×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  شنبه - ۶ مرداد - ۱۴۰۳  
true
true
بخشنامه کاهش ۲۰ درصدی شعب بانک‌ها بازنگری می‌شود

بخشنامه کاهش ۲۰ درصدی شعب بانک‌ها در شش ماهه اول سال جاری، در مدیریت جدید بانک مرکزی تجدید نظر خواهد شد.

به گزارش فارس، بانک مرکزی در ۱۵ اسفند سال گذشته بخشنامه‌ای به بانک‌ها و موسسات اعتباری ابلاغ کرد که بر اساس آن بانک‌ها تا پایان شهریور ماه سال ۹۲ فرصت دارند ۲۰ درصد از شعب خود را تعطیل کنند.

در متن این بخشنامه آمده بود: بانک‌ها و موسسات اعتباری حداکثر ظرف مدت ۶ ماه (تا پایان شهریور سال ۱۳۹۲) می بایست نسبت به واگذاری کلیه شرکتها اعم از صرافی، شرکت لیزینگ، مشارکت‌های حقوقی و واگذاری دارائی‌های غیرمنقول مازاد اقدام کنند.

همچنین طبق این بخشنامه بانکها و موسسات اعتباری به کاهش تعداد شعب به نسبت ۲۰% تعداد آنها موظف شده اند.

این گزارش می‌افزاید: در سال ۱۳۹۲ بجز بانک‌ها و موسسات اعتباری جدیدالتاسیس که در استان‌ها فاقد شعبه هستند هیچ گونه تقاضائی جهت توسعه شعب پذیرفته نخواهد شد.

در همین باره عباس کمره‌ای عضو هیئت مدیره بانک ملی ۱۰ تیر ماه به فارس گفت: برخی شعب بانک ملی و سایر بانک‌ها توجیه اقتصادی ندارند و گاهی اوقات شعبه با هدف تجدید منابع و پرداخت تسهیلات راه‌اندازی می‌شود تا عملیات مالی آن منجر به سود شود؛ بنابراین برخی بانک‌ها شعب ناکارآمد دارند که خود آنها به دنبال کاهش و حذف هستند.

عضو هیئت مدیره بانک ملی با بیان اینکه این سیاست‌ها همواره در سیاست‌های سالانه بانک‌ها مطرح می‌شود، تصریح کرد: به عنوان مثال اگر بانکی ۳۵۰۰ شعبه داشته باشد، باید حدود ۷۰۰ شعبه خود را در بازه زمانی محدود تعطیل کند، اینکه بانک مرکزی به دنبال کاهش تعداد شعبه است، امری پسندیده و نیکو است و قطعا براساس مطالعات کارشناسی اتخاذ شده است اما به نظر می‌رسد اجرای این سیاست به مدت زمان بیشتری نیاز داشته باشد.

وی تصریح کرد: روشهایی مثل ادغام، تعطیلی شعب و جابه‌جایی را هر سال بانک‌ها انجام می‌دهند و در بانک ملی هم این کار صورت می‌گیرد. در چند سال اخیر بانک ملی شعبه جدیدی ایجاد نکرده و حتی تعدادی از شعب خود را کاهش داده است.

ولی الله سیف در دوره‌ای که مدیرعامل بانک کارآفرین بود، به فارس گفت: برخورد بانک مرکزی با بانک کارآفرین که در طول ۱۰ سال فعالیت تنها ۸۰ شعبه است همانند بانکی نیست که شعب بسیار زیادی دارد.

وی با بیان اینکه بانک مرکزی به دنبال متعادل کردن تعداد شعب بانک‌ها است، تصریح کرد: این نهاد به شرایط هر بانک توجه دارد و متناسب با وضعیت هر بانک آنها را ملزم به کاهش شعبه خواهد کرد، هم‌اکنون برخی واحدهای بانک کارآفرین در شهرها تک‌شعبه‌ای است و هدف بانک مرکزی از ابلاغ این بخشنامه، کاهش تراکم شعب در برخی شهرها و استان‌ها بوده است.

سیف با بیان اینکه کاهش ۲۰ درصد تعداد شعب در مدت ۶ ماه کار بسیار مشکلی است، افزود: در این مدت بانک‌ها باید برنامه خود را در این زمینه به بانک مرکزی ارائه و متناسب با آن اقدامات عملی خود را انجام دهند.

به گفته وی، تمرکز شدید شعب در برخی مناطق و کمبود شعبه در مناطق دیگر منطقی نیست در حالی که از نظر تعداد شعب در کشور کمبودی وجود ندارد اما در بسیاری شهرها شعبه وجود ندارد؛ بنابراین بانک مرکزی این برنامه‌ریزی را داشته تا با تعداد مناسب شعبه در سطح کشور، امکان ارائه خدمات مطلوب به مشتریان بانک‌ها فراهم شود.

رئیس هیئت مدیره بانک رفاه کارگران هم با اشاره به وجود ۱۰۷۳ شعبه در سطح کل کشور، گفت: برنامه تعدیل این شعب مطابق با موقعیت مکانی و شرایط شعب انجام می‌شود و امیدواریم تا پایان شهریور این کار به اتمام برسد تا بخشنامه بانک مرکزی به طور کامل عملیاتی شود.

وی تصریح کرد: هر تعداد از شعب ما که از موقعیت مناسبی نداشته باشد و یا نیازی به فعالیت در آن منطقه وجود نداشته باشد، تعطیل می‌شود و اگر بانک مرکزی خواستار حذف بیشتر بود، باز هم بعضی از آنها تعدیل می‌شود.

لله‌گانی گفت: برخی واحدهای ما در شهرستان‌ها تک‌شعبه‌ای است و امکان تعطیلی آن وجود ندارد زیرا در حال خدمت‌سازی به مشتریان است و در صورت حذف آن امکان ارائه خدمت از بین می‌رود.

به گزارش فارس، نقطه نظرات این سه مدیر بانکی که یکی از آنها مدتی است رئیس کل بانک مرکزی شده، همان زمان نشان می‌داد این بخشنامه بدون در نظر گرفتن شرایط متفاوت هر بانک تدوین و ابلاغ شده و اجرای کامل، آن هم در مدت ۶ ماه بسیار بعید خواهد بود.

این پیش‌بینی به حقیقت پیوست و براساس خبرهای خبرنگار فارس از بانک مرکزی به دلیل اینکه اغلب بانک‌ها به آن حد نصاب تعیین شده نرسیده‌اند، این بخشنامه مورد تجدید نظر قرار خواهد گرفت.

به نظر می‌رسد تغییر این بخشنامه علاوه بر تجدید نظر مدت زمان تعیین شده برای اجرا، نحوه اجرا برای بانک‌ها مختلف را بازنگری خواهد کرد.

 

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
false
true

tag heuer aquaracer calibre 5 automatic price tag heuer carrera calibre 1887 price replica watch breitling chronometre aerospace price breitling superocean heritage 46 chronograph replica watches how to change a metal watch band patek philippe double sided watch price replica watches