×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  چهارشنبه - ۲ آبان - ۱۴۰۳  
true
true
بازار دارو و تجهیزات پزشکی به شرایط عادی رسیده است

اقتصادتهران: دکتر حریرچی با اشاره به مشکلات ایجاد شده از سوی دشمنان کشور در زمینه دارو و تجهیزات پزشکی گفت: با وجود این مشکلات، برخی از اقلام دچار کمبود شد که خوشبختانه میزان کمبودها در آبان ماه به زیر ٣٠ قلم رسیده که کمتر از یک درصد بازار موجود را شامل می‌شود.

به گزارش وبدا، دکتر ایرج حریرچی در نشست خبری هفتگی ضمن بیان این مطلب افزود: در حال حاضر، بازار دارو و تجهیزات پزشکی به شرایط عادی و مشابه سال‌های ٩۴ و ٩۵ رسیده است.

معاون کل وزارت بهداشت تصریح کرد: با توجه به برنامه‌ریزی‌های وزارت بهداشت و حمایت‌های دولت از ٣.۵ میلیارد دلاری که برای تامین دارو و ملزومات پزشکی لازم است، تاکنون ٣ میلیارد دلار تخصیص پیدا کرده است و در نتیجه توانستیم اقدامات مغرضانه دشمنان را که سلامت مردم را نشانه گرفته بود، کنترل کنیم.

دکتر حریرچی با بیان اینکه مردم در مورد دارو نگران نباشند، تصریح کرد: برای مثال، در مورد داروی وارفارین نیاز ۴ ماه را در بازار توزیع کردیم، اما در عرض یک هفته تمام شد چراکه مردم از بیم کمبود دارو بیش از مقدار مصرف خود، خریداری کردند.

وی به مردم اطمینان داد که ذخایر دارویی ما در مورد اکثر داروها نیاز ۶ ماه تا ٢ سال آنها را تامین می کند.

سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه داروهای تولید داخل کیفیت خوبی دارند و مردم از این بابت آسوده خاطر باشند و پول خود را برای خرید داروهایی که قاچاق بوده و کیفیت مناسبی ندارند صرف نکنند، تاکید کرد: طبق قانون مکلف هستیم که مشابه خارجی داروهایی که تولید داخل دارد، وارد کشور نشود.

وی افزود: البته برخی از اقلامی که به عنوان کمبود مطرح شده، جزو مکمل ها هستند و بارها تاکید شده طبق قانون، مکمل ها دارو نیستند و مصرف آنها در اکثر مواقع ضرورتی ندارد، بنابراین مردم منابع مالی خود را برای خرید کالایی غیر ضروری هزینه نکنند. ضمن اینکه موارد قاچاق در بازار مکمل ها هم امری متداول است.

وی اعزام بیمار به خارج از بیمارستان اعم از بیمارستان های دولتی، خصوصی، تامین اجتماعی، نیروهای مسلح و خیریه را به هر دلیل ممنوع دانست و تصریح کرد: مردم هرگونه تخلف در این زمینه را به سامانه ۱۹۰ گزارش دهند. همچنین افراد می توانند از طریق سامانه ۱۹۰ از موجودی داروها در داروخانه اطلاعات کسب کنند.

دکتر حریرچی افزود: به دلیل نیاز به کنترل بیشتر داروها، برخی از داروهای خاص در بعضی از داروخانه های دولتی و بزرگ که نظارت بهتری در آنها صورت می گیرد، توزیع می شود. اگرچه می دانیم که شاید مراجعه به این داروخانه ها برای مردم سخت باشد و آنها نتوانند دارو را از داروخانه محل، تهیه کنند، اما خواهش ما این است که آنها نیز ما را همراهی کنند تا این دوران را به خوبی سپری کنیم و کمبودهای دارویی را در مقطع کنونی کنترل کنیم.

وی اظهار داشت: در حال حاضر، بیش از ۷۲ میلیون نفر از افراد جامعه اطلاعات اولیه خود را برای تشکیل پرونده الکترونیک ثبت کرده اند و بیش از ۵۲ میلیون نفر نیز حداقل یک خدمت از طریق پرونده الکترونیک سلامت دریافت کرده اند.

دکتر حریرچی با اشاره به اینکه در استان های گیلان و گلستان، مراحل نظام ارجاع از سطح یک به سطح دو آغاز شده است، ادامه داد: در حال انجام سایر مراحل اجرایی پرونده الکترونیک سلامت هستیم، نسخه نویسی الکترونیکی نیز در مورد بعضی از بیمه ها از جمله تامین اجتماعی در مراکز ملکی آغاز شده است.

وی تصریح کرد: مردم با مراجعه به مراکز بهداشتی و درمانی دولتی می‌توانند از حیث عوامل خطر بیماری‌ها غربالگری شوند. برای مثال ۶٫۵ میلیون نفر از افراد جامعه فشار خون دارند و از وجود آن، مطلع نیستند و زمانی که به مراکز درمانی دولتی مراجعه کنند از لحاظ فشار خون و عوامل خطر بیماری‌های قلبی عروقی، دیابت سرطان، بیماری های تنفسی و اختلالات روانی کنترل می شوند و چنانچه مشکلی داشته باشند، خدمات مورد نیاز خود را دریافت خواهند کرد.

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
false
true

tag heuer aquaracer calibre 5 automatic price tag heuer carrera calibre 1887 price replica watch breitling chronometre aerospace price breitling superocean heritage 46 chronograph replica watches how to change a metal watch band patek philippe double sided watch price replica watches