×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  سه شنبه - ۱ آبان - ۱۴۰۳  
true
true
انتقاد از اعطای یارانه سنگین به سیمان

اقتصادتهران: رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی از اعطای یارانه ۹۰ هزار تومانی در ازای تولید هر تن سیمان به ارزش ۱۲۰ هزار تومان، انتقاد کرد.

به گزارش مرکز تحقیقات راه و مسکن، محمد شکرچی زاده گفت: این مرکز به لحاظ مسئولیت مهمی که در قبال زیرساخت‌های کشور دارد، مقوله رویه‌های بتنی را از سالها قبل به خصوص بعد از ادغام دو وزارتخانه راه و ترابری و مسکن و شهرسازی مورد توجه قرار داده و اقدامات موثری در خصوص بتن غلطکی آغاز شده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به ریشه یابی غفلت موجود در مورد رویه‌های بتن غلطکی گفت: ایران جزو اولین کشورهای منطقه است که صنعت سیمان و بتن را در دوران پهلوی اول و در سال ۱۳۱۰ آغاز کرد و همراه آن، تولید سازه‌های بتنی نیز صورت گرفت. البته سازه‌هایی مربوط به دوران قبل از این تاریخ نیز موجود است؛ اما این سازه‌ها با استفاده از سیمان وارداتی ساخته شده است.

وی با بیان اینکه عمر صنعت سیمان و بتن به بیش از هشت دهه برمی‌گردد، افزود: بتن نقش مهم و اساسی در توسعه ساخت و سازها مانند پل، تونل، سد و بنادر داشته است و علی رغم رقابت جدی بین فولاد و بتن، بتن توانست به جایگاه اصلی خود دست یابد؛ به طوری که ۸۰ درصد ساختمان‌ها با بتن ساخته شده‌اند و با توجه به مزایای ساختمان‌های بتنی باید این رویه ادامه یابد.

شکرچی زاده با اشاره به نقش بتن در ساخت سد و سایر سازه‌ها بیان کرد: در سدسازی نیز، روش سدهای بتنی در مقابل سدهای سنگریزه‌ای جایگاه خود را به دست آورده است. همچنین سازه‌های پرافتخاری مانند سردر دانشگاه تهران نیز از بتن ساخته شده است که اوایل دهه ۴۰، به عنوان نماد بزرگترین مرکز آموزشی کشور ثبت شده و دارای ویژگی‌های ارزشمندی است؛ به طوری که طبق آخرین مطالعات انجام شده برای هشتادمین سالگرد دانشگاه تهران، این سازه بتنی دارای مقاومتی برابر ۳۵ مگا پاسکال است.

وی ادامه داد: مجموعه شهرک اکباتان نیز با فناوری قالب بتنی در دهه ۵۰ یکی دیگر از نمونه‌های بتنی در کشور به شمار می‌رود و از نمونه‌های بعد از انقلاب نیز می‌توان به برج میلاد و طرح توسعه حرم حضرت معصومه (س) اشاره کرد.

شکرچی زاده همچنین به نقش بتن در بنادر اشاره کرد و گفت: در بندر امام (ره) سازه‌های پیش ساخته‌ای قبل از انقلاب ساخته شد که پس از مطالعات انجام شده دریافتیم عمق نفوذ یون کلراید بعد از گذشت ۴۵ سال فقط یک سانتی متر بوده است. البته در حوزه بنادر باید کارهای جدی‌تری را انجام دهیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی یادآورشد: در بخش سدهای بتنی که قبل از انقلاب ساخته شد می توان به ساخت اولین سد بتن غلطکی در بالادست کارون ۱ اشاره کرد. پس از انقلاب نیز سدهای کارون ۲ و ۳ ساخته شد که در جایگاه خود ارزشمند هستند.

وی تصریح کرد: در حوزه بتن هنوز جای کار وجود دارد و ما آن طور که باید و شاید استفاده از بتن‌های توانمند را در زیرساخت‌ها قرار نداده‌ایم. همچنین بسیاری از مجامع با ظرفیت‌های بتن‌های مختلف مانند بتن‌های پرتراکم و الیافی آشنا نیستند.

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
false
true

tag heuer aquaracer calibre 5 automatic price tag heuer carrera calibre 1887 price replica watch breitling chronometre aerospace price breitling superocean heritage 46 chronograph replica watches how to change a metal watch band patek philippe double sided watch price replica watches