پروژه نورد گرم ۲ فولاد مبارکه، بهعنوان یکی از بزرگترین پروژههای کشور، تاکنون ۴۷٫۵ درصد پیشرفت داشته و با وارد شدن تمامی تجهیزات مورد نیاز آن تا پایان سال جاری، طی۲۴ ماه آینده به بهرهبرداری خواهد رسید که خبر خوشی برای سهامداران فولاد مبارکه و صنایع داخلی کشور است.به گزارش اقتصادتهران، در همین رابطه حمیدرضا خسروانیپور، معاون طرح و توسعه شرکت فولاد مبارکه، در گفتوگو با خبرنگار فولاد اظهار کرد: پروژه نورد گرم ۲ فولاد مبارکه یکی از بزرگترین پروژههای صنعت فولاد کشور است و در حال حاضر هیچ پروژه مشابهی با این مقیاس و پیچیدگی در ایران تعریف نشده است؛ این پروژه دارای ترکیب فشردهای از فناوریهای نوین مکانیکی، هیدرولیکی و اتوماسیون صنعتی است که اجرای آن نیازمند توانمندیهای فنی بسیار بالاست.
وی در ادامه افزود: پیمانکاران داخلی از ظرفیت فنی و تجهیزاتی لازم برای اجرای کامل چنین پروژه عظیمی برخوردار نبودند و در سطح کشور متخصصانی که بتوانند پروژهای با این عظمت را به سرانجام برسانند انگشتشمار هستند. در نتیجه ما از ابتدا ناچار به انتخاب ترکیبی از پیمانکاران چینی با پیمانکاران داخلی به منظور اجرای این پروژه ملی شدیم.
معاون طرح و توسعه شرکت فولاد مبارکه خاطرنشان کرد: در بخش بتنریزی سیویل، حجم عملیات از ۱۶۰ هزار متر مکعب به بیش از ۲۸۰ هزار متر مکعب افزایش یافته و در حوزه اسکلت فلزی نیز بهجای ۲۰ هزار تن، بیش از ۷۵ هزار تن اسکلت فلزی لازم شده است؛ این در حالی است که انعقاد قرارداد پیمانکار داخلی براساس احجام اولیه بود و امکان تأمین منابع و تجهیزات لازم برای احجام جدید توسط پیمانکار داخلی وجود نداشت.
وی افزود: همه این تغییرات باعث شد زمانبندی اولیه پروژه که ۳۹ ماهه تعریف شده بود، دستخوش تغییر شود و نیاز به الحاقیههایی برای تأمین منابع مالی و زمانی جدید ایجاد شود. پیمانکار، در شرایطی که طبق قرارداد اولیه باید حداکثر ۲۵ درصد کار اضافه تحویل میداد، اکنون با حجمی معادل ۳۰۰ درصد فعالیت اولیه مواجه شده است، بدون اینکه زیرساخت و نیروی انسانی متناسب با این تغییرات را در اختیار داشته باشد.
خسروانیپور تصریح کرد: از دیگر دلایل تأخیر در روند اجرای پروژه، ضعف عملکرد شرکت چینی طرف قرارداد در مراحل طراحی اولیه بود؛ طراحیها در زمان مقرر تحویل نشده و همین مسئله در همان فاز ابتدایی موجب عقبافتادگی قابل توجهی در پیشرفت پروژه شده است.
وی با بیان این که تحریمهای بینالمللی یکی از عوامل اصلی اخلال در روند پروژه نورد گرم ۲ بود، گفت: فرآیند انتقال ارز به شرکت چینی با تأخیر ۲ تا ۴ ماهه مواجه است بهگونهای که از لحظه آمادهسازی تجهیزات تا پرداخت و بارگیری کشتی توقف و تاخیرات پیشبینی نشدهای به وجود میآید.
معاون طرح و توسعه شرکت فولاد مبارکه تأکید کرد: معمولاً زمانهای پرداخت و انتقال وجه در برنامهریزی پروژهها لحاظ نمیشود و این خلأ، تأثیر مستقیم در توقف پروژه دارد؛ پرداختها از طریق روشهای غیرمتعارف و پیچیده انجام میشود و پس از رسیدن تجهیزات به ایران نیز فرآیند ثبت سفارش و اخذ تأییدیههای بانک مرکزی و اداره استاندارد، مانع تسریع کار میشوند.