×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  سه شنبه - ۳ مهر - ۱۴۰۳  
true
true
بیلان آبی تهران مثبت شد

اقتصادتهران: مدیرعامل شرکت آب منطقه ای تهران با اشاره به عبور میانگین بارش های استان تهران از ۱۴۱ میلیمتر تا ساعت ۶ صبح امروز (دوشنبه) از مثبت شدن بیلان آبی استان در همسنجی با پارسال خبر داد.

به گزارش ایرنا، «محمدرضا بختیاری» در نشستی خبری در جمع خبرنگاران با اعلام این خبر افزود: میانگین بارش ها در استان تهران در همسنجی با سال آبی گذشته یک درصد افزایش یافت، این رقم در مقایسه با میانگین درازمدت نیز هشت درصد رشد نشان می دهد.

وی پیش بینی کرد تا پایان شهریور ماه سال آینده میانگین بارش های استان تهران به ۲۵۰ میلیمتر برسد.

به گفته این مقام مسئول، حجم مخازن سدهای پنجگانه تهران نیز اکنون ۵۸۰ میلیون متر مکعب است که نسبت به پارسال ۶۰ میلیون مترمکعب افزایش داشته است.

بختیاری یادآوری کرد: میانگین بارش های کشور تا ساعت ۶ صبح امروز نیز ۸۹ میلیمتر بوده است.

وی با اشاره به تامین سالیانه ۲٫۵ میلیارد مترمکعبی آب استان تهران از منابع آب زیرزمینی، اظهار داشت: یک میلیارد و ۱۵۰ میلیون مترمکعب از این آب در بخش کشاورزی، ۸۰۰ میلیون متر مکعب در بخش شرب، ۱۷۰ میلیون متر مکعب در بخش صنعت، ۳۳۰ میلیون مترمکعب در بخش خدمات و ۵۰ میلیون مترمکعب دیگر در باغچه ها و باغ ویلاها مصرف می شود.

مدیرعامل آب منطقه ای تهران ادامه داد: مصرف آب شرب شهر تهران نیز سالیانه یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون متر مکعب است که ۷۵۰ میلیون مترمکعب آن از منابع سطحی و سدهای پنجگانه استان و ۳۵۰ میلیون مترمکعب دیگر از منابع زیرسطحی تامین می شود.

** طرح احیا و تعادل بخشی آب های زیرزمینی

وی در ادامه با اشاره به اجرای طرح احیا و تعادل بخشی آب های زیرزمینی، گفت: امسال ۱۷۰ میلیارد ریال بودجه برای این طرح در نظر گرفته شده بود که تاکنون حتی یک ریال آن تخصیص نیافته است.

بختیاری با اشاره به پیشرفت ۲۵ درصدی این طرح از آغاز امسال تاکنون، آن را شامل مسدود کردن ۸۳۰ حلقه چاه غیرمجاز و نصب ۴۱۸ کنتور هوشمند عنوان کرد که اعتبار آنها از محل اعتبارات داخلی شرکت تامین شده است.

وی تاکید کرد، ۳۰ اکیپ شامل ۲۰ اکیپ گشت و بازرسی و ۱۰ اکیپ مسدود کردن چاه ها در این طرح فعالیت می‌کنند.

به گفته این مقام مسئول، ۱۳ هزار حلقه چاه مجاز و ۳۲ هزار حلقه چاه غیرمجاز در سطح استان تهرن وجود دارد، اما ۹۰ درصد آب برداشتی استان از چاه های مجاز است.

وی افزود: بر این اساس، اضافه برداشت عمده آب از چاه های مجاز انجام می شود که باید پروانه‌های آنها مورد تعدیل قرار بگیرند.

بختیاری تصریح کرد: میانگین تعدیل در نظر گرفته شده برای چاه‌های مجاز استان ۲۸ درصد تعیین شده است.

** عبور تهران از خط قرمز مصرف آب تجدیدپذیر

وی در ادامه با اشاره به آمار استفاده از آب های تجدیدپذیر در جهان که ۲۵ درصد است، بیان داشت: خط قرمز در این زمینه استفاده از ۴۰ درصد منابع آب تجدیدپذیر است؛ آماری که در کشور به ۸۵ درصد رسیده و در استان تهران ۶۵ درصد است و این به معنای بیلان منفی آب تجدیدپذیر در سطح استان و کشور و خطری بزرگ برای نسل های آینده است.

مدیرعامل آب منطقه ای تهران اظهار کرد: در ۱۵ سال گذشته مصرف بی رویه آب های تجدیدپذیر کشور، بیلان منفی ۱۱۰ میلیارد مترمکعبی را در این زمینه به همراه داشته و این بیلان در سطح استان تهران سالیانه منفی ۱۵۰ میلیون مترمکعب است.

به گفته بختیاری، اجرای طرح احیا و تعادل بخشی آب های زیرزمینی فقط توانسته ۱۵ تا ۲۰ درصد از این بیلان منفی بکاهد.

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
false
true

tag heuer aquaracer calibre 5 automatic price tag heuer carrera calibre 1887 price replica watch breitling chronometre aerospace price breitling superocean heritage 46 chronograph replica watches how to change a metal watch band patek philippe double sided watch price replica watches