×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۳۰ شهریور - ۱۴۰۳  
true
true
بانکداری اسلامی؛ بستری برای پیشرفت جامعه

اقتصادتهران: بانکداری اسلامی با ایجاد بسترهای لازم، اصولاً منابع مالی و سرمایه‌های جامعه را به بخش‌های تولیدی و زیربنائی هدایت کرده و زمینه را برای پیشرفت جامعه مهیا می‌سازد. بانکداری اسلامی از ترویج فرهنگ رباخواری و فعالیت‌های کاذب و غیرمؤثر جلوگیری کرده و بستر گسترش عدالت اقتصادی و اجتماعی را فراهم می‌سازد. ایجاد رابطه وکیل و موکّل بین سپرده‌گذاران و بانک از یک طرف و هدایت سپرده‌های آنان به بخش‌های تولیدی و زیربنائی کشور برای عمران و آبادانی جامعه از طرفی دیگر موجب شده تا بانکداری اسلامی جایگاه ویژه‌ای در نظام اقتصادی و تولیدی داشته باشد.

شکوفائی اقتصادی، توزیع مناسب ثروت و گسترش عدالت از مهمترین آثار بانکداری اسلامی است که خوشبختانه در روابط اقتصادی و فعالیت‌های زیربنائی نظام بانکی کشور نهادینه شده است. در بانکداری اسلامی به جهت اعتماد و اطمینان سپرده‌گذاران به بانک به عنوان وکیل آنان، جنبه ضرر و زیان نیز آن روی دیگر فعالیت‌ها و اقدامات است که مورد توجه قرار می‌گیرد و در این شیوه بانکداری درهیچ فعالیتی نمی‌توان صرفاً به دنبال سود و کسب درآمد و ارزش‌آفرینی بود.

زیربنای فعالیت‌های بانکداری اسلامی گسترش عدالت اقتصادی است و بر این مبنا، منابع جذب شده می‌بایست در راستای اشتغال‌زائی، تولید و عمران و آبادانی کشور مورد استفاده قرار گیرد. البته بانکداری اسلامی در سال‌های اخیر بسیار مورد توجه قرار گرفته است. نظام بانکداری اسلامی برمبنای فلسفه و اخلاق اسلامی و دستورالعمل‌های شریعت پایه‌گذاری شده تا جامعه به واسطه آن از عدالت و برابری درسطح عموم برخوردار شود. یکی دیگر از ویژگی‌های متمایزکننده بانکداری اسلامی از بانکداری متعارف، اهتمام و توجه نظام بانکداری اسلامی به فعالیت‌های اقتصاد حقیقی و دوری جستن از اقتصاد زیرزمینی است و در نظام بانکداری اسلامی فعالیت‌های کاذب اقتصادی هیچ جایگاهی ندارد. بطورکلی می‌توان گفت که چارچوب اصلی نظام بانکداری اسلامی را مجموعه‌ای از اصول و قوانین تشکیل می‌دهد که مرجع آن شریعت است. شریعت نیز مجموع قوانینی است که از قرآن و سنت پیامبر(ص) و ائمه معصومین(ع) منبعث شده است. تفاصیل این قوانین چیزی جزء ممنوعیت‌ ربا، ممنوعیت احتکار، وفای به عهد، مشارکت در سود و زیان و ممنوعیت فعالیت‌های نامشروع نیست. توجه به این اصول به‌عنوان خمیر مایه بانکداری اسلامی قطعاً در پیشرفت همه‌جانبه جامعه نقش مؤثری دارد.

محمدتقی کمال‌پور معاون روابط عمومی پست بانک ایران

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
false
true

tag heuer aquaracer calibre 5 automatic price tag heuer carrera calibre 1887 price replica watch breitling chronometre aerospace price breitling superocean heritage 46 chronograph replica watches how to change a metal watch band patek philippe double sided watch price replica watches