×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  سه شنبه - ۳ مهر - ۱۴۰۳  
true
true
تجهیز سه هزار هکتار باغ‌های ابرکوه به آبیاری نوین

اقتصادتهران: مدیر جهاد کشاورزی ابرکوه گفت: با توجه به تداوم ۲دهه خشکسالی و افت سطح آب های زیرزمینی برای صرفه جویی در مصرف آب در ۱۰سال اخیر سه هزار هکتار از باغ های این شهرستان به سیستم آبیاری نوین(بارانی و قطره ای) تجهیز شده است.

با توجه به تبعات خشکسالی و افت شدید سطح آبهای زیرزمینی آبدهی سالانه ۶۱۴حلقه چاه کشاورزی و ۱۳ رشته قنات ابرکوه در سال های اخیر از ۱۴۰میلیون متر مکعب به ۱۲۰میلیون مترمکعب کاهش یافته است.

مهدی غیب الهی روز چهارشنبه به ایرنا افزود: امسال نیز به دلیل ادامه آثار خشکسالی و استفاده بهینه از آب موجود ۵۰۰ هکتار باغ های این شهرستان برای تجهیز آبیاری نوین در دستور کار است.

وی ادامه داد: با توجه به پیش رس بودن زردآلوی ابرکوه کار برداشت محصول در یکهزار و ۲۰۰ هکتار شروع شد.

غیب الهی با بیان اینکه پیش بینی می شود بطور متوسط در هر هکتار ۱۸تن محصول برداشت شود، انواع آن را تخم گردی، فلکه ای، خیاری، زرقانی و خانی عنوان کرد و ادامه داد: بخشی از محصول در استان یزد و مقداری هم به بازارهای اصفهان، تهران و فارس عرضه می شود.

مدیر جهاد کشاورزی ابرکوه با اشاره به اینکه بیش از ۶۰ درصد زردآلوی استان در ابرکوه تولید می شود، گفت: تاسیس صنایع تبدیلی و فرآوری محصول ضروری است و جهاد کشاورزی با پرداخت تسهیلات از سرمایه گذاران در این بخش حمایت می کند.

وی دهستان های فراغه و تیرجرد بخش مرکزی ابرکوه را مهمترین مناطق تولید زردآلو بیان کرد و یادآورشد: ۱۴ هزار هکتار از اراضی شهرستان به محصول زراعی و باغی اختصاص دارد، که چهار هزار و ۵۰۰ هکتار آن باغ است.

به دلیل کاهش بارندگی سطح زیرکشت اراضی کشاورزی در ابرکوه در سال های اخیر یک هزار هکتار کاهش یافت و به ۱۴هزار هکتار رسید و بهره برداران با اجرای طرح های نوین آبیاری و استفاده از روش های ترویجی در صدد توسعه کشت گیاهان کم آبخواه و متناسب با اقلیم منطقه هستند.

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
false
true

tag heuer aquaracer calibre 5 automatic price tag heuer carrera calibre 1887 price replica watch breitling chronometre aerospace price breitling superocean heritage 46 chronograph replica watches how to change a metal watch band patek philippe double sided watch price replica watches