×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  یکشنبه - ۱ مهر - ۱۴۰۳  
true
true
تغییر مدل کسب و کار بانکی به واسطه رشد فزاینده تکنولوژی

اقتصادتهران: بانکداری کشور در مسیر مشتری‌محوری نیاز به بستر حقوقی مناسب برای استفاده از فضای باز اطلاعاتی موجود در شبکه‌های اجتماعی و تطبیق با تکنولوژی‌های نوین جهانی دارد.

به گزارش مؤسسه دیده‌بان آی تی، مهندس عبدالحمید منصوری،مدیرعامل شرکت سامانه‌های مقیاس بزرگ توسن و مدرس دوره‌های بانکداری الکترونیک درباره روند تحولات بانکداری کشور چنین گفت: کشور ما سیستم بانکداری را سال‌ها پیش منطبق بر سیستم‌های غربی وارد کشور کرد. زمانی بانک‌ها بر مبنای فعالیت شعبه محور در مناطق پر جمعیت و پرتردد شعبه زدند که این شعبه‌ها با مکانیزم کدخدامنشانه اداره شد و مدیر شعبه با جامعه و مردم آن محل آشنا بودند و تقریبابا مشتریان در یک جمعیت و در فضایی دوستانه زندگی و کار می‌کردند. در شروع سیستم‌ها مکانیزه نبود و در دهه۶۰ با رشد فناوری اطلاعات و ورود کامپیوتر در سیستم اداری دنیا و افزایش حجم فعالیت‌های بانکی، شعبه‌ها مجبور به استفاده از تکنولوژی در همان چارچوب شعبه‌ای شد؛ یعنی سیستم دستی در همان فضای شعبه‌ای تبدیل به سیستم مکانیزه شد با این تفاوت که فناوری اطلاعات سرعت و دقت را در سطح شعبه بالا برد اما در همان زمان در غرب، بانک محوری مطرح بود که ما پس از مدتی آن را با خودپردازهابه کشورمان وارد کردیم.

وی ادامه داد: در ابتدا هر خودپردازی متعلق به یک شعبه بود و فرد به سادگی نمی‌توانست از خودپرداز یک شعبه به هر میزانیسرویس دریافت کند. این محدودیت را بانک‌ها به‌خاطر ریسک‌های بانکی اعمال می‌کردند. با فراگیری خودپردازها در جامعه بود که سیستم بانک‌محوری در جامعه جاری شد و واحد نظارتی بانکداری کشور نیز به بانک‌ها ابلاغ کرد که یک حساب جاری متمرکز داشته باشند. این بود که با پیگیری دکتر نوربخش این تحول در نظام بانکی کشور در سال ۷۱ فراگیر شد.

منصوری اظهار داشت: در آغاز نقص‌های فنی نیز موجود بود و بدنه اقتصادی کشور مخصوصا مدیران بانکی نیز با این روند مقابله می‌کردند؛ چون به‌دلیل عدم پیوستگی سیستم‌ها روند انجام فرایندها طولانی بود و مدیران سنت‌گرایی که امروز به آسانی در این فضا کار می‌کنند آن را برهم‌زننده نظم بازار می‌دانستند. امروز مردم وقتی سرویس راحت‌تری می‌گیرند آن را معیار فعالیت خود قرار می‌دهند.

وی افزود: امروز در کشور ما فعالیت‌های بانکی، کشورمحور شده است؛ یعنی ما در مواردی حتی خیلی بهتر از سایر کشورهای دنیا می‌توانیم به صورت لحظه‌ای پول را از حسابی به حساب دیگر انتقال دهیم.امروزهعمده فعالیت‌های اقتصادی فعالان این حوزه و مردم برای حواله و انتقال پول در بستر بزرگی از بانکداری کشوری جاری و قابل انجام است.

مهندس منصوری با اشاره به این امر که طبق استاندارد جهانی Bank People، اکثریت مردم ما طی ۱۰ سال اخیر به‌دلیل زیرساخت فنی ایجاد شده تعامل خوبی با بانک پیدا کرده‌اند و اکنون طبق آمارهای داخلیحدود۲۹۰ میلیون کارت در دست مردم است بر مشتری محوری تأکید کرد و افزود: امروز فعالیت‌های مالی بانک تحت شماره ملیقرار گرفته که از سال ۸۷ اجباری شده است. کدملی همواره برای گروه فنی بانکداری شاخص یکتا و مهمی بود و ما همیشهبه دنبال اقلام اعتمادپذیری نظیر آن هستیم.امروز برخی از بانک‌ها حتی کدملی را دریچه ورود به درگاه اینترنتی خود کرده و آن را قابل اتکا می‌دانند اما زمانی مدیران باسابقه و بزرگ بانکی ما با آن مخالف بودند و آن را باعث از دست دادن مشتری می‌دانستندتا این‌که بانک مرکزی آن را با هدف شناسایی آسان‌تر اجباری کرد. برای راستی‌آزمایی کدملی نیز اداره ثبت احوال کشور با در اختیار قرار دادن یک سامانه استعلام وارد کار شد.

مهندس منصوری با اشاره به آینده زیبا و جذابی از بانکداری کهدر کتاب بانک ۳اثربرت کینگ و ترجمه شده توسط گروه توسن ارائه شده، گفت: برت کینگ در این کتاب مثال‌های زیبایی از نقش فناوری اطلاعات آورده است.با مطالعه این کتاب می‌بینیم که هرچه پیشتر می‌رویم سرعت پذیرش و همه‌گیری یک تکنولوژی در جامعه بیشتر شده است.

وی درباره نقش شبکه‌های اجتماعی در بانکداری نوین گفت: امروزه فیس بوک بیش از یک میلیارد کاربر فعال دارد و ۹۴۵ میلیون کاربر از طریق موبایل در این صفحه عضو هستند یعنی کشوری با این میزان جمعیت در فضای مجازی ایجاد شده و دیگر نمی‌توان کار را با تأسیس یک شعبه ۴۰۰ متری در یک محله پر جمعیت پیش برد. هرچند در کشور ما دولت همگام با بانک پیش نیامده و هنوز پذیرش بانکداری الکترونیکی در آن ایجاد نشده و کشور ما هنوز با شبکه‌های اجتماعی کنار نیامده اما این مقوله را نمی‌توان نادیده گرفت.

مهندس منصوری نقش اینترنت و تغییرات ناشی از آن را در تغییر کسب و کار بانکداری کشور بسیار مهم دانست و گفت: ما امروز به مشتریامکان انتقال بانکی در بستر اینترنت را دادیم اما این انتظار به‌زودی تغییر می‌کند و بانک باید سرویس‌هایی ایجاد کند تا مشتری بر اساس سلیقه سراغ آن بروند. چون دیگر نیاز مشتری در انتقال پول خلاصه نمی‌شود.بر فرض فرد در کنار این سرویس یک فروشگاه مجازی هم می‌خواهد تا در آن داد و ستد کند. مهم‌ترین رکنی که نباید از آن بگذریم پدیده پول مجازی یا همین پدیده بیت کوین است که هرچند خارج از نظام بانکی ایجاد شده اما وجود دارد و پشت آن یک فرایندی هست که ارزش پولی دارد و باید آن را بپذیریم. این‌جاست که بانکداری مالی از مدل دریافت پول و دادن تسهیلات و البته در کنار آن به سمت ارائه خدماتو سرویس‌های مورد نیاز مشتری می‌رودتا او قادر باشد هر کار مالی را در این محیط انجام دهد.

وی درباره بسترهای حقوقی بانکداری الکترونیکی در کشور چنین گفت: ما هنوز در رویه‌های منطبق بر تکنولوژی نظیر احراز هویت مجازی بستر قوی نداریم.در کشورهای پیشرفته برای احراز مجازی، یک‌سری داده را برای راستی‌آزمایی به سازمان‌هایی ارسال می‌کنندتا صحت آن اطلاعات توسط این سازمان‌ها تایید شود؛ همچنین استفاده از داده‌های ژنتیکی مثل صدا و مردمک چشم نیز رو به رواج است. ما برای استفاده از تمام این فناوری‌ها به قوانین نیاز داریم؛ همچنین رویه‌های مالی بانکداری ما از قدیم باقی مانده و این از چالش‌های سنگین ماست که باید به آن پرداخته و به‌روز شوند.حقیقت این است که ما در الکترونیکی کردن نظام پرداخت خوب پیش رفتیم اما در بخش‌های دیگر اقدام خاصی نکرده‌ایم. ما نگرانیم که با سرعت بالا و فزاینده رشد فناوری اطلاعات هنوز برای برخی کارها ناگزیر از حضور فیزیکی در آن مکان هستیم.

 

 

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
false
true

tag heuer aquaracer calibre 5 automatic price tag heuer carrera calibre 1887 price replica watch breitling chronometre aerospace price breitling superocean heritage 46 chronograph replica watches how to change a metal watch band patek philippe double sided watch price replica watches