×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  سه شنبه - ۳ مهر - ۱۴۰۳  
true
true
تاریخ مصرف برخی از دستورالعمل‌ها در حوزه ایمنی کار پایان یافته است

اقتصادتهران: یک مدیر ایمنی کار در صنایع استان یزد با اشاره به عمده علل ووقع حوادث کار در صنایع و معادن، اظهار کرد: تاریخ مصرف برخی از دستورالعمل‌های ایمنی کار به دلیل پیشرفت روزافزون صنایع چه از نظر کیفی و چه کمی، به پایان رسیده و نیاز به تجدیدنظر و بازنگری آنهاست.

به گزارش ایسنا، حوادث صنعتی و معدنی به لحاظ اهمیت موضوع غالباً تیتر اول رسانه‌ها و نشریات را به خود اختصاص می‌دهند و نمونه اخیر آن حادثه تلخ معدن زمستان یورت در استان گلستان بود که جان ده‌ها نفر از کارگران زحمتکش این معدن را گرفت و علاوه بر آن خانواده‌های زیادی را داغدار کرد، اما دلیل رخداد این گونه حوادث تلخ  چیست؟

آیا در این زمینه ضعف قوانین وجود دارد یا ضعف نظارت بر اجرای قانون؟ آیا خطاهای انسانی در این حوادث نقش دارند یا شرایط ناایمن محیط کار؟

«مجتبی مجدیان اردکانی» یکی از کارشناسان HSE صنایع استان یزد که قریب به ۱۵ سال هم به صورت تجربی و هم به صورت آکادمیک در زمینه ایمنی صنعتی مشغول فعالیت است در این باره به خبرنگار ایسنا – منطقه یزد، می‌گوید: در کشور ما ایران، قوانین و آیین‌نامه‌های مختلفی درخصوص ایمنی و بهداشت کار تصویب شده و مراجع مختلفی نیز بر حسن اجرای این قوانین نظارت دارند اما به نظر بنده، نقص و ضعف محتوایی برخی از این آیین‌نامه‌ها می‌تواند مشکل‌ساز باشد.

وی ادامه می‌دهد: همچنین به دلیل پیشرفت روزافزون صنایع چه از نظر کیفی و چه کمی، تاریخ مصرف برخی از دستورالعمل‌های مربوطه به پایان رسیده و نیاز به تجدیدنظر و بازنگری آنها وجود دارد.

مجدیان اردکانی علاوه بر اینها، ضعف نظارت و موازی‌کاری برخی از دستگاه‌های ذیربط را باعث بروز ناهماهنگی در امر ایمنی و بهداشت کار می‌داند و اضافه می‌کند: در کنار این موضوعات نقص فرهنگ ایمنی در جامعه صنعتی ایران یکی دیگر از مهمترین عوامل ایجاد حوادث کار در کشورمان است.

به اعتقاد وی، در بسیاری از کارگاه‌های بزرگ و کوچک صنعتی و معدنی متاسفانه دید خوبی نسبت به مسائل ایمنی وجود ندارد و کارفرمایان خود را ملزم به رعایت مسائل ایمنی نمی‌دانند که این موضوع در بسیاری از موارد وقایع و حوادث تلخی را رقم می‌زند .

شرایط ناایمن مهمترند یا اعمال ناایمن؟

مدیر ایمنی، بهداشت و محیط زیست (HSE)   یکی از طرح‌های صنعتی ملی در استان که به طور همزمان در دانشگاه‌های مختلف نیز مشغول به تدریس است، در مورد این که در بحث وقوع حوادث ناشی از کار، شرایط ناایمن مهمتر هستند یا اعمال ناایمن؟ می‌گوید: شرایط و اعمال ناایمن و نقش آنها در وقوع حوادث، هر کدام در جای خود محل بحث هستند اما آنچه مسلم است این که هر یک از این موارد می‌تواند وقایع تلخ و غیرقابل جبرانی را رقم بزنند.

وی در این باره با اشاره به مثالی، وقوع حادثه اتمی چرنوبیل در شوروی سابق را ناشی از هر دو مورد فوق ذکر و تصریح می‌کند: در درجه اول نقص سیستم‌های ایمنی و دوم اعمال ناایمن و راهبری ناصحیح شرایط باعث بروز این حادثه شد اما آنچه از این فاجعه که باعث مرگ بیش از سه هزار نفر در ساعات اولیه وقوعش شد، برداشت می‌شود عدم توجه به مسائل ایمنی توسط برخی از سرپرستان و مقاومت در برابر دستورالعمل‌های ایمنی بود که فاجعه‌ای مرگبار را رقم زد.

مجدیان اردکانی با تاکید بر این که اعمال و شرایط ناایمن کار هنگامی که با یکدیگر رخ دهند به مراتب حوادث شدیدتری را رقم خواهند زد، به حادثه تلخ معدن زمستان یورت اشاره و اضهار می‌کند: طبق شواهد اولیه ناشی از شرایط ناایمن (جمع شدن گاز و عدم وجود سنسورهای هشداردهنده) و فعالیت‌های ناایمن (باتری به باتری کردن لوکوموتیو به جای تعویض باتری) بوده است که در کسری از ثانیه باعث انفجار شدید شده و ده‌ها نفر از کارگران زحمتکش معدن را به کام مرگ فرو برده است.

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
false
true

tag heuer aquaracer calibre 5 automatic price tag heuer carrera calibre 1887 price replica watch breitling chronometre aerospace price breitling superocean heritage 46 chronograph replica watches how to change a metal watch band patek philippe double sided watch price replica watches