×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  دوشنبه - ۲ مهر - ۱۴۰۳  
true
true
بخشی از بازار فرش ایرانی محصور فرش‌هایی از پاکستان یا چین است

اقتصادتهران: امروز بخشی از بازار فرش ایرانی را فرش هایی از پاکستان و یا چین گرفته است و تاجران بزرگ در آمریکا و یا اروپا بر روی فرش های ایرانی فعالیت کمتری می کنند.

به گزارش خبرنگار اقتصادتهران، محمدرضا ابریشم چی، فعال حوزه فرش دستباف در حاشیه نمایش فرش،پیش از حراج تخصصی فرش برگزار شد، ضمن بیان این مطلب گفت: با بیان اینکه در این حراجی، نمایندگانی از حوزه صنعت فرش و گردشگری و متولیان امر در این حوزه حضور دارند گفت: برای قیمت گذاری فرش ها کارشناسانی از بازار فرش، فعالان و متخصصان این هنر و صنعت و خبرگان از ایران و خارج از کشور داریم.

وی با بیان آن که ما ایرانیان باید تلاش کنیم با حفظ فرهنگ دیرینه خود به عنوان یک ایرانی متعهد و متعصب که نسل هاست در این بخش فعالیت می کنیم و به این فرش ها و میراث کشورمان عزت دهیم یادآور شد: فرش خوب ایرانی ریشه در تاریخ ما دارد و تبلوری است از زندگی دامداری و کشاورزی ایرانیان که با تار و پود نقش بسته است. مردم ایران در گذشته به واسطه نقش گل و گیاه فرش، باغ های بهاری خود را در زمستان ها می بافتند و این هنر قابل ارزش گذاری نیست.

این فعال اقتصادی حوزه فرش، با بیان اینکه ایرانی ها هم چنان ارزش فرش های ایرانی را می دانند، با اشاره به بازار فروش فرش های ماشینی گفت: صادرات میلیاردی فرش های ماشینی در سال نشانه خوبی برای کشور است اما نکته مهمی که در مورد فرش های دستباف وجود دارد این است  که این نوع فرش ها به مهارت های خاص و منحصر به فردی نیاز دارد که متاسفانه به دلیل اینکه  تعداد محدودی این تخصص ها را در  قرون گذشته داشتند و در عین حال تجربیات آن ها نیز نسل به نسل منتقل نشد بسیاری  از مهارت ها در بافت فرش های دستباف کمرنگ شده است. که این موضوع موجب بالا رفتن ارزش این میراث گرانبهاست.

ابریشم چی با بیان اینکه حراج تخصصی فرش به معنی فروش فرش ها به قیمت پایین و کمتر از ارزش آن ها نیست افزود: برای برگزاری این حراج که امسال تجربه دوم ما است با مشکلاتی مواجه بودیم اما در نهایت توانستیم برای دومین بار این حراج را برگزار کنیم که هدف ما صرفا کسب درآمد از این کار نیست چون می توانستیم به راحتی با سرمایه گذاری در دیگر بخش ها سود بهتری به دست آوریم و  هدف اصلی ما احیا عزت بیشتر فرش ایرانی در تمام دنیا است.

ابریشم چی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران درباره نوع قیمت گذاری در این بخش گفت: برای هر اثر دو برآورد کمینه و بیشینه توسط کارشناسان تعیین شده است که این نرخ برای هر اثر متغیر است. البته از نظر کارشناسان فرش ایرانی قیمت ندارد.

وی از حمایت های وزارت ارشاد و سازمان میراث فرهنگی و گردشگری تشکر و تصریح کرد: بررسی آثار به یادگار مانده از تاریخ کهن ایرانیان می تواند رموز فرهنگی بسیاری را برای ما بگشاید. این بی شک پیوندی ناگسستنی بین آداب تمدنی ایرانیان در قرون مختلف است و این انگیزه اصلی گردانندگان مجموعه هنری خانه حراج بوده است.

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
false
true

tag heuer aquaracer calibre 5 automatic price tag heuer carrera calibre 1887 price replica watch breitling chronometre aerospace price breitling superocean heritage 46 chronograph replica watches how to change a metal watch band patek philippe double sided watch price replica watches