مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی از تشکیل کنسرسیوم دریایی در خزر با مشارکت بخش خصوصی ایران و روسیه طی ماههای آینده خبر داد.
به گزارش اقتصادتهران، سعید رسولی روز شنبه در نشستی فزود: با وجود اینکه دریای خزر با چالش پسروی آب مواجه است و برخی میگویند در اینجا متوقف خواهیم شد، اما به شخصه اینطور فکر نمیکنم و معتقدم از ظرفیت خزر برای تعامل با همسایگان باید استفاده کرد.
معاون وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: پنج کشور همسایه با خزر داریم که با همه آنها مناسبات اقتصادی و تجاری مهمی داریم.
وی یادآور شد: با طبیعت نمیتوان مقابله کرد اما باید آن را مدیریت کرد و یکی از رویکردهای جدی ما فعال کردن ظرفیت جابهجایی بار مسافر در خزر است.
رسولی با اشاره به پیشنهاد تشکیل کنسرسیوم دریایی خزر با مشارکت بخش خصوصی ایران و روسیه در اردیبهشت ماه، خاطرنشان کرد: چندی پیش در ماخاچ قلعه روسیه جلسه دیگری در همین زمینه برگزار و نقشه راه کار مشخص شد. همچنین مقرر شد طی یکی دو ماه آینده سند تشکیل این کنسرسیوم را به امضا برسانیم.
وی ادامه داد: هم اکنون با سایر کشورها نیز همکاریهای خوبی دریایی داریم؛ از جمله با کشور قزاقستان در دریای خزر و دریای جنوب، با جمهوری آذربایجان، ترکمنستان و عمان، این همکاریها در حال گسترش است.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی از راهاندازی خط منظم کشتیرانی بین چابهار و مسقط عمان به صورت آزمایشی خبر داد و گفت: نباید دریای خزر و دریاهای جنوب را جدا از هم دید، امروز ما خزر را مسیری برای ترانزیت میبینیم و اگر در کنار آن مسیرهای ریلی و جادهای را توسعه دهیم آنگاه یک مسیر ترانزیتی بسیار خوب خواهیم داشت.
وی در ادامه با بیان اینکه بندر چابهار امروز به یک کارگاه بزرگ عمرانی تبدیل شده است، خاطرنشان کرد: شبکه ریلی در داخل بندر در حال احداث است، همچنین سیلوها، سولهها و بخشهای کانتینری در حال تکمیل بوده و نصب تجهیزات لازم و جدید در حال انجام است.
به گزارش ایرنا رسولی تصریح کرد: سرمایهگذاری خارجی هندیها در این بندر در حال انجام است و هیچ وقفهای در آن به وجود نیامده است.
وی ادامه داد: کل مبلغ سرمایهگذاری هندیها در این بندر انجام شده و تجهیزات در حال خرید و نصب است.
معاون وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: کل بندر چابهار در اختیار یک سرمایهگذار نیست، بلکه اشخاص حقیقی و حقوقی دیگری نیز در آن سرمایهگذاری کردهاند.
رشد ۷۰ درصدی حمل کانتینری در بندر چابهار
وی با بیان اینکه حمل کانتینری نسبت به سال گذشته در بندر چابهار بیش از ۷۰ درصد رشد داشته است، اظهار داشت: بندر چابهار در حال شکوفایی است اما با وجود موقعیت جغرافیایی مناسب با محدودیتهایی برای توسعه مواجه است.
رسولی خاطرنشان کرد: عملیات اجرایی منطقه لجستیک پسکرانه این بندر به زودی آغاز شده و اتصال ریلی آن به زاهدان تا پایان سال به انجام خواهد رسید.
وی یادآور شد: بندر شهید رجایی چابهار ۲هزار و ۴۰۰ هکتار وسعت دارد و یک فاز ۲ هزار و ۴۰۰ هکتاری توسعه نیز در آن تعریف شده که پل ارتباطی آن در حال ساخت است.
معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه با اشاره به موضوع مهم اقتصاد دریا محور تاکید کرد: در سالها و دهههای گذشته آفتهای اقتصاد نفتی سبب شده تا از مزایای زیادی که در کشور داریم از جمله مزیت حمل و نقل دریایی غافل بمانیم، اما با تاکیدات رهبر معظم انقلاب و نه بندی که در خصوص اقتصاد دریا محور عنوان کردند، به موضوع اکنون با جدیت در دستور کار است.
وی تاکید کرد: اقتصاد دریامحور منبع رفاه نسلهای آینده و عامل رفع ناترازیها است، دستگاههای مختلفی در آن وظیفه و ماموریت دارند و همه باید دست به دست بدهند تا یک تمدن دریایی ایجاد شده و از کل ظرفیتهای دریایی کشورمان به ویژه پنجهزار و ۸۰۰ کیلومتر ساحل به خوبی استفاده شود.
رسولی گفت: این روزها مکررا در خصوص اقتصاد دریامحور همایش در کشور برگزار میشود، در حالی که باید به فرامین مربوطه در این زمینه عمل کنیم نه اینکه با برگزاری همایش صرفاً به تبیین موضوع بپردازیم.
وی افزود: مردم ما در سواحل از دیرباز اقتصاد مقاومتی را با گوشت و پوستشان درک کردهاند و بر همان مبنا کسب و کاری برای خود دایر کردند، امروز باید بپرسیم برای کمک به این بنادر کوچک چه کردهایم؟
رسولی همچنین با اشاره به چابهار به عنوان تنها بندر اقیانوسی کشور که همه در کشور منتظر اتصال ریلی آن هستند، تصریح کرد: آیا صرفاً با یک اتصال ریلی شاهد جهش در اقتصاد منطقه خواهیم بود یا باید تمهیدات لازم برای آن فراهم و مشکلات آن کاهش یابد؟
وی بیان داشت: یکی از ابر چالشهای کشور ناهماهنگیهای درون دستگاهی و بین دستگاهی است و تا وقتی هم افزایی لازم به وجود نیاید کارها سرعت نمیگیرد.