×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  شنبه - ۳۱ شهریور - ۱۴۰۳  
true
true
تورم بعد از یک دوره ۱۴ ماهه به کانال ۳۰ درصد بازگشته است

اقتصادتهران: سخنگوی اقتصادی دولت کاهش شدید تورم تولید کننده را از دستاوردهای دولت سیزدهم در زمینه مهار تورم عنوان کرد و گفت: توانستیم این متغیر را که در اردیبهشت سال ۱۴۰۰ به سقف تاریخی خود یعنی ۱۰۳ درصد رسیده بود را به سطح ۳۲ درصد در اردیبهشت امسال برسانیم.

به گزارش ایرنا، سید احسان خاندوزی در نشست خبری خود که در روز سه شنبه در ساختمان کوثر نهاد ریاست جمهوری برگزار شد، با مروری بر آخرین آمار و تحولات اقتصادی، از کاهش تورم تیرماه خبر داد و گفت: بر اساس آخرین گزارش مرکز آمار ایران، تورم بعد از یک دوره ۱۴ ماهه به کانال ۳۰ درصد بازگشته است.

وی با اعلام اینکه در بخش اسمی اقتصاد ایران نرخ تورم ماهانه تیرماه با ثبت عدد ۱.۹۵ کمترین عدد ۱۶ ماه گذشته است، متذکر شد: در تیرماه تورم نقطه به نقطه نیز با کاهش ۳.۲ واحد درصدی نسبت به خرداد به عدد ۳۹.۴ درصد کاهش یافته است.

خاندوزی یکی از مهم‌ترین زیر شاخص‌های تورم را مربوط به گروه خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها دانست و اظهار داشت: تورم در این بخش با کاهش ۵.۵ واحد درصدی در مقدار نقطه به نقطه به عدد ۳۷.۱ درصد رسیده است.

وی یادآور شد که برای بیشتر مردم تورم اقلام خوراکی و آشامیدنی حائز اهمیت است؛ تورم این اقلام در تیرماه با کاهش ۰.۶ درصدی مواجه بوده که ثبات قیمت خوراکی در تیرماه را می رساند و نسبت به ماه قبل یک واحد درصد کاهش یافته است.

به گفته وزیر اقتصاد، تمامی این موارد به معنای آن است که تدابیر اتخاذ شده برای تغییر مسیر موثر واقع شده است و دولت برای رسیدن به وضع مطلوب از هیچ تلاشی دریغ نخواهد کرد.

انضباط مالی دولت عامل مهم کاهش تورم

سخنگوی اقتصادی دولت نخستین عامل اساسی کاهش تورم در کشور را کاهش تدریجی نرخ رشد نقدینگی از ابتدای دولت تاکنون عنوان کرد و گفت: نرخ رشد نقدینگی در خردادماه امسال پس از ۱۶ ماه، نرخ رشد مقدار ۱۲ ماهه آن به زیر ۳۰ درصد کاهش پیدا کرد.

خاندوزی با یادآوری اینکه کاهش نرخ رشد نقدینگی از مسیر انضباط بخشی به بودجه و پرهیز دولت از استقراض پولی از بانک مرکزی به دست آمده است، اظهار داشت: عدم استقراض دولت از بانک مرکزی منجر سبب شد که در سال ۱۴۰۱ خالص بدهی دولت به بانک مرکزی بهبود یافت و در پایان این سال به منفی ۱۲۵ درصد رسید.

وی در ادامه اظهار داشت: تلاش دولت این بود که با انضباط بخشی به بودجه خود و عملیات مالی و انضباط بخشی به شبکه بانکی کشور و کنترل مقدار ترازنامه بانکی رشد نقدینگی را به سطوح بلند مدت خود نزدیک‌ کند.

سخنگوی اقتصادی دولت با بیان موثر بودن انضباط بودجه ای دولت و نیز اصلاح ترازنامه بانک ها در مهار رشد نقدینگی، به رشد پرداخت‌های عمرانی دولت اشاره کرد و افزود: رشد پرداخت‌های عمرانی بیش از پرداخت های جاری است و عدد ۱۰۳ درصد رشد در پرداخت عمرانی چهار ماه ۱۴۰۲ حاکی از این است که می توان امیدوار به رونق از محل تحریک بودجه های عمرانی و سرمایه گذاری های دولت باشیم.

تعدیل انتظارات تورمی در ماه‌های اخیر

خاندوزی در ادامه درباره اثرات تعدیل انتظارات تورمی در کاهش تورم، گفت: دومین دلیل کاهش تورم در تیرماه، تعدیل انتظارات تورمی در ماه‌های اخیر بوده که به نوبه خود موجب ثبات بخشی به بازار ارز شد.

به گفته وی، سومین علت کاهش نرخ تورم، کاهش تورم جهانی بوده است به طوری که در چهار ماه امسال نسبت به سال قبل، بازار جهانی از ثبات نسبی برخوردار بود.

وزیر اقتصاد با تاکید بر اینکه تورم تولید کننده در دولت سیزدهم به یک سوم کاهش یافت، گفت: از دیگر دستاوردهای دولت کاهش شدید تورم تولید کننده بوده است به گونه ای که این متغیر در دولت سابق به سقف تاریخی خود یعنی ۱۰۳ درصد در اردیبهشت ۱۴۰۰ رسیده بود و ما توانستیم این متغیر را با کاهش ۷۱ واحد درصدی به سطح ۳۲ درصد در اردیبهشت امسال برسانیم.

رشد ۱۵ درصدی تشکیل سرمایه ثابت

سخنگوی اقتصادی دولت در تحلیل بخش حقیقی اقتصاد نیز با ارایه آماری اظهار داشت:‌ دولت سیزدهم فعالیت خود را در شرایطی آغاز کرد که ارزش تشکیل سرمایه در پایان سال ۱۴۰۰ نسبت به سال ۱۳۹۶ معادل ۱۸ درصد کاهش یافته بود.

وی افزود: این بدان معناست که اقتصاد ایران در حوزه تشکیل سرمایه در چهار سال مذکور نه تنها بزرگ تر نشده بود، بلکه به میزان قابل توجهی کوچک‌تر شده بود.

خاندوزی تاکید کرد: میانگین سرمایه‌گذاری سالانه بخش ساختمان در چهار سال مذکور منفی ۴.۲ درصد و در ماشین آلات نیز منفی ۴.۶ درصد بود اما با تغییر ریل سیاست‌گذاری در ابتدای آغاز به کار دولت سیزدهم، شاهد جهش تشکیل سرمایه در کشور هستیم.

وزیر اقتصاد نرخ رشد تشکیل سرمایه ثابت ناخالص بخش ماشین آلات و ساختمان در سال ۱۴۰۱ نسبت به دوره قبل را به ترتیب ۱۵.۴ و ۱.۲ درصد اعلام کرد.

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
false
true

tag heuer aquaracer calibre 5 automatic price tag heuer carrera calibre 1887 price replica watch breitling chronometre aerospace price breitling superocean heritage 46 chronograph replica watches how to change a metal watch band patek philippe double sided watch price replica watches