×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  پنج شنبه - ۳۰ فروردین - ۱۴۰۳  
true
true
اولویت‌های توسعه انسانی در بیمه کوثر تشریح شد

اقتصادتهران: بیمه کوثر در بخش اداری و پشتیبانی بیشترین سرمایه‌گذاری را انجام داده است و قصد دارد با رسیدن به شرایط توسعه‌ای، فعالیت‌های جدیدی را انجام دهد. اهمیت دادن به نیروی انسانی به‌عنوان مهم‌ترین سرمایه در سازمان‌ها، برای افزایش بهره‌وری در سازمان‌های توسعه‌ای یک اصل بدیهی شمرده می‌شود. اما در ایران سازمان‌هایی که با این رویکرد فعالیت خود را از سرگیرند، انگشت‌شمارند. بیمه کوثر برای اینکه به عنوان یک سازمان توسعه‌ای شناخته شود، در بخش ساماندهی نیروی انسانی خود برنامه‌های جدی را در دستور کار دارد. نصرا… حسین‌پناه، مدیر اداری و پشتیبانی بیمه کوثر تاکید کرده است که فعالیت‌های مهمی را هم پشت سر گذاشته‌اند. گفت‌وگو ما با این مدیر بیمه‌ای را در ادامه دنبال کنید.

اهداف بخش اداری و پشتیبانی بیمه کوثر کدامند؟ چه سرفصل‌هایی در برنامه‌های شماست؟

در بخش پشتیبانی دو وظیفه اصلی داریم؛ اول در بخش منابع انسانی، که وظیفه تامین منابع انسانی و نگهداری آن و جذب و استخدام را بر عهده دارد و دوم، بخش تسهیلات رفاهی است که ارائه تسهیلات رفاهی برای کارکنان مجموعه را شامل می‌شود.

چند اداره در مدیریت بخش اداری و پشتیبانی دارید و هر یک چه وظایفی را به عهده دارند؟

پنج اداره «کارگزینی»، «رفاهیات»، «پشتیبانی و تدارکات»، «املاک و مستغلات» و «خدمات و تشریفات» در مدیریت بخش اداری و پشتیبانی داریم. البته قبل از شروع به کار گروه جدید در سال ۹۷، فقط سه اداره «رفاهیات»، «کارگزینی» و «پشتیبانی و خدمات» فعال بودند.

بیمه کوثر در بخش املاک، دارایی ثابت دارد و چون در این زمینه احساس نیاز کردیم، هم‌اکنون کار ساماندهی املاک انجام می‌شود. ما حدود ۳۰ سرپرستی داریم که املاک آن متعلق به مجموعه است و باید هر ساله قیمت‌گذاری شود. همچنین تعدادی از املاک قبلا خریداری‌شده به تغییر کاربری نیاز دارد چرا که بسیاری از آنها کاربری مسکونی دارند و باید تجاری شوند.

در زمینه اجاره املاک یا خرید املاک جدید و به‌روزرسانی ساختمان‌ها امور در حال پیگیری است. از وظایف مهم این بخش می‌توان به خریدوفروش املاک، بررسی تغییر کاربری و دشواری‌های شهرداری، ساماندهی و بازسازی ساختمان‌ها و به‌روزرسانی قیمت‌ها اشاره کرد.

اداره بعدی، خدمات و تشریفات است. در ابتدا از نحوه خدمت‌رسانی به کارکنان ناراضی بودیم که شامل سرویس ایاب‌وذهاب و برگزاری مراسم‌ها، همایش‌ها و حتی نوع پوشش و لباس کارکنان بود. مثلا یکی از اموری که باید رعایت می‌شد، یکسان‌سازی لباس کارکنان در بخش‌های مختلف بود که انجام شد.

از طرفی مجموعه بزرگی مانند بیمه کوثر باید همایش‌ها را بسیار مدیریت‌شده اجرا کند. پیش از این، برای رفت‌وآمد مدیران به جلسه‌ها و شرکت‌های مختلف، سرویس ایاب‌وذهاب نداشتیم و رفت‌وآمدها با آژانس و اسنپ انجام می‌شد که مطلوب مجموعه نبود، بنابراین خدمت‌های ترابری را برون‌سپاری و از شرکت‌های فعال در این زمینه استفاده کردیم که هم هزینه کمتری نسبت به خرید و استهلاک خودرو دارد و هم ‌این‌که تعداد بیشتری خودرو در اختیار شرکت قرار می‌گیرد. هم‌اکنون ۱۲خودرو در اختیار داریم که هزینه کمتری نسبت به خرید دارد که این به نفع شرکت است. همچنین همه فعالیت‌ها از جمله تاسیسات، قبلا در اداره پشتیبانی انجام می‌شد اما هم‌اکنون اداره‌ای مستقل دارد.

اداره پشتیبانی نیز شامل بخش‌های خرید (تدارکات)، مزایده و فروش ضایعات و مناقصه در اقلام سرمایه‌ای و لازم شرکت است که به این ترتیب تمام مناقصه‌ها و مزایده‌ها باید در اداره پشتیبانی انجام شود. در شرایط فعلی طبق آیین‌نامه، معامله‌های مربوط به مزایده و مناقصه را انجام می‌دهیم.

همچنین امور تدارکات را ساماندهی کردیم. در بخش دیگر، اقلام سرمایه‌ای ما که در ۳۱ سرپرستی بود، به صورت منظم محاسبه و ساماندهی نمی‌شد، چرا که اموال باید برچسب و کد داشته باشند و زمان استفاده آنها تعیین شود. این بخش به عهده اداره پشتیبانی است که قبلا غفلت شده بود اما اکنون سرجمع‌داری در کل شرکت مشخص و اموال معلوم شده است و هر نوع تغییر و تحولی در اموال و املاک مکتوب می‌شود و به این ترتیب، طی سال‌های ۹۷ تا ۹۸ کل اموال شرکت ساماندهی شد. یکی از مراحل قبل از استعفای هر شخص در شرکت، بازرسی و تایید سلامت اموال استفاده شده است که با این فعالیت‌ها، دیگر هنگام جدا شدن یک فرد از مجموعه با مشکل‌هایی از این دست روبه‌رو نخواهیم بود.

تمام امور مربوط به رفاه کارکنان اعم از اعطای تسهیلات، انعقاد قرارداد با مراکز رفاهی برای رفاه حال کارکنان و انعقاد قرارداد برای تهیه اقلام غیرنقدی توسط اداره رفاهیات انجام می‌شود. فعالیت کارگزینی هم جذب، استخدام نیروی انسانی، محاسبه و دستور پرداخت حقوق و مزایا برای کارکنان شرکت است. همچنین، برای کارکنان حکم کارگزینی اعطا شد و به این ترتیب، محاسبه و ثبت حکم کارگزینی که شخص در کدام بخش مشغول به فعالیت می‌شود و چه حقوق و مزایایی دارد، در این بخش انجام و اعطای احکام به مدیریت و دیگر کارکنان که ارتقا یا تنزل شغل دارند و تشریح جایگاه‌های‌شان به این صورت ابلاغ می‌شود. در واقع اجرای این امور به عهده‌ ماست اما تایید آن در اختیار بخش طرح‌وبرنامه است.

فعالیت‌های مهم این مدیریت در سال گذشته چه بوده است؟

نخستین اقدام، ساماندهی اموال شرکت بود؛ که در این بخش ما با چالش‌های زیادی روبه‌رو بودیم، حتی مدیران شرکت به‌علت ساماندهی نشدن اموال به مشکل بر‌خوردند. برای مثال مدیر یک بخش هر وسیله‌ای را که احساس می‌کرد لازم ندارد، دور می‌انداخت یا می‎فروخت و همین امر، مدیر سرپرستی ما را زیر سوال می‌برد، چرا که کدگذاری نمی‌شد. در واقع این ساماندهی، مساله عمده ما در سال گذشته بود.

دومین اقدام، گسترش امور رفاهی کارکنان بود. ما قبلا فقط در شهرهای کیش، سرعین و شیراز امکانات رفاهی برای کارکنان داشتیم ولی سال گذشته آن را گسترش دادیم. تجهیز مهمان‌سراهای شرکت را در سرپرستی‌های همدان، یزد، بندرعباس، کهگیلویه‌ و بویراحمد و تهران با وسایل لازم تجهیز کردیم. همچنین اعطای کمک‌های غیرنقدی را در قالب بن‎کارت و به مناسبت‌های مختلف به کارکنان افزایش دادیم؛ مبلغ سالانه بن‌کارت در سال ۹۷ به ۹ میلیون تومان و در سال ۹۸ به ۱۲ میلیون تومان افزایش یافت.

ساماندهی نیروی انسانی نیز در دستور کار قرار گرفت. ما چند نوع قرارداد استخدامی داشتیم. برای ساماندهی امور نیروی انسانی، دو نوع قرارداد را در قالب «قرارداد مدت موقت» و «قرارداد پاره‌وقت» تعیین کردیم. بر مبنای همین رویکرد، یک‌هزار و ۴۰۰ نفر در شرایط ساماندهی نیروی انسانی سازماندهی شدند. پرداخت حقوق نیز ساماندهی شد و هم‌اکنون با پیگیری مدیرعامل، تمام کارکنان در یک زمان مشخص و به‌موقع حقوق خود را دریافت می‌کنند.

در این میان، کمیته جذب نیروی انسانی نیز تشکیل شد؛ به این شکل که افرادی از بخش‌های مختلف برای مصاحبه با متقاضیان کار مشخص شده‌اند و پس از بررسی‌های لازم، در همان جلسه وضعیت استخدام شخص متقاضی معلوم می‌شود.

چه برنامه‌هایی در سال جاری برای مجموعه تدارک دیده‌اید؟

امسال تداوم ارزیابی کارکنان و شایسته‌سالاری در انتصاب‌ها را در بخش اداری دنبال می‌کنیم. با تهیه فهرستی، کارکنان را ارزیابی و شاخص‌های مختلفی را تعیین می‌کنیم که بر مبنای آن ارتقای شغلی را نیز در دستور کار داریم. همچنین در جذب نیرو برای کاهش فشار مالی به شرکت و ایجاد انگیزه در کارکنان پاره‌وقت، در نظر داریم از میان کارکنان ساعتی، نیروهای قراردادی را جذب کنیم. در واقع کارکنان پاره‌وقت را برای استخدام قراردادی در اولویت قرار داده‌ایم.

چه نگاهی نسبت به نقش نیروی انسانی در بهره وری سازمان‌ها دارید؟

نیروی انسانی به‌عنوان بزرگ‌ترین سرمایه در هر سازمانی مطرح است. با این نگاه سعی کرده‌ایم برای افزایش انگیزه و رضایت کارکنان، سطح بهره‌وری را بالا ببریم. مجموعه سعی کرده است با اهمیت دادن به نیروی انسانی، احساس خانواده بودن را در بیمه کوثر تقویت کند و با این منطق در پی حمایت آنان نیز باشد.

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
false
true

tag heuer aquaracer calibre 5 automatic price tag heuer carrera calibre 1887 price replica watch breitling chronometre aerospace price breitling superocean heritage 46 chronograph replica watches how to change a metal watch band patek philippe double sided watch price replica watches