×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  یکشنبه - ۱ مهر - ۱۴۰۳  
true
true
برداشت برنج در ۲ استان کشور به طور کامل مکانیزه می‌شود

اقتصادتهران: مدیر کل دفتر غلات و محصولات اساسی وزارت جهاد کشاورزی گفت: ۱۰۰ درصد برداشت برنج در استان های گیلان و مازندران تا پایان برنامه ششم توسعه مکانیزه می شود.

به گزارش وزارت جهاد کشاورزی، کاوه خاکسار گفت: سال گذشته ۸۱ درصد کل برداشت در استان مازندران و ۷۰ درصد در گیلان به صورت مکانیزه انجام شد. همچنین پیش بینی می‌شود امسال سطح برداشت مکانیزه این محصول در مازندران با ۵ درصد افزایش به ۸۶ درصد و گیلان به ۸۰ درصد برسد.

خاکسار، توسعه مکانیزاسیون در شالیزارهای استان های شمالی را از برنامه های طرح افزایش ضریب خوداتکایی برنج به منظور ارتقای بهره وری دانست و اظهار داشت: امسال در استان گیلان ۲۳۸ هزار هکتار کشت نشایی برنج صورت گرفته که از این سطح نزدیک به ۹۵ هزار هکتار آن کشت مکانیزه و ۱۴۳ هزار هکتار کشت سنتی بوده است.

وی با بیان این که سطح نشاء کاری این محصول در مازندران ۱۸۵ هزار هکتار است، تصریح کرد: ۳۸ هزار هکتار از این سطح، مکانیزه و مابقی به صورت سنتی کشت می شود.

خاکسار درباره کشت مجدد و رتون نیز گفت: سال ۹۵ در استان مازندران ۳۴ هزار هکتار کشت مجدد و ۵۳ هزار هکتار پرورش رتون داشتیم و احتمال می دهیم امسال سطح هر دو کشت افزایش یابد.

خاکسار افزود: سطح پرورش رتون در استان گیلان نیز در سال گذشته ۷۰ هزار هکتار بود و پیش بینی می کنیم امسال سطح آن افزایش پیدا کند.

وی پیش بینی کرد امسال با احتساب سطح زیر کشت شالیزارها و همچنین کشت های مجدد و رتون در دو استان شمالی، بین دو میلیون و ۱۰۰ هزارتن تا دو میلیون و ۲۰۰ هزار تن برنج سفید بدست آید.

مدیرکل دفتر غلات و محصولات اساسی معاونت امور زراعت، افزایش بهره وری به ازای مصرف هر متر مکعب آب را از دیگر برنامه های مهم در قالب طرح افزایش ضریب خود اتکایی برنج عنوان و پیش بینی کرد تا پایان برنامه ششم توسعه به ازای هر متر مکعب آب، بیش از ۵۰۰ گرم از این محصول تولید شود.

وی گفت: امیدواریم تا سال ۱۴۰۴ با مجموع اقدام ها و برنامه ریزی ها، تولید برنج به ازای هر متر مکعب آب به ۷۰۰ گرم برسد.

خاکسار یادآور شد: در استان های گیلان و مازندران در حال حاضر به ازای مصرف هر متر مکعب آب حداکثر ۳۶۰ گرم برنج تولید می شود و این رقم در استان های غیر شمالی ۱۲۰ تا ۱۸۰ گرم است.

وی همچنین بر استفاده از ارقام جدید در اراضی شالیزاری تاکید و اذعان کرد: ما برای افزایش تولید به ارقام جدید پرمحصول نیاز داریم که موسسه تحقیقات برنج روی آن کار می کند.

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
false
true

tag heuer aquaracer calibre 5 automatic price tag heuer carrera calibre 1887 price replica watch breitling chronometre aerospace price breitling superocean heritage 46 chronograph replica watches how to change a metal watch band patek philippe double sided watch price replica watches