×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  شنبه - ۳۱ شهریور - ۱۴۰۳  
true
true
بازار سرمایه ایران به بلوغ نرسیده است

اقتصادتهران: با توجه به اینکه بازار سرمایه در ایران به بلوغ نرسیده است و نقش بازار سرمایه در سهم منابع مالی هم اکنون کمتر از ۱۰ درصد است.

مجید قاسمی، مدیر عامل بانک پاسارگاد در  افتتاحیه بیست و نهمین همایش بانکداری اسلامی، اظهار داشت: با توجه به وضعیت اقتصادی کشور یکی از حساس ترین موضوعات موجود در کشور را بررسی می کنم که آن متغیرهای کلان در منابع و مصارف بانک‌ها است و تاثیرات آن در سیاست‌های پولی مشهود است.

وی افزود: متغیرهای کلان در بخش حقیقی وجود دارند از جمله رشد اقتصادی و تورم اما بخش دیگری هم در بخش پولی و سیاست‌های پولی است که اگر  این موارد می توانست  موفق باشد چرا ما با انجام پول پاشی نتوانستیم در زمینه صنعت و تولید ملی موفق عمل کنیم و ساختاری برای آن ایجاد نشد.

مدیرعامل بانک پاسارگاد تصریح کرد: با توجه به اینکه بازار سرمایه در ایران به بلوغ نرسیده است، بانک‌ها در زمینه بحث پول تاثیر بسیار زیادی دارند و از نقش تعیین کننده‌ای برخوردار هستند.

قاسمی افزود: سهم منابع مالی به صورت سالانه در برنامه ششم توسعه بیانگر نقش تملک دارایی‌های سرمایه‌ای ۱۲.۹ درصد، سهم ۲۴.۷ درصدی تسهیلات بانکی، صندوق توسعه ملی به عنوان نوعی بانک و صندوق مالی ۹.۳ درصد و بازار سرمایه صرفا ۱۲.۴ درصد  اعلام شده که هدف کشور و سیاستگذاران به شمار می‌رود این در حالی است که نقش بازار سرمایه در سهم منابع مالی هم اکنون کمتر از ۱۰ درصد است.

وی خاطر نشان کرد: ما در سال اول برنامه از برنامه دور شدیم چرا که نقدینگی باید ۱۷ درصد رشد می‌ کرد اما ۲۳ درصد رشد کرد و از سویی دیگر تورم باید ۸.۸ می‌بود اما به ۹.۶ درصد رسید و نرخ بیکاری که ۱۰.۲ می‌رسید اما به ۱۲.۲ رسید که باعث شد تا شاخص‌ها به سوی التهاب اقتصاد حرکت کنند.  همچنین کل سپرده‌های بخش غیر دولتی در سال ۸۷ بالغ بر ۱۷۴۳ میلیارد تومان و ۱۸۴۳ تسهیلات اعطایی بوده اما زمانی که نگاه‌ می‌کنیم می‌فهمیم که بانک‌های دولتی ۱۴۷ درصد از منابع خود را تسهیلات داده‌اند این در حالی است که بانک‌ها برای ارائه تسهیلات آنهم بیش از منابع خود با توجه به تاکید سهامدار عمده تحت فشار قرار داشته‌اند که در ادامه مشکلات بزرگ‌تر را ایجاد کرده است.

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
false
true

tag heuer aquaracer calibre 5 automatic price tag heuer carrera calibre 1887 price replica watch breitling chronometre aerospace price breitling superocean heritage 46 chronograph replica watches how to change a metal watch band patek philippe double sided watch price replica watches