×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۳۰ شهریور - ۱۴۰۳  
true
true
افکار سنجی و اهمیت آن در صنعت بیمه

اقتصادتهران: تعریف افکار عمومی کار سخت و پیچیده ای است، زیرا بسیاری از صاحب نظران در دوران های مختلف تعریف خاصی بر آن داشته اند. همچنین با گسترش رسانه های ارتباطی با سرعتی شگرف، این تعریف دچار چالش می گردد.

اما به طور کلی تعریف عام افکار عمومی شامل اجماع اکثریت نظرها، نگرش‌ها و خواست‌های مردمی هستند که در یک زمان و مکان خاص پیرامون موضوعی به صورت علنی و یا غیر علنی اظهار نظر می کنند. اگرچه باید اذعان کرد که هنوز اجماعی کامل پیرامون این موضوع وجود ندارد.

با توجه به تعریف افکار عمومی که در بالا به آن اشاره شد، می‌توان به این نتیجه رسید که تاریخ ایجاد افکار  عمومی نیز جدید نیست و تاریخ ایجاد آن به سه دوره زیر خلاصه میگردد.

از آغاز بشر تا قرون وسطی: در این دوران  به خاطر نبود زیرساخت های ارتباطی مناسب افکار عمومی شامل گروهای کوچک و یا در نهایت قبیله و یا شهرهای کوچک بود بنابراین از اهمیت امروزی خود برخوردار نبود. اگرچه در این دوران مثال‌های فراوانی از اهمیت افکار سنجی دیده شده است.

قرون وسطی تا رنسانس: در این دوره با توجه به حاکمیت کلیسا، مذهب، دولت، زمین داران بزرگ و غیره افکار عمومی نیز نشات گرفته از همین موارد بود. حیطه فعالیت از قبل کمی گسترده تر شد اما هنوز رشد زیادی نکرده بود.

– رنسانس تا قرن ۱۹: با اختراع چاپ در اواسط قرن ۱۵ میلادی و به تبع آن گسترش رسانه‌های چاپی افکار عمومی شکل تازه‌ای به خود گرفت در این دوره انتفاقات مختلفی در افکار عمومی به وجود آمد.

قرن نوزدهم تا همگنون: در این دوران به خاطر ظهور رسانه های دیداری و شنیداری سرعت و شدت افکار عمومی افزایش پیدا کرد . امروزه ما هیچ امر مهمی را بدون همراهی افکار عمومی نمی توانیم انجام دهیم.

و دسته بندی آخر که نظر شخصی بنده است: هر روز از روزهای زندگی کنونی بشر است، با توجه به رشد رسانه‌های نوظهور هر روز آن برگی از تاریخ روابط عمومی است. در زمان حال در هر بازه زمانی کوتاه شاهد ظهور رسانه ای هستیم که در افکار عمومی تاثیر به سزایی دارد مانند فیس بوک و تاثیر انقلاب مصر و آشوب‌های سال ۸۸ و یا رسانه‌های موبایلی مثل وایبر و یا تلگرام.

تعریف  افکار سنجی

افکار سنجی شامل اقدامات چند گانه و گروهی و سازمان یافته ای است برای  درک افکار و عقاید و خواست‌های اکثر مردم در یک یا چند نقطه و پیرامون یک موضوع خاص و در یک زمان خاص که نتیجه آن نشان میدهد که افراد به چه دلیلی عمل خاصی را انجام می‌دهند.
افکار سنجی و تفاوت آن با نظر سنجی

نظر سنجی افکار سنجی
احتمال درست درنیامدن آن زیاد است معمولا درست در می آید
میتواند یک وجهی باشد چند وجهی است
مسائل جانبی مثل اقتصاد/سیاست/ دموکراسی و ….روی آن تاثیر دارد مسائل جانبی مثل اقتصاد/سیاست/ دموکراسی و ….روی آن تاثیر ندارد
تحلیل محتوای کمی دارد تحلیل محتوای زیادی دارد
نظر سنجی بخشی از افکار سنجی است افکار سنجی بخشی از نظر سنجی نیست
نظر سنجی کم هزینه تر و ساده تر است افکار سنجی پر هزینه تر و پیچیده تر است

افکار سنجی در صنعت بیمه

افکار سنجی در صنعت بیمه به چند بخش تقسیم می‌شود:

  • افکار سنجی از مشتریان بابت سطح رضایت از خدمات شرکت بیمه.
  • افکار سنجی در سطح جامعه برای به وجود آوردن یک خدمت بیمه‌ای جدید.
  • افکار سنجی از مشتریان برای شناسایی و کاهش ریسک یک خدمت بیمه ای.
  • افکار سنجی از نیروهای شرکت های بیمه ای برای تعیین سطح رضایت.

افکار سنجی از مشتریان بابت سطح رضایت از خدمات و نیروهای شرکت بیمه:

افکارسنجی از مشتریان و جامعه هدف بیمه، روشی است که از طریق آن می‌توانیم شرکت های بیمه را مجبور به پاسخگویی کنیم. اگر این افکار سنجی ها وجود نداشته باشد، بیمه گران از نوع نیازها و خواسته‌های مردم و اولویت‌های آنان بدرستی مطلع نمی‌شوند و در نتیجه تعادل را برهم می‌زنند. افکارسنجی با یک فرآیند علمی، تخصصی و تجزیه و تحلیل صحیح  مجموعه نیازها و تقاضای جامعه بیمه ای را جمع‌آوری می‌کند و مسئولان را به طور غیرمستقیم تحت فشار قرار خواهند داد تا آن را برطرف نمایند.عدم توجه به این افکار سنجی سبب میشود که در رشته ای خاص شرکتی در دو سال متفاوت آمار متفاوتی داشته باشد. زیرا این نیازها را بررسی نکرده و متوجه مشکلات نشده.

افکار سنجی در سطح جامعه برای به وجود آوردن یک خدمت بیمه‌ای جدید:

تا به حال گزارش‌های مختلفی در سطح جامعه شنیده‌ایم و بعد شاهد ایجاد یک رشته بیمه ای در مورد آن موضوع خاص بوده‌ایم به عنوان مثال بیمه سرطان و یا بیمه اسب و آخرین موارد آن بیمه ازدواج، پلنگ و خرس قهوه‌ای. با افکار سنجی دقیق و پژو هش‌های پیمایشی قادر خواهیم بود تا نیاز جامعه به یک رشته بیمه را شناسایی کنم و با این کار سود آوری مجموعه را افزایش دهیم.

افکار سنجی از مشتریان برای شناسایی و کاهش ریسک یک خدمت بیمه‌ای 

با افکار سنجی و با پژوهش پیمایشی می‌توان دریافت بیشترین خسارت در یک رشته بیمه ای خاص از چه قسمتی وارد می شود و با بررسی افکار و عقاید مشتریان میتوان میزان آن را کاهش داد. به عنوان مثال با دانستن این موضوع که بیشترین علت آتش سوزی به چه موضوعی بر می‌گردد، هنگام ارائه بیمه آتش سوزی راهنمای آموزشی نیز به مشتری ارائه شود که برای پیشگیری از آتش سوزی چه کارهای را باید انجام داد.

افکار سنجی از نیروهای شرکت های بیمه ای برای تعیین سطح رضایت

کارکنان شرکت های بیمه ای در آخرین و مهم ترین فرایند فروش به طور مستقیم با مشتری در ارتباط هستند. بنابر این احساس رضایت کامندان از شرکت بیمه ای باعث انتقال همین حس به مشتری خواهد بود و بالعکس نیز ممکن است به وجود آید . لذا توجه به افکار سنجی در مجموعه خود شرکت های بیمه ای از اهمیت ویژه ای برخوردار است

مسئولین روابط عمومی باید در سازمان و جامعه نیازهای مردم و پرسنل و چالش‌های بوجود آمده در سازمان را توسط نظرسنجی و افکار سنجی شناسایی کنند که این دو امر با هم میتواند باعث پیشرفت مجموعه گردد و در راستای این افکار سنجی با مستند سازی و بررسی مسائل روز و پایش مستندات و اولویت بخشیدن به مسائل باید تولید خبر کرد و در این زمینه‌ها باید افکار را آماده کرد تا توسط تبلیغات این افکار را در زمینه منشورهای اخلاقی و اجرایی سازمان و جامعه تغییر داد و مشکلات به‌وجود آمده را حل و فصل کرد.

مسئولین روابط عمومی در انتقال پیام‌های رسانه‌ای به گروه های اجتماعی نقش واسطه‌ای و پرنفوذی ایفا می‌کنند. مسئولین روابط عمومی باید رهبران افکار جامعه باشند و با توجه بیشتری به رسانه‌ها و اطلاعات دریافتی با گزینش و تغییر به دیگران ابلاغ کنند.

ابوالقاسم دارابی؛ مدیر روابط عمومی و تبلیغات بیمه توسعه بیمه توسعه

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
false
true

tag heuer aquaracer calibre 5 automatic price tag heuer carrera calibre 1887 price replica watch breitling chronometre aerospace price breitling superocean heritage 46 chronograph replica watches how to change a metal watch band patek philippe double sided watch price replica watches