true
اقتصادتهران: مشاور وزیر راه و شهرسازی تاکید دارد که ایران هرچه زودتر باید شریکخارجی خود برای توسعه بندر چابهار را انتخابکند و با اشاره به کسری بودجه ۲.۵ میلیاردی برای توسعه راه آهن چابهار میگوید: درصورت توسعه راهآهن چابهار ایران میتواند تمام بار آسیای جنوب شرقی را از طریق این بندر ترانزیت نماید.
به گزارش ایسنا، غلامرضا سلامی گفت: در حالی که در خصوص توسعه بندر چابهار هنوز اجماع نظر وجود ندارد اما ما به عنوان مجموعه وزارت راه و شهرسازی و دولت معتقد هستیم که آینده کریدور شمال – جنوب در دست چابهار خواهد بود و بر همین اساس توسعه راهآهن چابهار و مذاکره با سرمایهگذاران خارجی برای توسعه بندر باید سرعت بگیرد.
وی در خصوص قراردادهای سرمایهگذاری فعلی در بندر چابهار گفت: به غیر از قرارداد مادری که با یک شرکت ایرانی به شکل (بی. ال. تی) برای توسعه فاز یک بسته شده است قراردادی نیز با هندیها به شکل (بی. او. تی) به ارزش ۸۵ میلیون دلار برای طرح توسعه فاز نخست بندر شهید بهشتی بسته شده است که به دلیل گسترده بودن پروژه کمی کند پیش میرود.
مشاور وزیر راه و شهرسازی با توضیح اینکه دولت اهمیت خاصی برای بندر چابهار قائل است، گفت: بندر چابهار میتواند محور ترانزیت شرق به آسیای مرکزی و افغانستان باشد و حتی به دریای خزر سرویس دهد و ترانزیت زیادی از طریق این بندر انجام شود؛ با این حال هم اکنون بندر گوادر پاکستان در حال تکمیل زیرساختهای خود است و چینیها حدود ۵۰ میلیارد دلار را در این بندر سرمایهگذاری کردهاند و برای کشاندن جاده و آوردن راهآهن برنامهریزی شده است طوری که در صورت تکمیل زیرساختها، راهآهن از غرب چین به پاکستان خواهد رسید که بر اساس اعتقاد گروهی از کارشناسان با پیشرفت این پروژه چابهار موقعیت خود را از دست خواهد داد.
وی به تفاوتهای فعلی بندر گوادر پاکستان و چابهار اشاره کرد و گفت: با توجه به ناامنیهای موجود در بندر گوادر، چابهار شانس بسیار بیشتری برای در دست گرفتن محور ترانزیت شرق دارد از طرفی اشتراکات فرهنگی و اجتماعی ایران با افغانستان و تاجیکستان، در توسعه این محور تأثیرگذار است.
به گفته سلامی در صورت توسعه راهآهن چابهار ایران میتواند از چابهار به سمت شمال و شمال شرق و حتی غرب ارتباط برقرار کند و تمام بار آسیای جنوب شرقی را از طریق همین بندر ترانزیت نماید.
true
true
https://tehraneconomy.ir/?p=79060
false
true