×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  چهارشنبه - ۴ مهر - ۱۴۰۳  
true
true
حذف دفاتر سردفتری در دفاتر اسناد رسمی

اقتصادتهران: در حالی که برخی کارشناسان اقتصادی از افزایش معاملات مسکن خبر داده و رکود آن را در حال شکسته شدن می‌دانند، آمار اسناد ثبت شده در دفاتر ثبت اسناد حاکی است که تنها حدود ۲۷ درصد از اسناد ثبت شده در دفاتر اسناد رسمی به معاملات مسکن مربوط می‌شود.

این در حالی است که ۴۰ درصد از اسناد ثبت شده در دفاتر اسناد رسمی به معاملات خودرو و ۴۰ درصد دیگر نیز به سایر معاملات مربوط است. البته آمار به ثبت رسیده در دفاتر اسناد رسمی در فاصله زمانی شهریور ۹۲ لغایت شهریور ۹۳ حاکی است که این رقم حدود ۲۷ درصد معاملات را شامل شده است.

ثبت دستی دفاتر حذف می‌شود

آمار ثبت دستی در دفاتر اسناد رسمی از شهریور ۹۲ به صورت آنلاین درآمد و امکان تفکیک اسنادی که در دفاتر تنظیم می‌شود را به وجود آورد. این در حالی است که دفاتر اسناد رسمی قرار است امسال طی طرحی از سوی کانون سردفتران و دفتریاران جمع‌آوری شود. در همین رابطه، محمدرضا دشتی اردکانی، رییس کانون سردفتران و دفتریاران به خبرنگار ما گفت: با تصویب قانون کاداستر در مجلس شورای اسلامی و تایید آن از سوی شورای نگهبان، دستورالعمل اجرای حذف دفاتر جاری در دفترخانه ها را شاهد خواهیم بود.

تفاهم با سازمان مالیاتی کشور

دشتی اردکانی به تفاهم با سازمان مالیاتی کشور در اسفند سال گذشته اشاره کرد و گفت: با توجه به تفاهم با سازمان مالیاتی کشور مقرر شد که فروردین امسال دفترخانه ای در تهران به عنوان پایلوت معرفی شود تا از این سازمان استعلام بگیرد.

وی ادامه داد: این دفترخانه ۲۰ فروردین ماه در شمال شهر تهران انتخاب شد تا استعلامات الکترونیکی بین سازمان ثبت اسناد و املاک و سازمان مالیاتی کشور را انجام دهد و هدف این کار نیز رفع مشکلات و حذف هزاران تردد بی مورد است.

رییس کانون سردفتران و دفتریاران تاکید کرد، اگر استعلام ها آنی شود، ثبت سند از ۴۵ روز به یک روز کاهش می یابد.

کد رهگیری باطل است

با وجودی که بر اساس رای دیوان عدالت اداری که در سال گذشته صادر شد، الزامی برای دریافت کد رهگیری توسط بنگاه‌های معاملات املاک در تهران وجود ندارد اما در این زمینه به دلیل اطلاع رسانی ناقص و ناکافی، مردم همچنان به دلیل اصرار برخی بنگاه‌های املاک اقدام به این امر می‌کنند که در این خصوص نیز، دشتی گفت: با اصلاحاتی که امسال صورت می‌گیرد، کد رهگیری به طور کامل از بین رفته و دیگر نگرانی از این بابت وجود نخواهد داشت.

ثبت بیش از ۱۶ میلیون سند در سال گذشته

رییس کانون سردفتران و دفتریاران، به ثبت ۱۶ میلیون و ۹۱ هزار و ۴۶۰ سند در دفاتر اسناد رسمی در سال ۹۳ اشاره کرد و گفت: هفت هزار و ۳۵۰ دفتر در کل کشور وجود دارد که یکهزار و ۷۴۰ دفتر از این تعداد در تهران است.

وی تاکید کرد: سال گذشته ۵۴۰ دفتر در سراسر کشور از سوی کانون سردفتران مورد بازرسی و تعداد ۴۳۰ مورد شکایت از دفاتر اسناد رسمی مورد بررسی قرار گرفته است.

منتظر صدور شناسنامه فنی ساختمان هستیم

وی در پاسخ به سوالی درباره زمان اجرای قانون پیش فروش ساختمان گفت: همه کارها برای اجرای قانون پیش فروش ساختمان آماده است و منتظر صدور شناسنامه فنی ساختمان از سوی شهرداری ها هستیم.

رییس کانون سردفتران و دفتریاران ادامه داد: در بعضی استان‌ها، شهرداری‌ها شناسنامه فنی صادر می کنند اما متاسفانه در تهران همچنان منتظر صدور این شناسنامه‌های فنی هستیم.

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
false
true

tag heuer aquaracer calibre 5 automatic price tag heuer carrera calibre 1887 price replica watch breitling chronometre aerospace price breitling superocean heritage 46 chronograph replica watches how to change a metal watch band patek philippe double sided watch price replica watches