×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  شنبه - ۶ مرداد - ۱۴۰۳  
true
true
بهره‌برداری از ۹ پروژه شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران

مدیرعامل شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران در گفتگو با روابط عمومی این شرکت، ضمن اشاره به سیاست‌های راهبردی شرکت ملی مهندسی، وضعیت طرح‌های این مجموعه و سرفصل‌های کاری سال ۱۴۰۳ را تشریح کرد.

به گزارش اقتصادتهران، مهندس فرهاد احمدی در نشستی در حاشیه بیست و هشتمین نمایشگاه نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی ابتدا با اشاره کلی به وضعیت پروژه‌های شرکت ملی مهندسی در سال ۱۴۰۲ گفت: متاسفانه سال گذشته از نظر تحقق منابع مالی بسیار در تنگنا بودیم. منابع مالی طرح ها و پروژه بطور کامل توسط سازمان برنامه و بودجه محقق نشد، هرچند وزارت نفت از منابع دیگری، بخشی از نیاز پروژه‌های ما را تامین می نمود اما این موضوع با وقفه‌های چند ماهه انجام گرفت.

وی افزود: این تاخیرات، در بخش ارزی، گاهاً تا ۳۵۰ روز، یعنی یک‌سال، و در بخش ریالی تا ۹۰ روز به طول انجامیده است. لذا با چنین شرایطی، منطقاً نمی‌بایست پیشرفت زیادی در پروژه‌ها می‌داشتیم؛ اما با تلاش و برنامه ریزی، بسیاری از طرح‌های در دست اجرای ما در سال ۱۴۰۲ از پیشرفت قابل توجهی برخوردار بودند و به مرحله پایانی و راه اندازی و افتتاح و بهره‌برداری رسیده‌اند؛ مثلا طرح خط لوله تبریز/ خوی/ ارومیه در روزهای آتی افتتاح خواهد شد. باقی پروژه‌ها نیز از پیشرفتی بین ۶۰ درصد تا ۹۸ درصد برخوردار هستند و در صورت تامین بموقع منابع مالی، در سال جاری می‌توانیم ۹ پروژه را به بهره برداری برسانیم؛ به عبارتی، بطور متوسط تا پایان سال ۱۴۰۳ در هر دوماه یک پروژه تکمیل خواهد شد.

مدیرعامل شرکت ملی مهندسی در پایان این بخش از سخنان خود، تاکید کرد: تامین بموقع منابع مالی، کلید پیشرفت طرح‌ها و پروژه‌ها ست که در صورت تحقق، سرعت و درصد پیشرفت پروژه‌ها به نحو چشمگیری افزایش خواهد یافت.

مهندس احمدی، سپس به معرفی طرح‌ها و پروژه‌هایی که در سال جاری به بهره‌برداری می‌رسند، پرداخت: غیر از طرح احداث خط لوله تبریز/ ارومیه که به آن اشاره شد، واحدهای تکمیلی و باقیمانده فاز ۱/۲ طرح توسعه و تثبیت ظرفیت پالایشگاه آبادان نیز تا تیرماه امسال راه‌اندازی خواهد شد. یکی از آثار تاخیر ۳۵۰ روزه در تحقق منابع ارزی را می‌توان در تاخیر راه‌اندازی این پروژه دید؛ هرچند محدویت عملیاتی پالایشگاه نیز باعث وقفه‌ در راه‌اندازی کمپرسورها شد ولی با راه‌اندازی واحد هیدروژن این مشکل را حل کردیم و هم اکنون عملیات پیش راه اندازی واحد فرآیندی در حال انجام است.

وی در ادامه توضیحات خود، افزود: در بخش اول این طرح، با ساخت و راه ‌اندازی واحدهای تقطیر، با ظرفیت پالایش ۲۱۰ هزار بشکه‌ای فرآورده و تثبیت آن تحقق یافت. اما در این بخش، با راه‌اندازی ۷ واحد فرآیندی، ازجمله واحدهای هیدروکراکر، هیدروژن، آمین، جامدسازی گوگرد و آب‌ترش، عملیات کیفی‌سازی و تبدیل فرآورده‌های تولیدی به محصولات یورو۵ محقق می‌شود.

یکی از واحدهای مهمی که در این مجموعه تکمیلی به بهره‌برداری می‌رسد، واحد ۴۲ هزار بشکه‌ای هیدروکراکر است که در نوع خود، بزرگ‌ترین واحد هیدروکراکینگ در خاورمیانه به شمار می‌آید و تولیدات آن، شامل LPG و نفتا، نفت سفید و نفت گاز و تماما با مشخصات یورو۵ خواهند بود.

مدیرعامل شرکت ملی مهندسی، سپس به پروژه خط لوله بندرعباس/ سیرجان/ رفسنجان اشاره نمود و گفت: پروژه احداث خط لوله بندرعباس/ سیرجان/ رفسنجان بطول ۴۶۰-کیلومتر، طرح دیگری است که با وجود اتمام عملیات احداث خط لوله، منتظر رسیدن تجهیزات تلمبه خانه ‌ها هستیم. متاسفانه به دلیل عدم تامین منابع مالی، قریب به ۸ ماه است که بخش اعظم کالاهای این طرح، در گمرکات، کارخانه های سارندگان هستند و علاوه بر هزینه‌های گمرکی و انبارداری، هزینه های زیادی به پروژه تحمیل شده است. پمپ‌های سفارش شده این پروژه نیز بعضا چندین ماه است که توسط شرکت سازنده ساخته شده، ولی به علت عدم تامین منابع مالی، هنوز نتوانسته‌ایم این تجهیزات را نصب  نمائیم در صورتی که اگر در سال گذشته منابع لازم محقق می‌شد و این تجهیزات به دست ما می‌رسید ، این پروژه راه‌اندازی شده بود.

با این حال، سال گذشته در این طرح، رکوردهای ۵۰ درصد پیشرفت سالانه پروژه و ۱۳ کیلومتر لوله‌گذاری در یک‌روز را به ثبت رساندیم!

وی درباره خط لوله سبزاب/ ری نیز توضیح داد: خط لوله سبزآب/ ری، شامل مسیر سبزآب تا شازند بطول ۳۴۰ کیلومتر، بجز بخش ۵۰ تا ۶۰ کیلومتر ابتدایی، بقیه خط تکمیل شده و منتظر تجهیزات تلمبه خانه های آن هستیم که متاسفانه به دلیل تحریم‌های ظالمانه، کالاها به دست ما نرسیده. هرچند در تلاش هستیم که از طریق دیگری آنها را تامین کنیم.

بخشی از این پمپ‌ها توسط سازندگان داخلی ساخته شده و در صورت تزریق منابع مالی، تا ۴ الی ۵ ماه آینده می‌توانیم این تجهیزات را تحویل بگیریم و با تامین بقیه اقلام و تجهیزات طرح تا پایان پاییز به بهره‌برداری برسانیم.

پروژه پالایشگاه ال‌پالیتو پروژه دیگری بود که مدیرعامل شرکت ملی مهندسی به آن اشاره نمود: در راستای صدور خدمات فنی مهندسی پروژه دیگر ، تعمیرات اساسی پالایشگاه ال‌پالیتو ونزوئلاست که مراحل پایانی خود را طی می‌کند. ما از چندین ماه قبل، آمادگی خود را برای انجام تعمیرات اساسی این پالایشگاه اعلام کرده و منتظر تعیین زمان راه‌اندازی از طرف ونزوئلائی هستیم. تقریبا ۹۰ درصد اقلام و کالاها تامین شده و آنچه باقی مانده، در واقع اقلام و قطعات یدکی مازاد و غیرضروری برای انجام اورهال است و بیشتر کالاها، که آنها را برای استفاده در سال‌های بعد، سفارش داده شده ‌است.

بنا به تعاملات فی‌مابین و تقاضای طرف ونزوئلایی، سفارش تهیه یک پمپ جدید به ما داده شده که ساخت آن حدود ۸ ماه زمان می‌برد و این به مدت زمان پروژه اضافه شد.

وی در مورد وضعیت پروژه اسکله ۵۰۰۰ تنی قشم نیز گفت: پروژه اسکله ۵۰۰۰ تنی قشم طرح دیگری است که در سال جاری می تواند به بهره‌برداری برسد. اگر بحث تداوم سوخت‌رسانی به جزیره در میان نبود و برای جلوگیری از توقف تخلیه سوخت، به ناچار به ساخت اسکله موقت ۲۰۰۰ تنی جدید ملزم نمی شدیم و این امر موجب وقفه در کارپروژه اصلی شد، می‌توانستیم زمان اتمام پروژه را تعیین کنیم. کار ساخت اسکله موقت تا دو ماه آینده تمام خواهد شد و عملیات اجرایی اسکله اصلی از سر گرفته می‌شود. پیشرفت کلی این طرح بیش از ۵۰ درصد است. بخش اعظم قطعات و تجهیزات این پروژه ساخته شده و پیش‌بینی می‌شود در صورت تامین منابع مالی، این طرح در سال جاری به بهره‌برداری برسد.

مهندس احمدی در ادامه توضیحات خود به پروژه  خط انشعابی گوره/ جاسک پرداخت و گفت: خط لوله گوره/ جاسک بطول ۳۷ کیلومتر و به ظرفیت ۳۰۰ هزار بشکه نیز جزء پروژه‌هایی است که در سال جاری می تواند به بهره‌برداری برسد. حدود ۲.۵ کیلومتر از لوله‌گذاری این خط باقی مانده. این پروژه که هزینه آن توسط شرکت ملی نفت ایران تامین می شود نیز می تواند تا پایان امسال به بهره‌برداری برسد.

وی سپس به پروژه طراحی بنیادی پتروپالایشگاه شهید سلیمانی اشاره نمود و درباره آن گفت: پروژه طراحی بنیادی پتروپالایشگاه ۳۰۰ هزار بشکه‌ای شهید سلیمانی، در دست طراحی است که تلاش می کنیم تا پایان سال جاری مکمیل شود. قرارداد پروژه در دی ماه سال گذشته آغاز شد . در اسفند بخش اول آن، شامل مدارک طراحی مخازن و تسطیح و خاکبرداری انجام و مدارک مناقصه آن هم در کمترین زمان به کارفرما تحویل و مناقصه آن نیز از سوی کارفرمای محترم انجام گرفت.

پیش‌بینی می‌شود که تهیه مدارک مهندسی بخش دوم مطابق صلاحدید کارفرما تا شهریور امسال پایان یابد و تلاش میکنیم تا انتهای سال، طراحی بنیادی هم به اتمام برسد و کارفرما جذب سرمایه EPC را انجام دهد.

طراحی لایسنس این طرح نیز توسط شرکت ملی مهندسی انجام شده و امیدواریم با تجربه‌ای که در این زمینه داریم، بتوانیم من بعد جایگاه شرکت ملی مهندسی را به عنوان لایسنسور نیز تثبیت نماییم.

مهندس احمدی در پایان این بخش از توضیحات خود به پروژه خط انشعاب تبریز خوی نیز اشاره نمود و افزود: یک خط ۳۳ کیلومتری ۱۰ اینچ نیز از پروژه تبریز به ارومیه، به سمت خوی احداث می‌شود. این خط انشعابی نیز امسال به بهره‌برداری می‌رسد.

مدیرعامل شرکت ملی مهندسی، در ادامه پروژه‌های جدید این شرکت را چنین معرفی نمود:

در بخش خطوط لوله، مقدمات دو پروژه مهم فراهم شده؛ یکی خط لوله تابش به طول ۹۴۸ کیلومتر و به قطر ۲۲ اینچ است که تفاهم‌نامه‌های آن با قرارگاه خاتم و بانک شهر امضاء شده و اگر مجوزهای تضامین مالی آن اخذ شود، عملیات اجرایی این طرح در آینده نزدیک کلید خواهد خورد. برآورد اولیه سرمایه این طرح هم ۳۷۰ میلیون یورو بوده که قطعا اصلاح و تعدیل می‌شود.

وی سپس درباره وضعیت خط لوله پارس اظهار داشت: پروژه دیگر، طرح احداث خط لوله ۱۴ اینچ پارس بطول ۴۰۰ کیلومتر است که طراحی بیسیک آن هم انجام شده و مراحل مسیریابی، اخذ مجوزهای زیست‌محیطی و پدافند غیرعامل آن هم انجام گرفته است. مصوبه ابلاغی این پروژه بصورت EPCF است، لذا فراخوان برگزاری مناقصه و انتخاب پیمانکار پروژه روی سایت رفته و بموازات آن، مجموعه سرمایه‌گذاری شرکت ملی پالایش و پخش در حال مذاکره با شرکت‌های دیگر برای تامین منابع مالی پروژه است.

مهندس احمدی درباره پروژه احداث مخازن شهید مهدوی گفت: هرچند که طراحی این مخازن از قبل آماده بود، اما مصوبه‌ای که به ما ابلاغ شد، مصوبه BOT بود که در سال گذشته اقدام به مناقصه و جذب سرمایه‌گذار کردیم؛ اما متاسفانه سرمایه‌گذار BOT پیدا نشد!

پس از تعریف پروژه پتروپالایشگاه شهید سلیمانی، پیشنهاد شد که این مخازن جنب پالایشگاه شهید سلیمانی احداث گردد. بنابراین، پروژه از روستای جمال‌احمد به اراضی پالایشگاه شهید سلیمانی منتقل شد. خرید زمین و آماده‌سازی اسناد آن هم در دست اقدام قرار گرفته.

سرمایه لازم این پروژه، حدود ۸۵ تا ۱۰۰ میلیون یوروست. فعلا منتظر تامین منابع مالی پروژه بر اساس مصوبه BOT هستیم و در این خصوص، اخیرا مکاتباتی با شرکت ملی پالایش و پخش جهت تغییر مصوبه تامین مالی انجام داده‌ایم.

مدیرعامل شرکت ملی مهندسی توضیحاتی نیز در باره پالایشگاه خوزستان داد و گفت: با همکاری شرکت ملی پالایش و پخش، اقداماتی هم برای فعال کردن طرح احداث پالایشگاه ۱۸۰ هزار بشکه‌ای خوزستان انجام شده که اگر منتج به نتیجه شود، احداث این پالایشگاه ۱۸۰ هزار بشکه‌ای نیز در دستور کار قرار می‌گیرد و کمک بزرگی به حل مشکل ناترازی تولید بنزین خواهدکرد.

مهندس احمدی، در بخش دیگری از این گفتگو، پیرامون انتخاب این شرکت به عنوان مشاور منتخب دولت در پروژه‌های کیفی‌سازی پالایشگاه‌های کشور گفت: در راستای کیفی‌سازی پالایشگاه‌های نفت کشور، وظیفه مهم دیگری از مهرماه سال گذشته از طرف سازمان برنامه و بودجه و وزارتخانه‌های نفت و امور اقتصادی و دارایی به ما محول شده و نظارت بر طرح‌های کیفی‌سازی پالایشگاه‌های نفت را بر عهده ما گذاشته است. مسئولیت ما مشاوره و نظارت بر کیفی‌سازی با اولویت کاهش نفت‌کوره است که به لحاظ زیست‌محیطی و اقتصادی اهمیت ویژه‌ای دارد.

وی افزود: در راستای انجام این وظیفه که برای ما انرژی‌بر است، جلسات منظم و متعددی با همه پالایشگاه‌ها برگزار کرده‌ایم. مطابق برنامه، جلسات ماهیانه مشاوره با پالایشگاه‌ها را داریم و هر ۳ ماه نیز گزارش کار را به سازمان برنامه و وزارتین نفت و اقتصاد ارائه می‌دهیم.

در این رابطه، پروژه‌های کیفی‌سازی در بعضی پالایشگاهها به اجرا درآمده و واحدهای تولید بنزین و گازوئیل کیفی‌سازی شده‌اند. در بعضی دیگر نیز این پروژه‌ها در حال اجراست. برای بهبود و سرعت‌بخشیدن به این طرح‌ها، نیروهای ما هر هفته یا دوهفته به یکی از پالایشگاهها اعزام می‌شوند و پروژه‌های آنها را از ابتدا تا مراحل آخر واکاوی می‌کنند و پیشنهادهای خود را ارائه می‌دهند. به اذعان همه مسئولین پالایشگاهها و مسئولان طرح‌های کیفی‌سازی آنها، ورود ما به این مبحث، به دلیل پروژه‌محور بودن شرکت ملی مهندسی، بسیاری از چالش‌های آنها حل کرده و با پیشنهادها و راهکارهای ما، مشکلات‌شان تقریبا رفع شده و در جهت کیفی‌سازی فرآورده‌های‌شان کمک بزرگی به آنها شده است.

منابع مالی این طرح‌ها از محل تخصیص ۴۰ درصدی سود سالانه آنها تامین می‌شود و از این بابت مشکلی ندارند.

در بخش پایانی این گفتگو، مدیرعامل شرکت ملی مهندسی در باره برگزاری سمینار هوش مصنوعی در مجموعه ملی مهندسی نیز توضیحاتی ارائه داد: هوش مصنوعی، یکی از پدیده‌های جدید و فناوری‌های روز و نیازهای آینده صنعت در دنیاست. در فعالیت‌های ما که مبتنی بر دانش و فناوری مهندسی و دانش‌بنیان است، هوش مصنوعی بطور خاص، از اهمیت فراوانی برخوردار است. لذا ما باید در این عرصه پیشگام باشیم و از سیاست‌گذاری‌های کلان کشور و رهنمودهای سازنده مقام معظم رهبری در این زمینه تبعیت کنیم و از دنیا عقب نمانیم.

ایجاد بستر لازم برای استفاده از فناوری هوش مصنوعی و راهکارهای امنیت آن، موجب کاهش هزینه‌ها، افزایش سرعت و دقت، و کیفیت کار ما در طراحی پروژه‌ها، و ارتقاء ضریب اطمینان در طراحی تجهیزات و قطعات خواهد شد.

بنابر این برای ایجاد این بستر و دستیابی به این فناوری مهم، امسال در روز مهندس که اسفندماه است، تصمیم به برگزاری سمیناری در زمینه هوش مصنوعی و بررسی ابعاد و زوایا و الزامات آن گرفته‌ایم. برای این منظور نیز دبیرخانه ویژه‌ای در روابط عمومی شرکت، ایجاد و آغاز به کار کرده است تا ان‌شاءالله زمینه تحقق عملی آن را در مجموعه ملی مهندسی فراهم نماییم.

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
false
true

tag heuer aquaracer calibre 5 automatic price tag heuer carrera calibre 1887 price replica watch breitling chronometre aerospace price breitling superocean heritage 46 chronograph replica watches how to change a metal watch band patek philippe double sided watch price replica watches