اقتصادتهران: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تدوین برنامه راهبردی تحول در بخش تعاون مانند توسعه بازار و تقویت برند تعاونیها، حمایت از طرحهای توسعه شرکتهای مدیریت صادراتی، حمایت و گسترش تشکلهای بین تعاونیها و… به دنبال افزایش صادرات بخش تعاون است.
به گزارش ایرنا، امروزه تحولات و تغییرات مستمر بازارهای جهانی منشاء بسیاری از تهدیدها و فرصتهای اقتصادی و بازرگانی است. بر همین اساس برای ارتقای وضعیت تعاونیها در این بازار، دانستن نقطه مناسب مقابله با تهدیدها و بهرهگیری از فرصتها ضروری است.
تولید و صادرات محصولات و خدمات تعاونیها به عنوان محرک اصلی افزایش سهم تعاون در اقتصاد کشور است که تحقق این مهم موجب ایجاد رشد پایدار و گسترش فرصتهای شغلی در بخش تعاونی خواهد شد.
بخش تعاون به عنوان یک بخش از اقتصاد کشور به منظور افزایش سهم خود در اقتصاد نیازمند نگاه ویژه به تجارت و به تبع آن تجارت بینالملل است. در خصوص صادرات، تعاونیها در صورتی به صادرات و تجارت بینالملل روی میآورند که برای آنها صرفه اقتصادی داشته باشد.
با توجه به تجربیات موجود در تعامل با تعاونیهای صادرکننده تقاضای داخلی کالا و خدمات تعاونی، میزان تولید کالا یا خدمات تعاونی، داشتن مزیت نسبی و رقابتی کالای تعاونی در کشور هدف، تهدیدات، موانع و میزان خطرات ورود به بازارکشورهای خارجی، نوع محصول و استانداردهای مورد تقاضا در بازارهای خارجی، آشنایی با زبانهای تجاری خارجی و داشتن ارتباطات موثر تجاری با سایر کشورها و میزان عایدی حاصل از تجارت با خارج در مقایسه با میزان عایدی حاصل از تجارت در داخل کشور، نشاندهنده میزان صرفه اقتصادی ورود به بازارهای خارجی برای تعاونیها است.