×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  سه شنبه - ۸ آبان - ۱۴۰۳  
true
true
جزئیات رشد اقتصادی در حوزه‌های مختلف اقتصادی اعلام شد

اقتصادتهران: رشد ۲٫۸ درصدی تولید ناخالص داخلی در پاییز امسال در حالی رقم خورد که بیش از ۸۲ درصد آن مربوط به بخش‌های نفت، صنعت، ساختمان و خدمات موسسات پولی و مالی بوده است.

عمده‌ترین منابع آماری به منظور محاسبه اقلام هزینه ناخالص داخلی را منابعی نظیر طرح آماری بودجه خانوار در مناطق شهری ایران، پرداختی‌های خزانه‌داری کل کشور، آمار صادرات و واردات گمرک و آمار تراز پرداخت‌های خارجی تشکیل می‌دهند که بانک مرکزی در این زمینه اعلام کرد که مطابق با روش معمول در آمارهای فصلی آمارهای مرتبط با تولید و هزینه ملی برای نیمه اول امسال بر حسب قیمت‌های جاری بر مبنای آخرین داده‌ها و اطلاعات دریافتی از منابع آماری اصلاح و تعریف شده است.

بر این اساس تغییرات در چهار گروه اصلی به گونه ای بود که تغییر رشد تولید در کشاورزی ۳٫۵ درصد، نفت ۸٫۱ درصد، صنایع و معادن ۶٫۲ درصد و خدمات ۲٫۳ درصد بود که در نهایت نرخ رشد تولید ناخالص ملی را به ۳٫۶ درصد و نرخ رشد تولید ناخالص داخلی بدون نفت را به ۳٫۱ درصد رسانده است.

اما بررسی آمار بانک مرکزی از رشد ارزش افزوده بخش‌های مختلف اقتصادی حاکی از ادامه روند بهبود و رونق نسبی در مقایسه با دوره مشابه سال قبل است. به گونه‌ای که رشد سه ماهه سوم سال جاری به ۲٫۸ درصد رسیده است.

بررسی سهم فعالیت‌های اقتصادی در رشد تولید ناخالص ملی نشان می‌دهد که در فصل سوم امسال ارزش افزوده فعالیت‌های نفت ۰٫۵، صنعت۰٫۴، ساختمان۰٫۸ و خدمات موسسه پولی و مالی ۶ درصد، بوده که نقش عمده‌ای حدود ۲٫۳ درصد در رشد ۲٫۸ درصدی تولید ناخالص داخلی به قیمت‌های ثابت سال ۱۳۸۳ ایفا کرده‌اند.این درحالی است که رشد تولید ناخالص داخلی در سه ماهه سوم سال گذشته منفی ۱٫۸ درصد بوده است.

آخرین آمار و اطلاعات ارائه شده از وزارت جهاد کشاورزی به بانک مرکزی نشان می‌دهد که برآورد مقادیر تولید محصولات زراعی ۸٫۱، باغی ۱٫۵، دامی ۴٫۹ درصد و شیلات ۷٫۷ درصد نسبت به سال گذشته رشد دارد.

همچنین براساس محاسبات فصلی انجام شده ارزش افزوده کل گروه کشاورزی در ۹ ماهه اول امسال نسبت به دوره مشابه سال قبل ۳٫۵ درصد رشد داشته است.

اما در بخش صنعت شاخص تولید کارگاه‌های بزرگ صنعتی که حدود ۷۰ درصد ارزش افزوده بخش صنعت را پوشش می‌دهد در سه ماهه سوم امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲٫۴ درصد رشد دارد.که در همین مدت شاخص تولید کارگاه‌های بزرگ صنعتی نسبت به رقم سال قبل ۵٫۲ درصد افزایش یافته است.

بنا بر این گزارش در میان ۲۴ گروه عمده کارگاه‌های بزرگ صنعتی شاخص ۱۲ گروه در ۹ ماهه اول نسبت به دوره مشابه سال قبل رشد مثبت داشته است.

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
false
true

tag heuer aquaracer calibre 5 automatic price tag heuer carrera calibre 1887 price replica watch breitling chronometre aerospace price breitling superocean heritage 46 chronograph replica watches how to change a metal watch band patek philippe double sided watch price replica watches