×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  یکشنبه - ۱ مهر - ۱۴۰۳  
true
true
ایران رتبه دوم تولید گردو در آسیا

اقتصادتهران: مدیرکل دفتر امور میوه های سردسیری و خشک وزارت جهاد کشاورزی گفت: ایران بعد از چین در سطح قاره آسیا رتبه دوم تولید محصول گردو را دارد.

 شکرالله حاجی وند روز پنجشنبه در حاشیه کارگاه آموزشی گردو در مشهد به ایرنا گفت: بر این اساس چین با تولید سالانه یک میلیون و ۷۰۰ هزار تن گردو و ایران با اندکی کمتر از این حجم کشورهای اصلی تولید کننده گردو در قاره آسیا هستند.

وی ادامه داد: آسیا بعد از قاره های آفریقا و آمریکا سومین تولیدکننده گردو در جهان است. بالغ بر یک میلیون هکتار در سطح جهان زیر کشت درخت گردو است. ۳٫۲ میلیون تن محصول از این سطح برداشت می شود و میزان عملکرد آن در واحد سطح ۳٫۲ تن در هر هکتار است.

مدیرکل دفتر امور میوه های سردسیری و خشک وزارت جهاد کشاورزی سطح زیر کشت گردو را پارسال در ایران ۱۵۳ هزار هکتار ذکر و بیان کرد: ۲۳۱ هزار تن محصول از این سطح با عملکرد ۱٫۹ تن در هکتار برداشت شد.

وی گفت: میزان عملکرد پایین برداشت در واحد سطح نشان می دهد باید در زمینه کیفیت وکمیت تولید گردو در ایران بیشتر تلاش شود تا عملکرد افزایش یاید.

حاجی وند افزود: درختان گردو با عمر بالای ۳۰۰ سال در باغ های سنتی و قدیمی ایران وجود دارند اما باید در زمینه اصلاح ارقام و پیوند ارقام مرغوب به نامرغوب تلاش شود. برخی اقلام گردو به دلیل مقاومت پایین در برابر سرما و وارد آمدن خسارت ناشی از این وضع باید با ارقامی مانند ‘چندلر ‘ جایگزین شوند که یکی از ارقام مهم و مقاوم جهانی است که کیفیت خود را ثابت کرده است.

وی بر ضرورت ارتقا جایگاه گردو به عنوان یکی از ارقام مرغوب و ارزشمند در کشور تاکید و بیان کرد: با هدف ارتقا این جایگاه آموزشهای نوین در زمینه پیوند شاخه و سرشاخه توسط کارشناسانی از ترکیه از پارسال در ایران آغاز شد که نخستین دوره آن در همدان و سپس کردستان و اکنون در خراسان رضوی برگزار شده است.

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
false
true

tag heuer aquaracer calibre 5 automatic price tag heuer carrera calibre 1887 price replica watch breitling chronometre aerospace price breitling superocean heritage 46 chronograph replica watches how to change a metal watch band patek philippe double sided watch price replica watches