزایش مالیات سیگار گفت: درآمد حاصل از این مصوبه در مسیر کاهش مصرف سیگار و افزایش سطح سلامت مردم ایران هزینه می شود.

ایرج حریرچی روز شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: وزارت بهداشت از اقدام امروز مجلس مبنی بر افزایش مالیات سیگار و دخانیات در سطح خرده فروشی قدردانی می کند و معتقدیم که این مصوبه قطعا در مسیر بهبود و ارتقای سطح سلامت مردم ایران خواهد بود.

وی گفت: میزان کل اعتبار ناشی از افزایش مالیات سیگار محاسبه شده است و منابعی که از این ردیف بودجه ای کسب می شود، مطابق مصوبه مجلس قرار است برای کمک به آموزش و پرورش، ورزش همگانی و بهداشت و درمان مردم هزینه شود.

معاون کل وزارت بهداشت گفت: افزایش مالیات سیگار معادل ۲۰ درصد قیمت خرده فروشی خواهد بود و نسبت به مالیات سیگار و دخانیات در سال جاری افزایش خوبی است و امیدواریم در سال‌های آتی نیز همین روال بسیار منطقی -فزایش مالیات سیگار و دخانیات-در مسیر کاهش مصرف و ارتقای سلامت مردم ادامه پیدا کند.

وی افزود: با توجه به اینکه در کشور ما (ایران)، میزان مالیات بر دخانیات بسیار پایین است و یکی از کمترین میزان مالیات دخانیات را در بین کشورهای دنیا داریم، مصوبه امروز مجلس مبنی بر افزایش مالیات دخانیات، اقدام بسیار مثبتی است.

بر اساس مصوبه امروز مجلس، از ابتدای سال ۱۳۹۷ به قیمت خرده فروشی هر نخ سیگار تولید داخلی با نشان ایرانی ۷۵ ریال، تولید مشترک ۱۵۰ ریال، تولید داخلی با نشان بین‌المللی ۲۵۰ ریال و وارداتی ۶۰۰ ریال به عنوان عوارض اضافه شود.

نمایندگان بند الحاقی، تبصره ۶بخش درآمدی لایحه بودجه ۹۷ کل کشور را مبنی بر افزایش عوارض سیگار با ۱۳۵ رای موافق، ۶۶ رای مخالف و ۳ رای ممتنع از مجموع ۲۲۸ نماینده حاضر تصویب کردند.

حریرچی، سخنگوی وزارت بهداشت هفته گذشته در نشست خبری اعلام کرده بود: ۱۰درصد افراد بالای ۱۸ سال در ایران هر روز سیگار می کشند که حدود ۲۰ درصد مردان و یک درصد زنان هستند و حدود ۱۴ درصد جمعیت کشور به صورت روزانه و تفننی سیگار می کشند که حدود ۲۵ درصد مردان و چهار درصد زنان را شامل می شود.

قائم مقام وزیر بهداشت گفت: حدود ۳٫۴ درصد نوجوانان ۱۳ تا ۱۵ سال در ایران مصرف سیگار دارند که شامل ۴٫۸ درصد نوجوانان پسر و ۲٫۱درصد دختران نوجوان است.

وی افزود: به طور کلی حدود هفت میلیون سیگاری بالای ۱۵ سال در کشور داریم که ۱۰۰ هزار نفرشان نوجوانان ۱۳ تا ۱۵ سال هستند.

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: سیگار و مواد دخانی حاوی هفت هزار ماده شیمیایی است که عامل ۷۰ نوع ماده سرطان زا در مواد دخانی وجود دارد، سالانه هفت میلیون نفر در دنیا به علت استعمال دخانیات جان خود را از دست می دهند که ۹۰۰ هزار نفرشان سیگاری نیستند بلکه نزدیکان و اطرافیان افراد سیگاری هستند که به اجبار در معرض دود سیگار قرار می گیرند.

وی ادامه داد: سالانه ۵۵ هزار نفر در ایران به علت استعمال دخانیات جان خود را از دست می دهند و ۹۰ درصد کسانی که به سرطان ریه مبتلا می شوند، سیگاری هستند. علاوه بر سرطان ریه، سیگار و دخانیات عامل مهم سرطان مثانه و پانکراس است.

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
false
true

tag heuer aquaracer calibre 5 automatic price tag heuer carrera calibre 1887 price replica watch breitling chronometre aerospace price breitling superocean heritage 46 chronograph replica watches how to change a metal watch band patek philippe double sided watch price replica watches