×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  سه شنبه - ۳ مهر - ۱۴۰۳  
true
true
تاثیر حذف ارز ۴۲۰۰ تومان و تاثیر آن بر معاملات بورس

اقتصادتهران: یک کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی به درستی اجرا نشد، گفت: به نظر می‌رسد که این ارز تنها زمینه‌ساز ایجاد رانت برای افرادی بود که توانایی استفاده از آن را برای واردات داشتند.

به اقتصادتهران، احسان عسگری، در گفت‌وگو با ایرنا به تاثیر حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی بر اقتصاد کشور اشاره کرد و افزود: در ابتدا باید این موضوع مورد بررسی قرار گیرد که هدف سیاستگذار در دولت قبل، از تعیین نرخ دلار با قیمت ۴۲۰۰ تومان برای تامین کالاهای اساسی چه بوده است.

وی به جهش شدید قیمت ارز در سال‌های اخیر تاکید کرد و گفت: اگر قرار بود کالاهای اساسی که جزو مایحتاج ضروری مردم تلقی می‌شوند با نرخ ارز آزاد تامین شوند، به طور قطع مردم مجبور به تحمل تورمی وحشتناک بودند؛ کما اینکه باز هم با وجود تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی شاهد چنین تورم شدیدی در بازار کالاهای اساسی هستیم.

عسگری افزود: با توجه به عدم اجرای درست این سیاست؛ به نظر می‌رسد که ارز ۴۲۰۰ تومان فقط زمینه‌ساز ایجاد رانت برای افرادی بود که توانایی استفاده از این ارز را برای واردات داشتند اما با قرار گرفتن این ارزها در دست دلالان، کالاها با نرخ آزاد در اختیار مردم قرار گرفت.

این کارشناس بازار سرمایه اظهار داشت: با توجه به اینکه ارز ۴۲۰۰ تومان زمینه‌ساز کاهش قیمت کالاهای اساسی برای مصرف‌کنندگان نبود؛ بنابراین به نظر می‌رسد که تداوم این سیاست و به کارگیری ارز ۴۲۰۰ تومان فقط سبب ایجاد ضربه به منابع ملی کشور شود.

وی ادامه داد: ارز ۴۲۰۰ تومان فقط برای تامین کالاهای اساسی بود اما آمار گمرک نشان‌دهنده آن است که بخش عمده‌ای از این منابع به کالاهای اساسی تخصیص پیدا نکرد و سود آن بخش از ارز ۴۲۰۰ تومان هم که به کالاهای اساسی اختصاص یافت در اختیار مصرف کننده نهایی قرار نگرفت.

 به گفته عسگری، مسوولان دلسوز برای منابع ارزی کشور که به دنبال واقعی کردن قیمت کالاهای اساسی در بازار هستند، تلاش لازم برای حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی را به کار گرفته‌اند.

تاثیر حذف ارز ۴۲۰۰ تومان و تاثیر آن بر معاملات بورس

این کارشناس بازار سرمایه به تاثیر حذف ارز ۴۲۰۰ تومان و تاثیر آن بر معاملات بورس تاکید کرد و  افزود: شرکت‌های حاضر در بازار سرمایه هم به طور حتم از این اتفاق تاثیر می‌پذیرند و قیمت‌ها به نرخ دلار در بازار آزاد نزدیک‌تر خواهد شد.

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
false
true

tag heuer aquaracer calibre 5 automatic price tag heuer carrera calibre 1887 price replica watch breitling chronometre aerospace price breitling superocean heritage 46 chronograph replica watches how to change a metal watch band patek philippe double sided watch price replica watches