×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  شنبه - ۶ مرداد - ۱۴۰۳  
true
true
تحریم ها تشدید کننده وضعیت اقتصادی است نه ایجاد کننده

وزیر اقتصاد در تحلیلی از شرایط کنونی اقتصاد کشور گفت: تحریم ها تشدید کننده وضعیت اقتصادی است نه ایجاد کننده دکتر علی طیب نیا، با اشاره به ساختار ناکار آمد اقتصاد کشور و برخی سیاستهای اقتصادی، تحریم ها را تشدید کننده وضعیت نامطلوب اقتصاد کشور دانست .

به گزارش شادا، وزیر اموراقتصادی ودارایی در تحلیل شرایط کنونی اقتصاد کشور گفت:نگرش واقع بینانه از وضعیت موجود اقتصاد کشور نشان می دهد که شرایط کنونی اقتصاد ناشی از سه عامل ساختار ناکارآمد اقتصادی، سیاست های نامطلوب اقتصادی و شرایط نامناسب بین المللی ناشی از تحریم هاست.

دکتر طیب نیا در ادامه گفت:این سه عامل را می توان به دو دسته تقسیم بندی کردکه برخی از آنها عوامل ایجاد کننده و برخی دیگر نیز از عوامل تشدید کننده شرایط کنونی است.

وی در خصوص تاثیر تحریم بر فضای عمومی اقتصاد کشور نیز گفت: تحریم با همه تبعاتش عامل ایجاد کننده نیست بلکه عامل تشدید کننده است. تحریم ها با تشدید مسایل و بروز آن ها به ما نشان داد که اقتصاد ما نیازمند اصلاحات ساختاری، نهادی است .از همین روست که با برداشته شدن تحریم ها فقط عوامل تشدید کننده حذف می شوند و عوامل ایجاد کننده پا برجا هستند.

وزیر اقتصاد تصریح کرد: این یک اشتباه استراتژیک است که توجه و توان خود را صرفاٌ بر روی کاهش تحریم ها بگذاریم چرا که با این کار تمرکز خود را بر روی عوامل ایجاد کننده از دست می دهیم.

وی در ادامه افزود:ساختار نامناسب اقتصادی کشور به عنوان یک عامل ایجاد کننده، خود را در استفاده دولت از منابع نفتی در بودجه، بی ثباتی و بی انضباطی در سیاست مالی، سهم غیر قابل قبول در آمدهای مالیاتی در درآمدهای دولت ، سرمایه گذاری خارجی ناکافی و نقش اندک بخش خصوصی واقعی در اقتصاد، نبود شفافیت اطلاعات اقتصادی و محیط نامناسب کسب و کار نشان می دهد، لذا تا زمانی که این متغیرهای ایجاد کننده کنترل و اصلاح نشوند اقتصاد ما اقتصادی ضربه پذیر و ضعیف است و در برابر عوامل درونی و بیرونی متلاطم می شود.

وزیر امور اقتصاد و دارایی همچنین با ابراز امیدواری از همدلی و پشتیبانی مردم عزیز کشورمان در پیشبرد اهداف دولت تدبیر و امید گفت:امید آن دارم که مسوولان و مردم عزیز ایران به تحلیل درست عوامل موثر بر شرایط اقتصادی بپردازندتا بتوانیم همزمان با کنترل عوامل تشدید کننده به اصلاح عوامل ایجاد کننده نیز بپردازیم .

شایان ذکر است وزیر اقتصاد در مراسم معارفه مدیرعامل جدید بانک ملی به موضوع تحریم اشاره کرد وگفت:تصور غلطی است که با برداشته شدن تحریم ها همه مشکلات اقتصادی کشور حل می شود چنین تصوری یک خیال باطل است، مادامی که نتوانیم در داخل تمامی مشکلات ساختاری، سیاستی و نیز شرایط نامناسب بین المللی را حل کنیم نباید از مذاکرات سیاسی انتظار رفع مشکلات ساختاری و کاستی ها در سیاستگذاری اقتصادی را داشته باشیم، متاسفانه برداشت های نامناسبی از این جملات در رسانه ها و افکار عمومی شده است.

 

true
برچسب ها :
true
false
true

tag heuer aquaracer calibre 5 automatic price tag heuer carrera calibre 1887 price replica watch breitling chronometre aerospace price breitling superocean heritage 46 chronograph replica watches how to change a metal watch band patek philippe double sided watch price replica watches