true
اقتصادتهران: معاون رییسجمهوری و رییس سازمان حفاظت محیطزیست در نامهای به معاون اول رییس جمهوری تاکید کرد که خودروسازان با درخواست به عقب انداختن تولیدات خود مطابق استاندارد یورو ۵ فقط در پی منافع و ملاحظات اقتصادی خود هستند و موضوع آلودگی هوا جزو اولویتهای آنها نیست، سازمان محیط زیست به هیچ عنوان با این درخواست موافقت نمیکند.
به گزارش اقتصادتهران، عیسی کلانتری در نامه خود به جهانگیری نوشت که عطف به نامه وزیر صنعت معدن و تجارت به شماره ۶٠/٣٣٢٧١٠ به تاریخ ۱۹ اسفند سال ۱۳۹۸ در خصوص تعویق زمان ارتقاء استاندارد یورو ۵ و همچنین بند اول نامه مشترک دو شرکت ایران خودرو و سایپا با موضوع موانع بر سر راه جهش تولید موارد ذیل را به استحضار جنابعالی می رساند؛ در روزهای انتهایی سال گذشته خودروسازان مذکور نامه مشابهی به این سازمان ارسال کرده و این موارد را در آن نامه تشریح کرده بودند که پاسخ فنی و مستدلی به درخواست آنها ارسال شد که خلاصه از آن به شرح ذیل است:
«قطعاً سلامتی و تندرستی شهروندان با هیچ منافع اقتصادی قابلیت جایگزینی ندارد و نمیتوان برای جان شهروندان اعداد و ارقامی تعیین کرد، گزارشهای متعددی از ضرر و زیان اقتصادی ناشی از اثرات سوء آلودگی هوا بر سلامتی مردم در کلانشهرهای کشور موجود است و در آخرین گزارشی که از جانب وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی منتشر شده زیان اقتصادی ناشی از مرگ و میر زودرس و بیماری های منتسب به آلودگی هوا در سالن ۹۶ در تمام کشور برابر با ۱۸۸ هزار میلیارد ریال برآورد شده است یقیناً هزینه های مذکور در مقایسه با هزینه های مربوط به ارتقاء استاندارد آلایندگی و تامین کاتالیست خودرو قابل توجه است.
در داخل کشور تولید کنندگان کاتالیست برای انواع خودروهای تولیدی وجود دارند که می توانند تمامی نیازهای خودروسازان داخلی را تامین کنند، تولیدکنندگان مذکور این موضوع را بارها به این سازمان اعلام کرده اند که آمادگی کامل جهت تامین کاتالیست مورد نیاز برای خودروسازان را دارند بنابراین به لحاظ تامین این قطعه طبیعتاً باید مشکل خودروسازان را تهدید کند.
بر اساس پایش های صورت گرفته توسط سازمان ملی استاندارد و همچنین پایش های موازی توسط این سازمان، کیفیت سوخت بنزین توزیعی در کشور در وضعیت مطلوب قرار داشته و مشخصات مد نظر برای استاندارد یورو ۴ را برآورده می کند از لحاظ فنی نیز مصرف سوخت یورو ۴ برای خودروهای یورو ۵ به هیچ موجب تخریب یا صدمه به خودروهای بنزینی پاششی غیر مستقیم نمیشود.
true
true
https://tehraneconomy.ir/?p=184306
false
true