×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۲۷ مهر - ۱۴۰۳  
true
true
تعداد ناوگان هوایی کشور به ۲۴۴ فروند رسید

وزیر راه و شهرسازی بر تامین اعتبارات مورد نیاز این وزارتخانه برای انجام پروژه های عمرانی تاکید کرد و گفت: این وزارتخانه در حال حاضر برای انجام پروژه های عمرانی ملی بدون احتساب پروژه های استانی به ۱۲۰ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد، در حالی که امسال اعتبارات عمرانی ما در این حوزه ۵۶۰۰ میلیارد تومان بود که ممکن است تنها ۲ هزار میلیارد تومان آن تخصیص یابد.

عباس آخوندی در گفت و گو با خبرنگاران به مناسبت هفته حمل و نقل که از ۲۶ آذر تا اول دی ماه برگزار می شود، افزود: هم اکنون ۲۰۰ هزار کیلومتر راه، آزادراه و راه روستایی در کشور وجود دارد که ارزش سرمایه گذاری در این حوزه بیش از ۱۲۰ هزار میلیارد تومان است.

وی گفت: در حوزه حمل و نقل ریلی نیز هم اکنون ۱۰ هزار و ۵۰۰ کیلومتر راه آهن در کشور وجود دارد که با اتصال شمال – جنوب و شرق – غرب و با توجه به حجم سرمایه گذاری در این حوزه افزایش میزان بهره وری در حوزه حمل و نقل ریلی باید مورد توجه جدی قرار گیرد.

آخوندی افزود: هم اکنون ۹۵۰۰ هزار کیلومتر خط آهن جدید در دست احداث داریم که این موضوع نشان می دهد که میزان سرمایه گذاری در بخش حمل و نقل کشور بسیار حجیم است.

وی در خصوص حمل و نقل دریایی نیز گفت: هم اکنون ظرفیت بخش حمل و نقل دریایی کشور به ۱۸۶ میلیون تن در سال رسیده است، اما عملکرد عملیات تخلیه و بارگیری کالا در بنادر کشور حدود ۱۴۰ میلیون تن است.

وزیر راه و شهرسازی با بیان این که، هم اکنون در کشور ۵۸ فرودگاه فعال هستند افزود: تعداد ناوگان هوایی کشور به ۲۴۴ فروند رسیده، اما بیش از ۱۰۰ فروند آن به دلیل مختلف زمین گیر شده است.

وی به توسعه فرودگاه امام خمینی(ره) به عنوان یکی از مهم ترین فرودگاههای کشور اشاره کرد و گفت: در حال حاضر ظرفیت جا به جایی مسافر در این فرودگاه به یک میلیون و ۹۰۰ هزار نفر رسیده است که امیدواریم با توسعه شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) ظرفیت این فرودگاه سالانه به پنج میلیون نفر افزایش یابد، چرا که در صدد هستیم ظرفیت این فرودگاه را پس از تکمیل به سالانه ۴۰ میلیون مسافر افزایش دهیم.

** نیاز کشور به ایجاد آزادراه و توسعه بنادر

وزیر راه و شهرسازی با بیان این که، هم اکنون کشور به سه هزار و ۱۹۸ کیلومتر آزادراه نیاز دارد گفت: برای احداث آزادراه های مورد نیاز و تکمیل پروژه های حمل و نقل با مشوق های در نظر گرفته شده، باید میزان سرمایه گذاری در این بخش توسط بخش خصوصی افزایش یابد.

وی همچنین بر توسعه بنادر کشور تاکید کرد و افزود: ظرفیت بندر شهید بهشتی چابهار هم اکنون سالانه به دو میلیون و ۵۰۰ هزار تن رسیده است، اما برای افزایش ظرفیت این بندر تا شش میلیون تن در سال، نیازمند بیش از ۶۰۰ میلیون دلار سرمایه گذاری هستیم.

وی با اشار به قرارداد جدید تکمیل فاز دوم بندر شهید رجایی نیز یادآور شد: با توجه به ضرورت توسعه بندرهای کانتینری، قرارداد تکمیل بندر شهید رجایی با سه شرکت جدید منعقد شده تا این سه شرکت تا شش ماه آینده با مطالعه و برنامه ریزی بتوانند فاز دوم این بندر را تکمیل کنند، زیرا به رغم افتتاح فاز دوم بندر شهید رجایی در گذشته هنوز هم این بندر فاقد تجهیزات بندری است.

** افزایش حمل و نقل ریلی

آخوندی سپس یادآور شد: پس از تکمیل زیرساختهای حمل و نقل، استفاده از ناوگان مناسب در بخش های مختلف این حوزه ضروری است، زیرا اگر ناوگان مناسبی در کشور وجود نداشته باشد، سرمایه گذاری در حوزه زیرساخت ها نیز عملا بی فایده خواهد بود.

وی اظهار داشت: دولت درصدد افزایش سهم ناوگان ریلی در جا به جایی کالا و مسافر است و برای تحقق این مهم دولت به حمایت مجلس نیز نیاز دارد تا سهم این بخش تا سال ۹۶ به سالانه ۲۳ درصد برسد که در این صورت سالانه ۲۷ میلیون مسافر و ۶۴ میلیون تن کالا با ناوگان ریلی در سطح کشور جا به جا خواهد شد.

آخوندی، بهبود فضای کسب و کار بین المللی در حوزه حمل و نقل کشور را مهم ارزیابی کرد و افزود: با توسعه فضای کسب و کار شاهد یک بازار حمل و نقل فعال در حوزه زیرساخت ها و ناوگان خواهیم بود که با استفاده از سرمایه های بخش خصوصی فعال تر شده است.

وی یادآور شد: نباید انتظار داشته باشیم که تنها دولت اعتبارات مورد نیاز حوزه های مختلف حمل و نقل را تامین کند، بلکه دولت با سیاست گذاری و ارایه راهکارهای مناسب از جمله افزایش سهم حمل و نقل در بازار بورس، زمینه های افزایش ارزش سهام این حوزه را فراهم خواهد کرد.

** فعال شدن بازار مسکن در سال آینده و کاهش تورم

وزیر راه و شهرسازی در خصوص سیاست گذاری های دولت در بخش مسکن نیز اظهار داشت: وزارت راه و شهرسازی درصدد است تا در سال آینده بازار مسکن کشور فعالتر شود، زیرا با فعال شدن بازار مسکن، کشور از حالت رکود تورمی خارج می شود.

وی با بیان اینکه، دولت به دنبال کاهش تورم در بخش های مختلف کشور است گفت: دولت با هر اقدامی که باعث تشدید تورم شود مخالف است، لذا در حوزه مسکن دولت به دنبال فعال شدن صندوق های پس انداز خرید مسکن است تا علاوه بر بانک مسکن، همه بانک ها بتوانند حداقل ۵۰ درصد قیمت واحدهای مسکونی را به متقاضیان تسهیلات پرداخت کنند.

وی در خصوص تفکیک وزارت راه و ترابری از حوزه شهرسازی نیز گفت: تفکیک و یا ترکیب وزارت راه و شهرسازی به این صورت دارای معایب و محاسنی هستند که این مساله در زمان خود باید مورد برررسی قرارگیرد.

آخوندی بر آزادسازی قیمت ها در حوزه های مختلف حمل و نقل هوایی، دریایی، ریلی و جاده ای نیز تاکید کرد و گفت: با تغییر پارادایم در حوزه حمل و نقل، به دنبال استقرار نظام بازار در این حوزه ها هستیم تا مداخلات دولت در بخش حمل و نقل هر چه بیشتر کمتر شود.

** وضعیت آزادراه تهران – شمال و اصلاح قانون نظام مهندسی

آخوندی سپس در پاسخ به سوالی در خصوص تکمیل آزادراه تهران – شمال توسط قرارگاه خاتم الانبیا، اظهار داشت: تاکنون برای تکمیل آزادراه تهران – شمال با قرارگاه خاتم الانبیا هیچ قراردادی منعقد نشده است، بلکه قرارداد احداث این آزادراه با بنیاد مستعضعفان بسته شده و وزارت راه و شهرسازی به دنبال این است که قرارداد فعلی برای ادامه کار احداث این آزادراه با تجدید نظر فعال شود.

وی اصلاح قانون نظام مهندسی کشور را ضروری دانست و یادآور شد: با رییس کمیسیون عمران مجلس صحبت شده تا اصلاحات مورد نیاز این قانون با هماهنگی وزارت راه و شهرسازی، کمیسیون عمران مجلس و سازمان نظام مهندسی انجام شود و امیدواریم در هفته آینده هماهنگی های سه جانبه برای اصلاح این قانون عملی شود.

** نوسازی ناوگان هوایی کشور

آخوندی سپس بر نوسازی ناوگان حمل و نقل هوایی کشور تاکید کرد و افزود: نوسازی ناوگان هوایی در کشور ضروری است، در حالی که دسترسی ایران به بازار ناوگان هوایی به علت تحریم آزاد نشده و معتقدیم اگر مذاکرات با طرف های غربی در فضای مثبتی دنبال شود، در این صورت ممکن است، تامین قطعه و خرید هواپیما توسط شرکت های هوایی عملی شود.

 

true
true
false
true

tag heuer aquaracer calibre 5 automatic price tag heuer carrera calibre 1887 price replica watch breitling chronometre aerospace price breitling superocean heritage 46 chronograph replica watches how to change a metal watch band patek philippe double sided watch price replica watches