true
مديرعامل ستاد مركزي معاينه فني خودروهاي تهران با بيان اينكه براساس مطالعات صورت گرفته از 1.8 ميليون تن آلاينده هاي هواي تهران 1.6 ميليون تن يعني 80 درصد آلودگي هوا ناشي از منابع متحرك است گفت: معاينه فني نقش به سزايي در كاهش آلودگي هوا دارد اما با قانون معافيت 5 ساله خودروها از دريافت معاينه فني شاهد كمرنگ شدن اين مهم در شهرهاي كشور هستيم.
به گزارش مهر، سيد علي رضوي در حاشيه بازديد رئيس پليس راهور تهران بزرگ از مركز معاينه فني بيهقي بيان كرد: مراكز معاينه فني تهران قادر به معاينه 2.5 ميليون خودرو با يك شيفت كاري هستند كه با افزايش شيفت هاي كاري اين ميزان را تا 3.5 ميليون خودرو مي توان افزايش داد؛ با اين وجود متاسفانه به دليل قانون معافيت 5 ساله خودروها از دريافت معاينه فني ميزان مراجعات سالانه خودروها به اين مراكز 500 تا 600 هزار خودرو بيشتر نيست.
وي با بيان اينكه ميزان تلفات ناشي از تصادفات در سال 92 بيش از 17 هزار نفر بوده است گفت: نقص فني خودروها يكي از عوامل اصلي سوانح و حوادث رانندگي است كه اين معضل با مراجعه خودروها به مراكز معاينه فني مي تواند تا حد قابل توجه اي كاهش يابد.
رضوي تصريح كرد: در حوزه معاينه فني خودروها 2 موضوع اساسي بايد مورد بررسي و پيگيري قرار گيرد كه يكي از آنها تجميع اطلاعات معاينه فني در يك بانك اطلاعاتي مشترك و يكپار چه در كل كشور است و ديگري اصلاح قانون معافيت 5 ساله خودروها از دريافت معاينه فني.
در جریان این بازدید، سرهنگ تیمور حسینی رئیس پلیس راهور تهران بزرگ نیز افزود: عامل 60 درصد تصادفات در کشور عدم توجه به جلو، عدم رعایت فاصله طولی، عدم رعایت حق تقدم و تخطی از سرعت مطمئنه است.
وی ادامه داد: همچنین نقص فنی خودروها عاملی بسیار مهم در تصادفات و سوانح رانندگی است که این موضوع با معاینه فنی خودروها می تواند تا حد زیادی برطرف شود.
وی ادامه داد: زمانی خودروسازان ترمز ضد قفل را یک فاکتور و آپشن برای خودرو منظور می کردند و زیر بار نمی رفتند که وجود اين ترمز برای تمامی خودروها ضروری و یک اصل است. اين در حاليست كه اگر تمامی خودروهای ما به ترمز ضد قفل مجهز باشند بسیاری از تصادفات کاهش می یابد.
وی تصریح کرد: برای اجرای هرچه بهتر معاینه فنی خودروها لازم است که ساز و کارهایی اساسی ایجاد شود و تغییراتی در قانون شکل گیرد. چنانچه پیشنهاد می دهیم به طور مثال قانونی وضع شود تا خودروهای تهران تنها از مراکز معاینه فنی پایتخت برگه معاینه دریافت کنند و برگه معاینه فنی سایر مراکز برای آنها معتبر نباشد.
وی همچنین در خصوص معضل موتورسیکلتها در تهران گفت: موتورسیکلت ها همچنان لجام گسیخته می تازند و برای ساماندهی آنها نیاز به ساز و کارهای جدی و همکاری سازمان ها و نهادهای ذی ربط است چراکه پلیس به تنهایی و تنها با اقدامات سلبی نمی تواند تردد این وسایل نقلیه را در شهری مانند تهران ساماندهی کند.
وی تصریح کرد: در دو ماه اول امسال به حدود 23 هزار راننده موتورسیکلت آموزش داده شد. همچنین در این مدت 200 هزار دستگاه موتورسیکلت متوقف و بالغ بر چهار هزار دستگاه مورد اعمال قانون قرار گرفتند
true
true
https://tehraneconomy.ir/?p=8446
false
true