×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  شنبه - ۲۸ مهر - ۱۴۰۳  
true
true
بازنگری در معیار لوکس‌بودن خودرو

اقتصادتهران: با توجه به معیارهای مختلفی که درباره لوکس بودن خودرو اظهار می‌شود، قائم مقام وزارت صنعت، معدن و تجارت از بازنگری در این موضوع بر اساس پیشنهادی که به دولت ارائه شده است خبر داد و این در حالی است که سازمان توسعه تجارت نیز در گذشته بر قیمت خودرو به عنوان ملاک لوکس بودن تاکید کرده و نه تنها حجم موتور.

قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: معیار لوکس‌ بودن خودرو عمدتا باید روی قیمت آن متمرکز شود که این موضوع در دستور کار کمیسیون‌های اقتصادی دولت قرار دارد.

مجتبی خسروتاج در گفت‌و‌گو با ایسنا، اظهار کرد: در بسیاری از تقسیم‌بندی‌های جهانی، قیمت خودرو معیار لوکس‌ بودن آن در نظر گرفته می‌شود ولی در کشور ما بر اساس حجم موتور است.

وی ادامه داد: پیشنهادی به دولت ارائه دادیم و بر این اساس تعریف خودروی لوکس دوباره مورد بازنگری قرار می‌گیرد.

خسروتاج در عین حال بیان کرد: این موضوع در دستور کار کمیسیون‌های اقتصادی دولت قرار دارد.

قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: بر اساس مقررات موجود، خودروهای با حجم موتور بالای ۲۵۰۰ سی‌سی به عنوان خودروی لوکس محسوب می‌شوند ولی آنچه در سطح جهانی مطرح است عمدتا تمرکز روی قیمت خودرو است.

همچنین چندی پیش هم رییس سازمان توسعه تجارت از ارائه پیشنهادی خبر داد که بر اساس آن مبنای سنجش لوکس‌بودن خودرو فقط براساس شاخص قیمت باشد، نه حجم موتور.

اعتبار گارانتی خودرو افزایش می‌یابد

این در حالی است که براساس یک قانون جدید، مدت زمان توقف مازاد بر استاندارد خودروهای تحت گارانتی در نمایندگی‌های خدمات پس از فروش خودروسازان و واردکنندگان خودرو به مدت اعتبار گارانتی این محصولات اضافه خواهد شد.

به گزارش ایسنا، طبق قانون خودروسازان و واردکنندگان خودرو موظفند خودروهای عرضه شده از سوی خود را در دوران گارانتی به طور رایگان، تعمیر و رفع عیب کنند.

اجرای این قانون در حالی است که در بسیاری از موارد به دلیل نبود قطعات یدکی، خودروهای تحت گارانتی مدت زمان زیادی در نمایندگی‌های خدمات پس از فروش خودروسازان و واردکنندگان خودرو متوقف می‌شوند.

در این شرایط اگرچه شرکت خودروساز یا واردکننده خودرو موظف به پرداخت جریمه‌ای تحت عنوان خسارت خواب خودرو در تعمیرگاه به مالک آن است، اما براساس اصلاحیه آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو، شرکت عرضه‌کننده خودرو موظف است مدت زمان توقف مازاد بر زمان استاندارد خودرو در تعمیرگاه را به مدت اعتبار گارانتی خودرو اضافه کند.

در این زمینه ماده ۳۵ این قانون ذکر شده است:” عرضه‌کننده خودرو موظف است معادل زمانی توقف خودرو (مازاد بر دو روز یا زمان استاندارد تعمیرات) را به دوره ضمانت خودرو مربوطه اضافه کند. این موضوع با ذکر جزئیات کامل باید از طریق سامانه شرکت به تمام نمایندگی‌های مجاز و واسطه‌های خدمات پس از فروش ابلاغ شود”.

اصلاحیه آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو هم‌اکنون در هیات دولت در دست بررسی است و پس از تصویب، ابلاغ و اجرایی خواهد شد.

دولت شروطی برای ارتقای کیفیت خودروی داخلی تعیین کند

در حالی استقبال از خودروهای خارجی در میان مردم در برخی موارد بسیار زیاد شده است که رسیدگی به این وضعیت، افزایش کیفیت خودروهای داخلی را می‌طلبد به طور که در این رابطه، یک عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس بر لزوم ارتقای کیفیت خودروهای داخلی برای خروج کشور از رکود تاکید کرد.

محمد بیاتیان در گفت‌وگو با ایسنا‌، اظهار کرد: دولت بعد از ارائه بسته خروج از رکود و کمک به خودروسازان اکنون باید موضوع ارتقای کیفیت خودروهای داخلی را در دستور کار قرار دهد چون تا زمانی که ارتقای کیفیت نداشته باشیم باز رکود باقی خواهد ماند.

وی با انتقاد از وجود حجم زیاد خودروهای چینی در خیابان‌های کشور گفت: مردم به دلیل وجود یکسری آپشن‌ها و امکانات به سمت خودروهای بی‌کیفیت چینی رفته‌اند که اگر خودروسازان داخلی بتوانند خودروهایشان را قابل رقابت با بازارهای جهانی و مورد طبع جوانان و طبق سلیقه مشتریان کنند شاهد استقبال مردم از خودروهای داخلی خواهیم بود که تمامی این موارد منوط به سرمایه‌گذاری در حوزه خودروسازی است.

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
false
true

tag heuer aquaracer calibre 5 automatic price tag heuer carrera calibre 1887 price replica watch breitling chronometre aerospace price breitling superocean heritage 46 chronograph replica watches how to change a metal watch band patek philippe double sided watch price replica watches