×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  شنبه - ۶ مرداد - ۱۴۰۳  
true
true
ایران جزو شش کشور برتر جهان در زمینه رشد سرمایه گذاری خارجی

رئیس سازمان سرمایه گذاری و کمک های اقتصادی و فنی از رشد ۱۴۲ درصدی سرمایه گذاری خارجی طی پنج سال گذشته ۲۰۱۲-۲۰۰۷ خبر داد و گفت: جمهوری اسلامی ایران یکی از شش کشور موفق جهان در زمینه جذب سرمایه های خارجی بوده و طی چهار سال گذشته، رشد مستمر در افزایش میزان ورودی سرمایه خارجی داشته و این توفیق در شرایطی به دست آمده که فشارهای بسیاری بر روابط اقتصادی و بین المللی کشور حاکم بوده است.

به گزارش موج، معاون وزیر اقتصاد در مراسم اعلام و انتشار رسمی گزارش جهانی سرمایه گذاری سال ۲۰۱۲ کنفرانس توسعه و تجارت سازمان ملل متحد آنکتاد، با بیان اینکه طی پنج سال گذشته ۲۰۱۲-۲۰۰۷ ایران رشد ۱۴۲ درصدی در زمینه جذب سرمایه گذاری خارجی داشته است، گفت: در حالی که طی سال گذشته ۲۰۱۲ که غالب کشورهای جهان به دلیل ضعف در ساختار های مالی جهانی، رشد ضعیف سرمایه گذاری خارجی در کشورهای توسعه یافته و اثر مخرب بی ثباتی سیاستهای کلی بر اعتماد سرمایه گذاران، با روند کاهشی در میزان جذب سرمایه گذاری های خارجی روبرو بودند، حفظ ثبات و روند رشد پایدار سرمایه گذاری خارجی کشور بسیار حائز اهمیت است.

دکتر بهروز علیشیری افزود: حجم جریان ورودی سرمایه گذاری مستقیم خارجی در جهان در سال ۲۰۱۲ معادل ۱٫۳۵ تریلیون دلار بوده که نسبت به سال قبل از آن ۱۸ درصد کاهش یافته است، به گونه ای که کشورهای توسعه یافته رشد منفی ۳۲ درصدی، کشور های در حال توسعه منفی چهار درصد و کشور های در حال گذار، منفی ۹ درصد را در میزان جذب سرمایه گذاری های خارجی تجربه نمودند و منطقه جنوب آسیا که ایران در تقسیم بندی آنکتاد در آن قرار دارد نیز رشد منفی ۲۴ درصدی را شاهد بود. منطقه غرب آسیا منفی چهار درصد، آسیای میانه منفی شش درصد و شرق آسیا نیز منفی هشت درصد را تجربه کردند.

وی تأکید کرد: کشورهای توسعه یافته ۵۶۱ میلیارد دلار، در حال توسعه ۷۰۳ میلیارد دلار، در حال گذار ۸۷ میلیارد دلار، سرمایه خارجی جذب نمودند. در مناطق مختلف قاره آسیا نیز جنوب آسیا ۳۳ میلیارد دلار، غرب آسیا ۴۷ میلیارد دلار و آسیای میانه ۸۲ میلیارد سرمایه گذاری خارجی جذب کرده اند، همچنین برای اولین بار سهم کشورهای در حال توسعه از جریان سرمایه گذاری خارجی جهانی از کشورهای توسعه یافته پیشی گرفت.

معاون وزیر اقتصاد در ادامه با اشاره به تاکید گزارش آنکتاد بر زنجیره های ارزش جهانی افزود: زنجیره های ارزش جهانی مجموعه ای از عملیاتی است که بصورت متسلسل در مسیر ساخت و تولید محصول نهایی انجام می پذیرد. این فرآیند به خلق ارزش منجر شده و در هر حلقه ارزش به محصول نهایی افزوده می گردد. این فرآیندها شامل فعالیتهایی نظیر طراحی، تولید، بازاریابی و توزیع محصول نهایی است که ممکن است شامل زنجیره های پی در پی یا شبکه های پیچیده در کشورهای گوناگون باشند.

رئیس سازمان سرمایه گذاری و کمک های اقتصادی و فنی ایران در ادامه با بیان اینکه ایران یکی از شش کشور جهان بود که طی چهار سال گذشته، رشد مستمر در افزایش میزان ورودی سرمایه خارجی داشته است، افزود: برغم شرایط ویژه حاکم بر روابط اقتصادی و بین المللی کشور، ایران با ورود سرمایه گذاری خارجی به میزان چهار میلیارد و ۸۷۰ میلیون دلار توانست رشد ۱۴۲ درصدی جذب سرمایه گذاری خارجی را نسبت به سال پایه ۲۰۰۷ محقق کند، در صورتی که هیچکدام از کشورهای خاورمیانه دارای نرخ رشد مثبت مستمر نبوده و بعضی با نوسان شدید و گاهی منفی در جذب سرمایه گذاری خارجی مواجه بودند.

علیشیری ضمن اعلام کسب جایگاه چهارم ایران در منطقه خاورمیانه از نظر حجم سرمایه گذاری خارجی ورودی و ارتقای دوپله ای رتبه ایران در جذب سرمایه گذاری خارجی در این منطقه نسبت به سال ۲۰۰۷، دستیابی به نرخ رشد ۱۷ درصدی را از این جهت مهم دانست که غالب کشورهای منطقه و برخی همسایگان ایران رشد منفی را نسبت به سال قبل تجربه کردند.

رئیس کل سازمان سرمایه گذاری و کمک های اقتصادی و فنی ایران در مورد حجم سرمایه گذاری های خارجی جذب شده در بخش های مختلف اقتصادی کشور، اظهار داشت: بخش معدن شامل بر نفت، گاز و صنایع معدنی با جذب ۵،۳ میلیارد دلار و اختصاص ۴۶،۷۶ درصد از کل حجم سرمایه های خارجی جذب شده در جایگاه نخست قرار گرفته و حوزه های خدمات و صنعت به ترتیب رتبه های دوم و سوم را از کل حجم سرمایه های جذب شده در اختیار دارند.

معاون وزیر اقتصاد همچنین در خصوص سرمایه خارجی جذب شده در استانهای مختلف با بیان این که بر اساس طبقه بندی با احتساب نفت و گاز و بدون احتساب نفت و گاز، میزان جذب سرمایه گذاری خارجی در استانها متفاوت است، گفت: با سرمایه گذاری های خارجی انجام شده در حوزه نفت و گاز کشور، استان های نفت خیز مانند بوشهر و خوزستان به ترتیب با جذب یک میلیارد و ۸۳۰ میلیون دلار و یک میلیارد و ۷۸۰ میلیون دلار در رتبه های اول و دوم قرار گرفته اند و در طبقه بندی بدون نفت و گاز استان های کرمان، فارس و تهران در جایگاه اول تا سوم قرار دارند.

 

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
false
true

tag heuer aquaracer calibre 5 automatic price tag heuer carrera calibre 1887 price replica watch breitling chronometre aerospace price breitling superocean heritage 46 chronograph replica watches how to change a metal watch band patek philippe double sided watch price replica watches