×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  شنبه - ۳۱ شهریور - ۱۴۰۳  
true
true
تداوم اقتدار ایران در بازار نفت جهانی

اقتصادتهران: مدیرعامل شرکت ملی نفت گفت: اکنون در عراق این پتانسیل به جد وجود دارد، محدودیتی هم نیست، در آذربایجان اخیرا این فرصت ایجاد شده است. از گذشته تجربه حضور در ازبکستان را هم داریم و دوباره نیز می توانند بروند. این ها کشورهایی هستند که بالقوه پتانسیل حضور ایران در آن ها هست. به نظر من اگر ورود کنند و کمی هم تجربه کسب کنند، می توانند از طریق شرکت های مشترک خارجی در حوزه خلیج فارس یا ترکمنستان فعالیت کنند.

رکن الدین جوادی، با اشاره به ظرفیت‌های موجود در کشورهای همسایه گفت: بهره وری کمی باید بالا رود وهمچنین توان رقابت ایجاد شود و بتوانند با شرایط رقبایی که در بازار هستند کار کنند ضمن آن که در آذربایجان نیز به دلیل برخی مشکلات از قبیل ضمانت بانکی و گواهینامه دکل ها هنوز ورود پیدا نکردیم.

وی درباره تحریم‌ها علیه کشورمان اظهار داشت: بلاخره سایه سنگین تحریم هست، ولی معنی اش این نیست که ما نمی توانیم وارد شویم..

وی درباره میزان درآمد ایجاد شده به واسطه حضور در بازار بین المللی برای گفت: من فکر می کنم پتانسیل این که ۳۰ درصد از ظرفیت موجود حفاری کشور بتواند در خارج از ایران بازار کار پیدا کند، بالقوه وجود دارد.اگر ما گردش مالی را ۴ میلیارد دلار درنظر بگیریم، ۳۰ درصد آن حدود یک میلیارد دلار خواهد بود ضمن آن که شرکت‌ها باید به سمت حرفه ای گری بروند تا در چنین شرایطی بتوانند با رقبایشان رقابت کنند.

مدیرعامل شرکت ملی نفت درباره امکان تهاتر بدهی های بانکی شرکت های خصوصی و طلبی که از نفت دارند یادآور شد:

اگر این بدهی ها به بانک مرکزی باشد می توان این کار را انجام داد و از سوی دیگر خود شرکت ها باید پیش قدم شوند. چون ما که از رقم بدهکاری های آن ها به بانک مرکزی خبر نداریم، اگر بدهکار باشند می توانیم این بخش را با آن ها همکاری کنیم. درخواست خود را ارائه کنند، مستندات بدهند و با بانک مذاکره کنند تا انتقال انجام شود.

وی همچنین در خصوص راهکارهای پرداخت بدهی های دولت به بخش خصوصی به خبرنگار نفت ما گفت: بخش خصوصی می داند که دولت به خاطر تحریم ها، افت قیمت نفت و…محدودیت منابع دارد. باید با محدودیت های مالی همراهی کند و خودش تامین منابع مالی کند. با توجه به محدودیت تولید و صادرات و همینطور کاهش قیمت نفت، کاملا روشن است که در کوتاه مدت، دولت نمی تواند به تعهداتش عمل کند.

جوادی در پاسخ به این که مسکوت ماندن میدان مشترک اخیرا خیلی رسانه ای شد و گفته شده حفاری در این میدان دیگر به صرفه نیست و کسی حاضر به سرمایه گذاری در این میدان نیست اظهار داشت: پروژه ای که نیاز به سرمایه گذاری سنگین دارد. ممکن است برای بخش خصوصی با سازوکارهای موجود، جذابیت و توجیه اقتصادی نداشته باشد. اما توسعه میدان اقتصادی است و این مساله جزو اولویت های ماست. اما بستگی به این دارد که گشایشی در وضعیت اقتصادی ومالی کشورایجاد شود. میادین مشابه و بهتر زیاد هست که همگی نیاز به منابع مالی دارند.

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
false
true

tag heuer aquaracer calibre 5 automatic price tag heuer carrera calibre 1887 price replica watch breitling chronometre aerospace price breitling superocean heritage 46 chronograph replica watches how to change a metal watch band patek philippe double sided watch price replica watches