×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  شنبه - ۵ آبان - ۱۴۰۳  
true
true
توجه جدی بانک سامان به مسئولیت اجتماعی در کنار مسئولیت اقتصادی

اقتصادتهران: امروزه یکی از مهم‌ترین مواردی که سازمان‌های موفق، به آن اهتمام ویژه‌ای داشته و جزو اصلی ترین برنامه‌ها و سیاست‌های خود قرار داده‌اند توجه به مقوله مسئولیت اجتماعی است. در باب تعریف مسئولیت اجتماعی در واقع شاید اینطور بتوان گفت که مسئولیت اجتماعی سازمانی یا شرکتی مجموعه وظایف و تعهداتی است که یک سازمان در راستای حفظ، مراقبت و کمک به جامعه‌ای که در آن فعالیت می‌کند، انجام می‌دهد.

به گزارش اقتصادتهران، مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها در پیوند با مسئولیت شرکت در برابر جامعه، انسان‌ها و محیطی است که شرکت در آن فعالیت می‌کند. مسئولیت اجتماعی شرکت یا هر سازمان در تعریفی روشن‌تر این گونه عنوان شده ‌است؛ “مسئولیت اجتماعی شرکت فعالیت‌هایی است که پیش برنده سود و منفعت اجتماعی بوده و فراتر از منافع سازمان و آن چیزی است که قانون بایسته می‌دارد.”

این مهم در نهادهایی نظیر بانک‌ها که شریان اصلی اقتصادی کشور به شمار می‌روند محسوس تر است، به عبارتی با توجه به نقش اثرگذار بانک‌ها در سیستم اقتصادی کشور از یکسو و در اختیار داشتن منابع مالی گسترده در این‌ بنگاه‌های اقتصادی، بهتر می‌توان به نقش و تاثیر مثبت مسئولیت اجتماعی پی برد.

زمانی مساله مسئولیت اجتماعی به قول معروف جایگاه اصلی خود را پیدا می‌کند که منابع تخصیص یافته توسط آن‌ها برای اموری صرف شود که خشنودی جمع کثیری یا به قول معروف منفعت عمومی را در پی داشته باشد نظیر آنچه که بانک سامان در در راستای مسئولیت‌های اجتماعی خود در حوزه ” انرژی‌های نو”، “تامین مالی بازسازی کمپ تیم‌های ملی جودو” ، “حمایت از طرح ملی درمان بیماران کرونایی با پلاسمای خون” و یا در خصوص “کلنگ ساخت هشتمین مدرسه در روستای قوشجان‌آباد از توابع شهرستان آق‌قلا” و در نهایت “مسائل زیست‌محیطی” انجام داد.

بانک سامان از سالیان پیش تاکنون در پروژه‌های مختلفی و در راستای اجرای مسئولیت‌های اجتماعی خود، اقدام به حمایت‌های مالی و معنوی گسترده‌ در حوزه‌های مختلف اعم از ورزشی، آموزشی، درمانی و نیز اقتصادی کرده است. اینکه بانک سامان به چه هدفی در ایفای به رسالت خود در مقوله مسئولیت اجتماعی قدم گذاشته را شاید بتوان اینگونه تحلیل کرد که این بانک سعی دارد پروژه‌هایی را تأمین مالی کند که این پروژه‌ها مطابق با سیاست‌ها و اهداف بلندمدت بانک هم‌راستا بوده و همچنین در راستای سیاست‌های اقتصادی و جزء پروژه‌های اولویت‌دار کشور باشند و ضمن قابل‌قبول بودن شرایط فنی، اقتصادی و مالی طرح برای بانک ضوابط و مقررات زیست‌محیطی و اجتماعی را نیز رعایت کرده باشند.

بنا بر این به نظر می‌رسد علاوه بر در نظر گرفتن هزینه‌های انجام مسئولیت اجتماعی و پاسخگو بودن در مقابل سهامداران و نیز اعضای هیات مدیره بانک به دلیل توجیه اقتصادی داشتن آن، موضوع رسالت و نقش اجتماع آن از اهمیت و اولویت بیش‌تری نسبت به داشتن منفعت مادی برای بانک سامان مدنظر قرار داشته است.

در حال حاضر، نظارت بر مصارف بانک‌ها یکی از معضلات متداول در نظام بانکی محسوب می‌شود به طوری که بانک‌های کشور با بدهی‌های معوقه‌ زیادی روبرو هستند که یکی از دلایل عمده آن را می‌توان به برخی سیاست‌های پولی و مالی نامناسب و همچنین تأمین مالی بدون نظارت نام برد. اینکه بانکی نظیر بانک سامان با عنایت به این مقوله و با توجه به ایفای تعهدات خود در زمینه مسئولیت اجتماعی گام در این مسیر گذاشته را باید به فال نیک گرفت و به جرات می‌توان گفت که علاوه بر توجه به اینکه بانک‌ها بنگاه‌ اقتصادی به شمار می‌روند اما ایفای تعهدات مربوط به مسئولیت اجتماعی از سوی آن‌ها می‌تواند منافاتی با سودده بودن آن‌ها نداشته باشد بلکه از این مسیر بهتر و عملیاتی‌تر می‌توانند به اهداف از پیش تعیین شده خود دست یابند.

از سوی دیگر لازم به ذکر است که برآورده کردن نیازهای صنایع مختلف و نیز الزام به انجام وظیفه مسئولیت اجتماعی از سوی دیگر، بانک سامان را بر آن داشته تا همواره نسبت به مقوله حمایت از اقشار مختلف مردم گام‌های اساسی بردارد که نمونه بارز آن در مدرسه سازی است.

ذکر این نکته ضروری است که پیشینه بانک سامان به سال‌ها قبل در حوزه مسئولیت اجتماعی بر می‌گردد به طوری که مشارکت در احداث دانشکده حقوق دانشگاه فردوسی مشهد در سال ۹۳، احداث مدرسه ۶ کلاسه در شهرستان دشتستان استان بوشهر و همچنین مدرسه ۱ کلاسه شهرستان دلفان استان لرستان در سال ۹۴ از جمله اموری است که بانک سامان در آن‌ها نقش داشته و از سوی دیگر اهدای چندین دستگاه کامپیوتر و یک دستگاه فتوکپی به مدرسه شهید صمدایی، تامین سوخت مدرسه مولان آباد در کردستان، احداث مدرسه چهارکلاسه در باهوکلات استان سیستان و بلوچستان، اهدای ۳۰۰۰ صندلی دانش آموزی و ۴۰۰ تخته وایت برد به مدارس دشتیاری سیستان و بلوچستان در سال ۹۶ نیز نمونه‌های دیگری از ایفای نقش مسئولیت اجتماعی این بانک به شمار می‌رود.

لازم به ذکر است در سال ۱۳۸۹ ساخت مدرسه سه کلاسه شهدای بانک سامان در شهر بجنورد نیز نشان دهنده قدمت این بانک در راستای مسئولیت اجتماعی است به طوری که در همان سال کمک هزینه تحصیل ۸۵ مددجو تحت حمایت بنیاد کودک پرداخت گردید.

در سال ۱۳۹۵ بانک سامان در پرداخت کمک هزینه تحصیل ۹۰ نفر اعم از دانشجو و دانش آموز نقش مهمی ایفا کرد ضمن آن که در همان سال و طی قراردای بین بانک سامان و خیریه بنیاد کودک، این بانک مبلغی بابت حمایت از دانش آموزان با استعداد نیازمند به حساب موسسه واریز کرد.

این در حالی است که تداوم نقش مسئولیت اجتماعی توسط این بانک در سال‌های اخیر نه تنها کمرنگ نگردید بلکه با شدت و قوت بیش‌تری پیگیری شد به طوری که در این راستا می‌توان به تامین کمک هزینه آموزشی ۹۰ کودک و کمک هزینه تحصیل دانشجویان موسسه بنیاد کودک در سال ۹۸ اشاره کرد، ضمن آن که در سال ۹۹، ۱۱۴ دانش آموز با استعداد کم برخوردار توسط این بانک بورسیه شدند و در همین سال کمک هزینه آموزشی ۱۰۰ کودک و کمک هزینه تحصیل دانشجویان موسسه بنیاد کودک را تامین کرد.

از بانک سامان می‌توان به عنوان نمونه بارز بانک‌های موفق در مقوله مسئولیت اجتماعی نام برد که علاوه بر آن که مترصد حمایت از بخش تولید کشور است، خود را مقید به حمایت از مراکز، نهادها و حضور در محافلی می‌کند که در نهایت به نوعی معامله برد-برد است و نام این بانک را در اذهان عمومی همواره برجسته و درخشان نگه می‌دارد.

به بیان دیگر بانک سامان پیشتازی معنادار و قابل توجهی نسبت به سایر بانک‌ها در حوزه مسئولیت اجتماعی پیدا کرده و مصمم به پیشبرد اهداف خود در این زمینه است.

در سال ۱۴۰۱ قرار است بانک سامان به روند تداوم نقش خود در راستای ایفای مسئولیت اجتماعی بیش از پیش بپردازد و به نظر می‌رسد که این بانک پیشتازی خود در بسیاری از پروژه‌های عام المنفعه در کشور را حفظ کند.

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
false
true

tag heuer aquaracer calibre 5 automatic price tag heuer carrera calibre 1887 price replica watch breitling chronometre aerospace price breitling superocean heritage 46 chronograph replica watches how to change a metal watch band patek philippe double sided watch price replica watches