×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  چهارشنبه - ۴ مهر - ۱۴۰۳  
true
true
تعاملات ایران و ترکیه در زمینه گلخانه توسعه می یابد

اقتصادتهران: معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی در هفتمین نشست کمیته همکاری های کشاورزی ایران و ترکیه گفت: تعاملات ۲ کشور در زمینه فناوری گلخانه و تبادل کارشناسان گسترش می یابد.

به گزارش وزارت جهاد کشاورزی، «محمدعلی طهماسبی» در نشست مشترک با مشاور وزیر کشاورزی و جنگلداری ترکیه افزود: گلخانه ها به عنوان یکی از ارکان اصلی بخش کشاورزی ایران در دستور کار این کمیته قرار گرفته است.

وی زعفران را یکی از مهمترین کالاهای صادراتی و با ارزش ایران خواند و گفت: پارسال در ایران حدود ۴۰۰ تن زعفران تولید شد.

به گفته وی، ایران ۹۴ درصد زعفران دنیا را تولید می کند و این محصول کم آب بر است.

طهماسبی تصریح کرد: زعفران ایران وارد بورس شده و وزارت جهاد کشاورزی تمهیداتی را برای جلوگیری از افت قیمت این محصول و ضرر کشاورزان به اجرا گذاشته است.

مشاور وزیر کشاورزی و جنگلداری ترکیه نیز بر گسترش همکاری های کشاورزی ۲ کشور تاکید کرد و گفت: امیدواریم حجم تجارت محصولات کشاورزی ایران و ترکیه افزایش یابد.

«محمد تونچ» تبادل فناوری ها و اطلاعات در زمینه گلخانه ها را از زمینه های مناسب همکاری ۲ کشور عنوان کرد.

به گفته تونچ، ترکیه زعفران تولید می کند اما هنوز به مرحله تجاری شدن نرسیده است.

به گزارش ایرنا، اکنون در کشور نزدیک به ۱۲ هزار و ۵۰۰ هکتار گلخانه وجود دارد که طبق برنامه ریزی در افق چشم انداز ۱۴۰۴ باید به ۴۸ هزار هکتار برسد.

پارسال سه هزار هکتار زمین در شهرک های کشاورزی با هدف توسعه کشت های گلخانه ای، آبزی پروری و طیور به سرمایه گذاران واگذار شد که نسبت به آغاز دولت یازدهم (سال ۱۳۹۲)، رشد پنج برابری را نشان می دهد.

این شهرک‌ها می‌تواند علاوه بر کاهش مصرف آب و افزایش بهره‌وری، در رونق صادرات نیز تاثیرگذار باشد.سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران در سال ۱۳۴۸ با ماهیت شرکت سهامی دولتی و با هدف توسعه بخش روستایی و کشاورزی از طریق تعاونی ها و تشکل های بخش کشاورزی تشکیل شد.

پارسال هر کیلوگرم زعفران به قیمت چهار میلیون و ۴۰۰ هزار تا پنج میلیون و ۵۰۰ هزار تومان از کشاورزان خریداری شد.

ظرفیت تولید زعفران در ایران از ۳۰ تن در سال ۱۳۶۸ به بیش از ۳۰۰ تن در سال های اخیر رسیده که سالیانه حدود ۲۰۰ تن آن به کشورهای هدف صادر می شود.

طبق آمارها مصرف سرانه زعفران در ایران برای هر نفر یک گرم است که در مجموع سالیانه بیش از ۸۰ تن از این محصول به مصرف داخلی می رسد.

این گیاه دارویی و نشاط آور روزانه باید ۱۰ تا ۲۰ میلی گرم و ماهانه نزدیک به پنج گرم مصرف شود.

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
false
true

tag heuer aquaracer calibre 5 automatic price tag heuer carrera calibre 1887 price replica watch breitling chronometre aerospace price breitling superocean heritage 46 chronograph replica watches how to change a metal watch band patek philippe double sided watch price replica watches