true
اقتصادتهران: در پی گرانی خودرو توسط خودروسازان به بهانه افزایش نرخ مالیات بر ارزش افزوده، بازار آزاد خودرو نیز به این تصمیم واکنش نشان داد.
اگرچه بسیاری از مشتریان به دلیل رکودی که در سال ۹۳ بر بازار خودرو حاکم بود و البته زمزمههایی مبنی بر گرانی خودرو در سال ۹۴ میشنیدند، در واپسین روزهای سال ۹۳ وارد بازار شده و خرید کردند، اما برخی دیگر نیز به انتظار آمدن خودروسازان خارجی و تغییر در شرایط موجود در بازار، دست نگاه داشتند و خریدهای خود را به سال جاری موکول کردند، این در حالی است که اکنون در هفته پایانی فروردین ماه، خودروسازان وارد عمل شده و خودرو را گران کردهاند.
گرانی خودرو در حالی در بازار رقم خورده است که بسیاری از مشتریان انتظار سرعت عمل خودروسازان را در افزایش قیمت نداشتند و به همین دلیل، افزایش یکباره قیمت خودرو، آنهم اندکی بیش از مصوبات و حساب و کتابهایی که مبنی بر افزایش نرخ مالیات بر ارزش افزوده از سوی برخی خودروسازان و نمایندگان آنها صورت گرفته، مشتریان را شوکه کرده است.
بررسیهای مهر در بازار حکایت از آن دارد که به محض آغاز گرانی رسمی خودرو در سال ۹۴ که با افزایش قیمت از سوی خودروسازان در نمایندگیهای فروش رقم خورده، بازار آزاد نیز بیکار ننشسته و گرانی را به مفهوم دیگری رقم زده است؛ به این معنا که بازار آزاد قیمت خودروها را به نرخی دیگری و با حاشیه بالا نسبت به نمایندگیها رقم زده است و وقتی مشتری، جویای گرانی میشود، میگویند نرخها به دلایل مختلفی از جمله افزایش مالیات بر ارزش افزوده افزایش یافته است، در حالی که قیمت آنی نیست که باید باشد.
یکی از فعالان بازار خودرو در گفتگو با مهر میگوید: اواسط هفته قبل که خودروسازان به صورت رسمی، گرانی خودرو را رقم زدند و به بهانه افزایش نرخ مالیات بر ارزش افزوده و حق بیمه شخص ثالث و عوارض شمارهگذاری قیمت را افزایش داده اند، بازار واکنش نشان داده و مردم هم که فروشنده خودرو هستند، به هرحال به دلیل همین افزایش رسمی قیمت، خودروی خود را گرانتر می فروشند.
وی می افزاید: اکنون قیمت انواع خودرو در بازار با تکانه قیمتی ۲۰۰ تا ۷ میلیون تومان بسته به نوع خودرو و قیمت آن، افزایش را تجربه میکند، این در حالی است که وقتی گرانی از سوی دولت، به بازار دیکته میشود، بازار نیز با درصدی افزایش این گرانی را اعمال میکند، ضمن اینکه بالاخره تا بازار کنترل شود، چند روزی مشتریان متضرر هم میشوند.
این فعال بازار خودرو میگوید: یک درصد نرخ مالیات بر ارزش افزوده که به کمترین نرخ خودرو که حدود ۲۰ میلیون تومان است، اضافه شود، چیزی حدود ۲۰۰ هزار تومان میشود، این گرانی رسمی از سوی نمایندگیها است، درحالی که در بازار آزاد همین گرانی گاه به ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان هم نسبت به قیمت قبل از عید میرسد. بنابراین خودرویی که به عنوان مثال ۵۰ میلیون تومان قیمت دارد، با احتساب این گرانی، از سوی نمایندگی ۵۰۰ هزار تومان میشود، در حالی که در بازار آزاد گاه اختلاف به ۷۰۰ تا ۱ میلیون تومان هم می رسد.
نرخهای جدید در حالی از سوی نمایندگیها و فروشندگان بازار خودرو اعمال میشود که رضا شیوا، رئیس شورای رقابت میگوید که این شورا تنها دستورالعمل قیمتی را تعیین میکند و نظارت بر اعمال نرخها بر عهده سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان و سازمان تعزیرات است، بنابراین اگر خودروسازی تخلف کند، به طور قطع با آن برخورد میشود.
این گفته شیوا در حالی مطرح می شود که اکنون در بازار آزاد، شرایط به گونه ای است که نظارت زیادی بر بازار وجود ندارد و بنابراین خودرو آنگونه که می خواهند، نرخگذاری میشود.
true
true
https://tehraneconomy.ir/?p=19662
false
true