true
اقتصادتهران:معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: برنامه داخلی سازی خودروی پژو ۲۰۰۸ در سال نخست تولید ۴۰ درصد است و به طور قطع به این رقم تا پایان امسال دست خواهیم یافت.
«محسن صالحی نیا» امروز (شنبه) در جمع خبرنگاران در پاسخ به پرسش ایرنا درباره شایعه ها مبنی بر کاهش داخلی سازی این خودرو از ۴۰ به ۳۰ درصد در سال نخست تولید، افزود: همواره برنامه داخلی سازی بر اساس مراحل پیش بینی شده بتدریج به نقطه اوج خود می رسد، اما گاهی اوقات با توجه به زمان عقد قرارداد تا تامین تجهیزات و ماشین آلات یا قالب های خاص ممکن است با وقفه هایی در کار مواجه شویم که البته طبیعی است.
وی تصریح کرد: برنامه داخلی سازی محصول جدید ایران خودرو مطابق وعده داده شده (۴۰ درصد داخلی سازی تا پایان امسال) با قوت و قدرت اجرایی خواهد شد.
به گزارش ایرنا، در روزهای اخیر برخی رسانه ها اعلام کرده بودند: در حالی که تولید پژو ۲۰۰۸ بنا بر مصوبه وزارت صنعت، معدن و تجارت باید با داخلی سازی ۴۰ درصدی آغاز میشد، طبق اعلام محسن صالحینیا معاون وزیر صنعت قرار است با داخلی سازی ۳۰ درصدی آغاز شود.
این رسانه ها همچنین از دفاع صالحینیا از عقب نشینی وزارت صنعت از داخلیسازی ۴۰ درصدی خبر دادند و به نقل از این مقام مسئول اعلام کردند: مغایرتی بین تولید پژو ۲۰۰۸ با داخلیسازی ۳۰ درصدی و مصوبه وزارت صنعت وجود ندارد و اگر دیدید سال آینده داخلیسازی این خودرو افزایش نیافت، نسبت به این مسئله اعتراض کنید.
پیشتر «آرش محبینژاد» دبیر انجمن صنایع همگن قطعهسازان خودرو در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا اظهار کرده بود، مطابق اعلام مدیرعامل ایکاپ (شرکت ایران خودرو- پژو)، تولید خودروی پژو ۲۰۰۸ با داخلی سازی ۲۰ درصدی در سال گذشته آغاز شد که از این میزان ۱۴ درصد مربوط به مونتاژ بدنه و رنگ و ۶ درصد دیگر تولید و تامین قطعه توسط قطعه سازان داخلی است.
به گفته این مقام مسئول، مطابق قرارداد ایران خودرو و طرف خارجی، عمق ساخت داخل این خودرو در تولید انبوه در سال نخست تولید ۴۰ درصد خواهد بود و پس از دو سال به ۷۰ درصد می رسد؛ در این راستا، ایران خودرو در تفاهم نامه ای با قطعه سازان داخلی، قرارداد عمق ساخت داخل ۵۵ درصدی شامل ۴۱ درصد تامین قطعات و ۱۴ درصد مونتاژ بدنه و رنگ منعقد کرده است.
محبی نژاد تصریح کرد: دستیابی به این مهم تحول بزرگی در تولید خودروی کشور به دنبال خواهد داشت؛ این در حالی است که در گذشته همه قطعات خودرویی به صورت CKD (بسته کامل) وارد می شد و عمق ساخت داخل کم بود یا بتدریج صورت می گرفت.
وی ادامه داد: با شروط چهارگانه وزارت صنعت، معدن و تجارت، شامل عمق ساخت داخل تا ۴۰ درصد در سال نخست تولید و تا ۷۰ درصد در مدت سه سال، صادرات ۳۰ درصدی خودرو و قطعات، انتقال دانش فنی و فناوری و سرمایه گذاری مشترک طرف خارجی (شامل سرمایه گذاری نقدی و تامین ماشین آلات و انتقال فناوری)، آینده صنعت خودرو تضمین می شود.
true
true
https://tehraneconomy.ir/?p=83365
false
true