×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  دوشنبه - ۷ آبان - ۱۴۰۳  
true
true
خشکبار ایران قابلیت صادرات به ۳٫۵ میلیارد دلار دارد

اقتصادتهران: در شرایطی که کشور با مجموعه‌ای از تحریم‌ها مواجه است و مذاکره بر سر موضوعات هسته‌ای همچمنان ادامه دارد، به نظر می‌رسد تیم اقتصادی دولت باید بیش از هرچیز در اندیشه ارائه راهکارهایی برای افزایش صادرات غیر نفتی باشد. از آنجا که مواد غذایی جزو موارد تحریمی محسوب نمی‌شود، می‌توان بر روی این اقلام مانور داد. خشکبار نیز که زیر مجموعه مواد غذایی به شمار می‌رود از جمله مواردی است که کشورمان در تولید و صادرات آن پیشگام بوده و راهی برای افزایش صادرات آن را پیش روی اقتصاد قرار داده است.

در حالی علی محسنی، معاون دفتر امور میوه‌ای سردسیری و خشک وزارت جهادکشاورزی از صادرات بیش از ۲۵۰ هزار تن خشکبار در ۱۰ ماهه امسال خبر داده که صادرات پسته نسبت به سال قبل از نظر ارزشی ۸۰ درصد رشد داشته است.

وی از صادرات ۱۵۶ هزار و ۲۹۴ تن پسته به ارزش بیش از یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار در ۱۰ ماهه امسال خبر داد و افزود: سال قبل ۸۷ هزار و ۹۳۰ تن پسته به ارزش حدود ۷۸ میلیون دلار از کشور صادر شده بود که امسال این صادرات ۷۸ درصد از نظر وزنی و ۸۰ درصد از نظر ارزشی رشد داشته است.

در حالی میزان صادرات خشکبار کشور با روند صعودی مواجه شده که پسته در این خصوص رکورد زده به گونه‌ای که به گفته عسگراولادی، طی یازده ماه گذشته ۱۴۰ هزار تن پسته صادر شده است.

چین بزرگ‌ترین وارد کننده پسته از ایران

در همین رابطه عضو هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان خشکبار ایران، کشور چین را بزرگ‌ترین وارد کننده پسته از ایران عنوان کرد.

محمد مهدی طباطبایی، در گفت و گو با خبرنگار ما گفت: در حال حاضر پس از چین، کشورهای عربی، شمال آفریقا و روسیه بیش ترین حجم واردات خشکبار ایران را در اختیار دارند.

وی با اشاره به آن که حجم صادرات خشکبار ایران ۲٫۵ میلیارد دلار در سال است، تصریح کرد: در صورتی که شرایط بهبود یابد، میزان صادرات خشکبار می تواند به ۳۰ تا ۴۰ درصد کنونی افزایش یابد.

عضوهیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان خشکبار ایران با اشاره به میزان صادرات پسته ایران گفت: ۲۵۰ هزار تن پسته در سال در ایران تولید میشود که در خوشبیناته ترین حالت، ۳۵ هزار تن آن به مصرف داخلی رسیده و مازاد آن صادر می شود که البته میزان مصرف در سال جاری کم تر از ۳۵ هزار بوده است.

وی با بیان آن که به دلیل قدرت پایین خرید مردم، مصرف پسته در ایران کم است، خاطرنشان ساخت: افزایش قیمت پسته و خشکبار نه تنها در ایران بلکه در دنیا افزایش پیدا کرده که باید مبنای این قضیه را پیگیری کرد.

طباطبایی، به مشکلات موجود در این بخش اشاره کرد و گفت: بحث خرید تضمینی به خصوص برای کشمش که در سال جاری اتفاق افتاد موجب شد تا بزرگ ترین بازار فصلی از دست برود که این امر به کاهش صادرات منجر شد و در مقابل، ترکیه از این فرصت نهایت بهره برداری را انجام داد.

مشاور عالی کنفدراسیون صادرات ایران، به مزایای صادرات خشکبار اشاره کرد و گفت: از آنجا که مواد غذایی جزو موارد تحریمی علیه ایران محسوب نمیشود، صادرات خشکبار به دلیل آن که از زیر مجموعه های مواد غذایی است می تواند برای کشور در شرایط تحریم ارز آوری به همراه داشته باشد.

وی افزود: از سوی دیگر به دلیل پتانسیلی که در بحث خشکبار وجود دارد، در صورت ایجاد شرایط مناسب می‌تواند موجب افزایش صادرات غیر نفتی شود.

طباطبایی یادآور شد: عرضه و تقاضای خشکبار داخلی به میزان قدرت خرید مردم مربوط می شود و اتحادیه صادر کنندگان نقشی در قیمت خشکبار داخلی ندارد.

صادرات۱۴۰ هزار تن پسته و ۹۰ هزار تن خرما

در همین خصوص رییس اتاق بازرگانی ایران و چین از صادرات۱۴۰ هزار تن پسته و ۹۰ هزار تن خرما خبر داد.

اسدالله عسگراولادی، رییس اتاق بازرگانی ایران و چین در خصوص میزان صادرات خشکبار طی ماه‌های گذشته و وضعیت این روزهای بازار اظهار داشت: طی ماه‌های گذشته به جز کشمش سایر محصولات صادرات خوبی داشته‌اند.

وی افزود: طی یازده ماه گذشته ۱۴۰ هزار تن پسته و ۹۰ هزار تن خرما صادر شده این در حالی است که میزان صادرات کشمش ۱۰۰ هزار تن پیش بینی شده بود که به ۵۰ هزار تن رسیده است.

عسگراولادی با انتقاد از تعاونی‌ها تصریح کرد: زمانی که تعاونی‌ها کشمش را از باغدار نخریدند این محصول بر روی دست آن‌ها ماند و بهای آن نیز تا ۴ هزار تومان کاهش یافت.

وی با اشاره به قیمت پسته درنقاط مختلف شهر گفت: درست است که بهای خشکبار ارزان نیست اما در نقاط مختلف شهر نیز قیمت آن متفاوت است به عنوان مثال در مناطق بالای شهر پسته بین ۵۰ تا ۶۰ هزار تومان به فروش می‌رسد و در مناطق پایین شهر‌‌ همان پسته را ۴۰ هزار تومان می‌فروشند.

افزایش قیمت بادام در بازارهای جهانی

این در حالی است که میزان صادرات سال گذشته بادام ۲ هزار و ۴۲۳ تن به ارزش ۱۷.۸ میلیون دلار اعلام شده که صادرات امسال نسبت به سال قبل از نظر وزنی ۱۱ درصد کاهش یافته اما از نظر ارزشی تغییری نداشته که این نشان دهنده آن است که قیمت بادام در بازارهای جهانی بالا رفته است.

همچنین صادرات فندق را نیز ۵۴ تن به ارزش ۱۹۷ هزار دلار و میزان صادرات گردو نیز یک هزار و ۱۸۱ تن به ارزش ۸ میلیون دلار بوده است.

سرانه تولید پسته در کشور ۲.۸۸ کیلوگرم، گردو ۲.۸۵ کیلوگرم، بادام ۱.۹۹کیلوگرم و فندق ۲۶۰ گرم است.

 

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
false
true

tag heuer aquaracer calibre 5 automatic price tag heuer carrera calibre 1887 price replica watch breitling chronometre aerospace price breitling superocean heritage 46 chronograph replica watches how to change a metal watch band patek philippe double sided watch price replica watches