اقتصادتهران: ۱۱۰ دستگاه اتوبوس و مینی بوس امروز با حضور شهردار تهران، ریاست و اعضای شورای شهر تهران، معاون عمرانی وزیر کشور و جمعی از مسئولین کشوری و لشکری به ناوگان حمل و نقل عمومی شهر تهران اضافه شد.
به گزارش ایسنا، پیروز حناچی در آیین بهره برداری از ۱۱۰ دستگاه اتوبوس و مینی بوس و همچنین تحویل تاکسی های نوسازی شده ناوگان حمل و نقل عمومی تهران گفت: امروز روز فرخنده ای است چرا که به یکی از وعده هایی که داده ایم وفا می کنیم. یکی از اصلی ترین مشکل شهرداری ها در کلان شهرها موضوع آلودگی و ترافیک است که برنامه های میان مدت و بلند مدتی برای آن وجود دارد. در کشور ما مشکلات عدیده دیگری همچون تأمین منابع مالی پایدار نیز وجود دارد که بدون حل کردن آن در شهر با عارضه هایی مواجه هستیم.
وی ادامه داد: چنین شرایطی ما را با این موضوع مواجه می کند که به شهرداران می گوییم شهر را آن طور که می توانید اداره کنید نه آن طور که باید! بر همین اساس دو لایحه در مجلس شورای اسلامی برای همین موضوع در دست بررسی است که امیدواریم زودتر به تصویب برسد. اگر تصویب نشود با بی انضباطی، فساد و تولید رانت در شهر مواجه هستیم.
شهردار تهران در بخش دیگری از صحبت های خود به برنامه جامع کاهش آلودگی اشاره کرد و افزود: در این برنامه ۱۹ دستگاه باید با یکدیگر همکاری کنند اما در آذر و دی ماه که وارونگی هوا داریم همه زحمات فراموش می شود و تنها این ایام کوتاه به چشم می آید، در حالی که نمودار ۱۰ ساله تهران حاکی از کاهش آلودگی است. اگر به درستی این برنامه را دنبال کنیم می توانیم به این مشکل فائق شویم. برای انجام این مأموریت توسعه راه ها و بزرگراه ها خارج از برنامه جامع است و از دستور کار نیز خارج شده است. به تعبیری مسیر بیشتر یعنی تقاضای سفر بیشتر و این یعنی ترافیک و آلودگی بیشتر. بی تردید برای زیست پذیر کردن شهر باید روش های دیگری همچون توسعه حمل و نقل عمومی و مسیر دوچرخه را دنبال کنیم.
وی افزود: استفاده حداکثری از خودروهای برقی نقشه راه ماست که در این راه باید به اقدامات ملی دست بزنیم. در شرایط اقتصادی فعلی همان طور که برای بهداشت و آموزش هزینه می کنیم باید برای حمل و نقل نیز هزینه کنیم. تا پیش از کرونا روزانه دو میلیون و ۲۰۰ نفر از طریق مترو و دو میلیون و ۳۰۰ هزار نفر از طریق اتوبوسرانی مدیریت سفر آن ها کنترل می شد. لذا موضوعی که روزانه پنج میلیون نفر با آن درگیر هستند موضوعی حاکمیتی است و باید با منابع عمومی حداکثر امکان برای آن فراهم شود.
حناچی تأکید کرد: ما در بودجه شهرداری در سال ۹۰، ۷.۷میلیارد دلار معادل ۹ هزار و ۲۹۴ میلیارد تومان در نظر گرفته ایم برای سال ۹۹ این رقم به ۱.۵ میلیارد دلار یعنی معادل ۳۰ هزار میلیارد تومان رسید. با توجه به سیاست های اعمال شده و وعده هایی که به مردم داده ایم همچون عدم ارائه پروانه دستی و خارج از طرح تفصیلی و عدم اجازه ساخت بدون پروانه در کنار شرایط اقتصادی فعلی ما را با مشکلات بسیاری مواجه کرده است.