×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  شنبه - ۳۱ شهریور - ۱۴۰۳  
true
true
تومان به جای ریال؛ فرصت ها و چالش ها

اقتصادتهران: ‘تومان به جای ریال؛ فرصت ها و چالش ها’، ‘ناسیونالیست های جدید و تکلیف ما’،’مأموریت حساس در مدار ۱۰ درجه’ و ‘اصلاح پول ملی؛ گامی مثبت’، ازجمله عناوین مقالات و مطالب برگزیده ای است که روز پنج شنبه در تارنمای ‘ایرنا مقاله’ منتشر شد.

نویسنده این یادداشت تلاش داشته با نگاهی بی طرفانه و علمی، مصوبه جدید دولت در مورد تغییر پول ملی از ریال به تومان مورد بررسی قرار دهد. این مصوبه در صورت تصویب در مجلس و تبدیل شدن به قانون، موجب حذف یک صفر از واحد پول کشور می‌شود و در عین حال، باعث هماهنگی میان آنچه در عرف جاری کشور متداول است و واحد رسمی پول کشور که در قانون وجود دارد، خواهد شد.

نکته ای که در رابطه با مصوبه جدید دولت باید به آن توجه داشت این است که با مصوبه اخیر دولت، تغییر واحد پول به حذف یک صفر محدود شده است و این امر بر خلاف نظر اکثر صاحبنظران است که حذف حداقل ۳ صفر از واحد پول را ضروری می دانند.

از دیگر سو، جهت روانی نیز موجب تناسب عددی واحد پول کشور با ارزهای خارجی می‌شود و از بعد فنی هم در عملیات مالی و بانکی سهولت بیشتری ایجاد خواهد کرد. با این حال، در مسیر اجرایی کردن این تغییر عنوان واحد پول، چالش‌ هایی نیز وجود خواهد داشت

یکی از مشکلات موجود این بود که واحد پولی که مردم در زبان روزمره به آن اشاره می‌کردند، با واحد پولی که در قانون و متون رسمی به کار رفته بود، تفاوت داشت. روشن است که این مشکل، ناشی از عنوان «ریال» نبود، بلکه ناشی از کاهش ارزش ریال بود؛ بنابراین صرف تغییر نام نمی‌ توانست هیچ مشکلی را حل کند.

**ناسیونالیست های جدید و تکلیف ما

انتخاب ترامپ به ریاست‌ جمهوری آمریکا، بسیاری را شگفت‌ زده کرد؛ زیرا اکثر نظرسنجی‌ها در آمریکا خلاف آن را نشان داده بود. در تحلیل دلایل عدم توفیق نظرسنجی‌ها در پیش‌بینی، گفته می‌شود که تعدادی از مصاحبه‌شوندگان علاقه واقعی خود را پنهان کرده‌اند؛ زیرا خجالت می‌کشیدند که به‌صورت شفاف اعلام کنند از ترامپ پشتیبانی می‌کنند.

در سرمقاله روزنامه «دنیای‌اقتصاد» در ۱۵ تیر ۱۳۹۵ تحت عنوان «ظهور پوپولیسم در اروپا و شاید ایران» نوشتم: «رواج پوپولیسم به‌خصوص در اروپا در دهه‌های اخیر در شرایطی اوج می‌گیرد که جنگ بین برندگان و بازندگان جهانی شدن آشکارتر می‌شود.

در نتیجه احزاب چپ افراطی و همچنین راست افراطی به یکدیگر نزدیک‌تر شده و با شعارهای پوپولیستی جامعه را به سویی هدایت می‌کنند که اروپا در دهه ۱۹۲۰ با آن مواجه بود و در آن بستر حزب جمهوری وایمار به‌وجود آمد و هیتلر در آن زاده شد.»

به‌ نظر می‌ رسد حرکت فوق با انتخاب ترامپ در آمریکا نیز سرعت گرفته و شگفتی‌ آفرین شده است و به قول مجله اکونومیست دوران جدید ناسیونالیسم شروع شده است که منافع بین‌ المللی را با منافع ملی در تضاد قرار می‌ دهد و این امر به تعبیر اکونومیست خطرناک است.

 **مأموریت حساس در مدار ۱۰ درجه

این گفت و گو با « امیر حبیب الله سیاری»، فرمانده نیروی دریایی ارتش به ماموریت های نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در مدارد ۱۰ درجه می پردازد.

فرمانده نیروی دریایی ارتش بر این باور است که، مأموریت نیروی دریایی، حفاظت از مرزهای آبی، جزایر، منابع و منافع جمهوری اسلامی است. در این مأموریت‌ها، حفظ منابع و منافع هم قید شده است.

حفاظت از مرزهای آبی همواره برعهده نیروی دریایی بوده است. حفظ منابع هم جزو این وظایف است. منابع هم شامل منابع زیردریا، کف دریا، نفت، منابع غذایی و شیلات و… می‌شود. علاوه بر این منافعی هم داریم و این منافع تا خلیج عدن گسترده است.

سیاری تاکید می کند، کشتی‌های ما الان در آب‌ها رفت و آمد دارند و اگر امنیت نباشد، کشتی ما را می‌برند. این هم جزو منافعی است که برقراری آن مأموریت نیروی دریایی ارتش است.

بعد از جنگ بحث تعمیرات و نگهداری و بهینه‌سازی و آماده کردن یگان‌ها را انجام می‌دادیم تا اینکه تدبیری از سوی رهبر معظم انقلاب ابلاغ شد مبنی بر توسعه مأموریت نیروی دریایی به خاطر حفظ مرزهای آبی‌مان، منابع و منافع‌مان. به عنوان نیروی دریایی «راهبردی» مأموریت پیدا کردیم که منطقه مسئولیت‌مان را از شرق تنگه هرمز ببریم تا مدار ۱۰ درجه.

مدار ۱۰ درجه را روی نقشه زیر سومالی. این منطقه ۳/۱برابر مساحت جمهوری اسلامی ایران است. اهمیت منطقه دریایی است که ما را موظف می‌کند در این منطقه گشت بزنیم.

**اصلاح پول ملی؛ گامی مثبت

در این یادداشت «غلامرضا مصباحی مقدم» تصمیم دولت برای تغییر واحد پول ملی ایران از ریال به تومان را گام مثبتی تلقی کرد. با توجه به ثبات اقتصادی موجود و موفقیت سیاست‌های کنترل تورمی دولت، طرح اصلاح پول ملی در شرایط خوبی پیاده می‌شود.

طرح اصلاح پول ملی باید حذف سه یا چهار صفر از پول ملی را نیز مد نظر قرار دهد چرا که واحد پول اگر به تومان هم تبدیل شود چندان کارکرد اعتباری نخواهد داشت زیرا در مبادلات اقتصادی و روزمره نه یک ریال استفاده خواهد شد و نه ۱۰ ریال.

تجربه حذف ۱۴ صفر از واحد پول ملی آلمان که موجب تقویت اعتبار این واحد پولی شد نیز پیش روی ما قرار دارد. امیدوارم با همکاری مجلس این اصلاح پول ملی سرعت بیشتری به خود گرفته و دولت و مجلس همگام با هم زمینه را برای اعتبار بخشی هر چه بیشتر به واحد پول ملی فراهم کنند.

منبع: ایرنا

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
false
true

tag heuer aquaracer calibre 5 automatic price tag heuer carrera calibre 1887 price replica watch breitling chronometre aerospace price breitling superocean heritage 46 chronograph replica watches how to change a metal watch band patek philippe double sided watch price replica watches