×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  دوشنبه - ۳۱ خرداد - ۱۴۰۰  
true
true
اهمیت پایداری شبکه در سیستم ارتباط بانکی

اقتصادتهران: از آنجایی‌که شبکه در اسکیمای پرداخت، تمام فرایند زیرساخت را از دارنده کارت تا بانک پذیرنده و صادرکننده شامل می‌شود، می‌توان آن را یکی از حیاتی‌ترین موضوعات در یک شرکت پرداخت دانست. این موضوع اهمیت دو برابری پیدا می‌کند وقتی که صحبت از بزرگترین شرکت PSP ایران و حتی خاورمیانه می‌شود. به همین بهانه گفت‌وگوی کوتاهی با مهندس عباس باغستانی معاون مدیرعامل در امور زیرساخت و شبکه شرکت به‌پرداخت ملت داشتیم که بدانیم به‌پرداخت ملت در این حوزه چه برنامه و فعالیتی داشته و دارد.

شبکه در یک شرکت PSP به چه معناست؟

شبکه معمولاً در کنار کلمه زیرساخت معنا پیدا می‌کند. در صحبت و برنامه ها معمولاً شبکه و زیرساخت با یکدیگر به کار برده می شود. شبکه در اسکیمای پرداخت تمام زیرساخت چرخه گردش اطلاعات را شامل می‌شود که از محل تراکنش دارنده کارت تا شرکت شاپرک و بانک صادرکننده را شامل می‌شود. این بستر را شبکه پرداخت می دانند. در بحث شبکه پرداخت با یک سری تجهیزات و زیرساخت روبه‌رو هستیم. زیرساخت، وظیفه برقراری ارتباط بین تجهیزات را بر عهده دارد. به عنوان مثال این تجهیزات در پایانه‌های فروشگاهی شامل کارت‌خوان، تجهیزات ارتباطی و اجزایی از مراکز داده‌ی شرکت‌های پرداخت، بانک‌ها و شرکت شاپرک است که در واقع شبکه پرداخت، بستر جریان این تراکنش را فراهم می‌کند.

بزرگ‌ترین PSP ایران برای پایداری شبکه چه می‌کند؟

زیرساخت به پرداخت ملت شبکه ای گسترده به شمار می رود که در تمام نقاط کشور گسترش یافته است. کارشناسان شبکه و زیرساخت با استفاده از سامانه های مانیتورینگ آنلاین، پایش مستمر دارند. همچنین این شرکت دارای سامانه های آفلاینی است که با استفاده از آنها تحلیل داده را انجام می دهد و به شناسایی مشکلات می پردازد. استفاده از کارشناسان با سابقه و ماهر در حوزه شبکه و زیرساخت، که در سریعترین زمان به موضوعات رسیدگی می کنند را می توان یکی دیگر از ویژگی های این بخش دانست.

 فناوری شبکه شرکت به‌پرداخت ملت برون‌سپاری شده یا در داخل شرکت تولید شده است؟

در شرکت به پرداخت از طیف وسیعی از تجهیزات و زیرساخت‌ها استفاده می‌ شود. مشخصاً در بحث زیرساخت و نگهداری مراکز داده از خدمات شرکت زیرساخت امن خدمات تراکنشی استفاده می کنیم. بنابراین تأمین برخی از نیازها برون سپاری شده است. به عنوان مثال شرکت زیرساخت امن خدمات تراکنشی امور توسعه زیرساخت و شبکه WAN ما را به عهده دارد. لازم به ذکر است که نگهداری سرویس‌ها، تجهیزات و راهبری را کارشناسان شرکت به‌پرداخت ملت در مراکز داده انجام می دهند.

برای توسعه شبکه در به پرداخت ملت چه اقداماتی انجام شده است؟

ما به ‌واسطه ابزارهای پذیرش متنوع در به ‌پرداخت، باید همواره به تکنولوژی‌های ارائه‌شده در کشور توجه داشته باشیم. به همین جهت بنا به نیازهای ارتباطی‌مان، به‌طور پیوسته شرایط را رصد می‌کنیم. این نیازها به نوع ابزارهای پذیرش به پرداخت ملت باز می گردد. به عنوان مثال برای ابزار پذیرش پایانه فروشگاهی از بسترهای مخابراتی استفاده می کنیم همچنین شبکه تلفن مخابرات، بستر اینترنت و سرویس‌های اپراتورهای موبایل از جمله این بسترها هستند. هرکدام از زیرساخت‌ها، قابلیت ها و مزایای خودشان را دارند که ما با توجه به پایداری زیرساخت و توزیع ابزارهای پذیرش‌مان از امکانات آنها استفاده می‌کنیم.

 پایداری زیرساخت، شبکه و کیفیت خدمات به پرداخت را در چه سطحی ارزیابی می کنید؟

وقتی صحبت از پایداری زیرساخت و شبکه می‌شود؛ معمولاً میزان دسترس‌پذیری و میزان اختلال شبکه پارامترهای مهمی به شمار می روند. هرچقدر دسترس‌پذیری بالاتر و میزان اختلال کمتر باشد، ما دارای شبکه پایدارتری هستیم. البته در زیرساخت شبکه به‌واسطه تنوع ارتباطات و تجهیزات و همچنین عناصر درگیر، کیفیت خدمات متفاوتی ارائه  داده می شود. منظور از عناصر درگیر، شرکت مخابرات،  اپراتورهای موبایل، شرکت‌های FCP (شرکت‌هایی که سرویس ADSL ارائه می‌دهند) و سرویس‌های زیرساختی مراکز داده هستند؛ از این رو همواره در به پرداخت ملت سعی  شده تا در قالب تعریف و گرفتن SLA از طرف‌های قرارداد، سطح کیفیت خدمات را کنترل کنیم. یادآور می شوم که پایداری شبکه به‌پرداخت ملت همواره با ارزیابی های شرکت شاپرک رصد می شود. این پایداری در زمان هایی که ترافیک شبکه پرداخت بالاست، مزیت رقابتی شرکت به پرداخت ملت به شمار می رود.

در بحث شبکه، شرکت به پرداخت ملت از چه فناوری‌هایی استفاده می کند؟

برای سرویس‌های مخابراتی از خطوط E1 و تکنولوژی MPLS و VPLS استفاده می‌ شود. البته ارتباطات point to point و ارتباطات point to multipoint نیز در شبکه این شرکت کاربرد دارد. همچنین از اپراتورهای موبایل بر بسترهای ۴G و TDLTE استفاده می شود. در مورد شرکت‌های FCP از فناوری ADSL در سرویس اینترنت استفاده می شود و پیرو قرارداد با برخی از شرکت‌های FCP و اپراتورهای موبایل از تکنولوژی چتر وای‌فای بهره می بریم. همچنین ابزارهای مانیتورینگی داریم که این ابزارها نیز در دسته همین فناوری‌ها به‌حساب می‌آیند.

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
false
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false