true
اقتصادتهران: مدیرکل دفتر ترانزیت سازمان راهداری و حملونقل جادهای از توافق با قزاقستان برای برقراری یک هزار تردد ترانزیتی بین ۲ کشور در سال آینده خبر داد و گفت: ۵۰۰ تردد به طور دوجانبه و ۵۰۰ مورد به صورت ترانزیتی انجام می شود.
به گزارش وزارت راه و شهرسازی، «رضا نفیسی» افزود: در این مذاکرات طرف قزاقستانی آمادگی خود را برای شرکت در نشستی برای راهاندازی مسیر رو – رو از بندر انزلی یا امیرآباد به بندر «آکتائو» در این کشور اعلام کرد.
نفیسی بیان کرد: در این نشست که به میزبانی قزاقستان برگزار شد، ۵۰۰ پروانه تردد باقیمانده از یک هزار تردد کامیون طبق توافق پیشین، مورد بحث و بررسی قرار گرفت که پس از توافق بر سر اجرای بقیه تعهدات، ۲۰۰ پروانه تردد از میزان باقیمانده به طرف ایرانی ارائه شد که در اختیار شرکتهای حملونقل بینالمللی ایران قرار می گیرد.
وی بیان کرد: ادعای اخذ عوارض سنگین ایران از ناوگان قزاقستان نیز از سوی طرف مقابل مطرح شد که پس از ارائه توضیحات لازم از سوی هیات ایرانی و رفع ابهام ها، مشخص شد مبالغ دریافتی از ناوگان قزاقستانی طبق قوانین اما به مراتب کمتر از ادعاهای آنها دریافت میشود.
«در ادامه جلسه مزیتهای مسیر جادهای ایران- ترکیه از جمله کوتاهتر و ارزانتر بودن نسبت به سایر مسیرها برای طرف قزاقستانی تشریح شد و با توجه به اینکه بیشترین تردد ناوگان باری از قزاقستان به ترکیه به شکل رو – رو از دریای خزر یا از طریق روسیه انجام میشود که مقرر شد هیاتی از کارشناسان طرف مذاکره برای ارزیابی مسیر به ایران سفر کنند».
وی افزود: پس از ارائه توضیحات از سوی طرف ایرانی مبنی بر راهاندازی سیستم رو – رو از بندر امیرآباد و بندر انزلی به سمت بندر آکتائو در دریای خزر، طرف قزاقستانی امکان و ظرفیت لازم برای راهاندازی این مسیر را مناسب دانست و مقرر شد در چند ماه آینده نشست مشترکی بین سازمان راهداری و حملونقل جادهای، سازمان بنادر و دریانوردی و هیاتی از قزاقستان برگزار شود.
مدیرکل دفتر ترانزیت و حملونقل بینالمللی سازمان راهداری و حملونقل جادهای از آمادگی بخش خصوصی برای سرمایهگذاری در راهاندازی مسیر رو – رو از بنادر انزلی و امیرآباد تا بندر آکتائو خبر داد و گفت: توسعه مسیرهای ترانزیتی باعث ایجاد رقابت و افزایش قدرت تصمیمگیری ایران در منطقه بین کشورهای همسایه میشود.
true
true
https://tehraneconomy.ir/?p=136468
false
true