×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  شنبه - ۳۱ شهریور - ۱۴۰۳  
true
true
افزایش قیمت برای هیچکدام از محصولات صنعتی پذیرفتنی نیست

اقتصادتهران: وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: قیمت حامل‌های انرژی برای واحدهای صنعتی تغییر نکرده، بنابراین افزایش قیمت برای هیچ یک از محصولات از جمله فولاد، سیمان و … پذیرفته نیست.

محمدرضا نعمت‌زاده امروز در حاشیه مراسم امضای قرار‌داد ساخت مجتمع فولاد مکران با بیان این‌که تغییر مختصر در زمینه سوخت خانگی بوده تا بتوان از این طریق در صرفه‌جویی مصرف کمک کرد، اظهار کرد: تغییر قیمت سوخت هیچ‌گونه آسیبی را در صنعت وارد نمی‌کند.

وی با بیان این‌که نفت سفید در صنعت مورد استفاده قرار نمی‌گیرد، اظهار کرد: حدود ۵۰ درصد مصرف نفت گاز کشور در حوزه حمل‌و‌نقل است که در حال حاضر قیمت در این زمینه متعادل شده است.

نعمت‌زاده در خصوص گازوئیل نیز گفت: در این حوزه نه تنها افزایش قیمت نداشتیم بلکه با توجه به این‌که در برخی موارد نرخ گازوییل لیتری ۵۰۰ تا ۶۰۰ تومان بوده، اکنون این قیمت به ۳۰۰ تومان رسیده که این امر نشان‌دهنده کاهش قیمت گازوئیل است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در خصوص هزینه تمام شده سیمان نیز اظهار کرد: قیمت سوخت در کارخانه‌های سیمان و فولاد مانند سال گذشته است لذا هیچ‌گونه درخواستی مبنی بر افزایش قیمت پذیرفته نیست.

وی گفت: تمام کارخانه‌های تولید فولاد و سیمان از گاز استفاده می‌کنند و تنها دو کارخانه سیمان در استان سیستان‌وبلوچستان از نفت کوره و نفت گاز استفاده می‌کنند.

نعمت‌زاده ادامه داد: به دلیل این‌که در این منطقه گازکشی نشده، سوخت آنها متفاوت است اما طبق مصوبه دولت در سال‌های گذشته و امسال هزینه‌های آنها برمبنای نرخ گاز محاسبه می‌شود؛ بنابراین این دو کارخانه مانند کارخانه‌های دیگر از یارانه سوخت استفاده می‌کنند لذا هیچ بهانه‌ای برای افزایش قیمت محصول نهایی وجود ندارد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در خصوص پروژه ۱٫۶ میلیون تنی آهن اسفنجی مجتمع فولاد مکران گفت: در اواخر سال ۱۳۹۲ به همراه رییس جمهور از سیستان و بلوچستان بازدید داشتیم و در آنجا دو پروژه به تایید رسید که سازمان‌های توسعه‌ای به اتفاق بخش خصوصی بتوانند این دو پروژه را به مرحله‌ی اجرا برسانند.

نعمت‌زاده با بیان این‌که یکی از این طرح‌ها احداث مجتمع بزرگ فولاد در جنوب استان در داخل منطقه چابهار بوده است، گفت: امروز شاهد احداث این پروژه هستیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان این‌که هزینه این پروژه ۱۳۰ میلیون یورو است، گفت: برای این پروژه از سرمایه‌گذاران بخش خصوصی استفاده شده و بخش دیگر آن از سرمایه صندوق توسعه ملی تامین می‌شود که امیدواریم خیلی زود تامین اعتبار شود.

وی با بیان این‌که سال‌های گذشته اجرای چنین پروژه‌هایی زمان‌بر بوده است، پیش بینی کرد برای تامین مالی این قرار‌داد ۳۰ ماه زمان لازم باشد.

نعمت‌زاده با بیان این‌که این پروژه تاثیرات بسیار فراوانی در اشتغال منطقه دارد، گفت: امیدواریم مواد اولیه در داخل استان و در قالب طرح‌های اکتشافی تامین شود اما اگر این اتفاق ممکن نشد راهکارهایی را برای تامین مواد اولیه پیش‌بینی کرده‌ایم.

یارانه نان حذف نمی‌شود

وزیر صنعت، معدن و تجارت در خصوص یارانه نان نیز گفت: هیچ تغییری در مصوبه دولت در خصوص حذف یارانه نان ایجاد نشده و یارانه نان حذف نمی‌شود.

نعمت‌زاده در خصوص میزان تولید در کشور گفت: فولاد یک زنجیره ممتدد و متصل بهم دارد که از آهن اسفنجی آغاز و با روش‌های گوناگون نیز به فولاد تبدیل می‌شود.

تکمیل نبودن زنجیره فولاد عاملی بر خام‌فروشی

وی با بیان این‌که باید زنجیره فولاد تکمیل شود، گفت: یکی از مشکلات فعلی کامل نبودن زنجیره فولاد است، لذا مجبوریم مواد خام که سنگ آهن است را صادر کنیم.

نعمت‌زاده با بیان این‌که برنامه‌ریزی‌هایی را برای تکمیل زنجیره فولاد در نظر گرفته‌ایم، پیش‌بینی کرد در دو سال آینده این زنجیره تکمیل شود.

وی با بیان این‌که واحد ۱٫۶ میلیون تنی آهن اسفنجی مجتمع فولاد مکران یکی از عوامل موثر در تکمیل این طرح است، گفت: به مرور زمان بخش‌های دیگری نیز به این بخش اضافه می‌شود.

تولید ۱۷ میلیون تن فولاد در سال گذشته

وزیر صنعت، معدن و تجارت میزان تولید فولاد را در سال گذشته ۱۷ میلیون تن عنوان و اظهار کرد: طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده انتظار می‌رود که میزان تولید فولاد به ۱۹ میلیون تن افزایش یابد.

نعمت‌زاده در خصوص میزان مصرف فولاد کشور گفت: از نظر محصول جهانی یک میلیون تن واردات فولاد از صادرات بیشتر بوده که البته این میزان در محصول نهایی است که البته طرح‌هایی را برای حل این مساله در نظر گرفته‌ایم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در خصوص واردات فولاد گفت: طبق مصوبه دولت قوانینی را اضافه کردیم که این امر در جهت حمایت از تولید‌کننده داخلی بوده است.

وی در خصوص قیمت فولاد گفت: قیمت این محصول یک حرکت سینوسی دارد که بسته به شرایط جهانی در حالت حداقلی و حداکثری قرار می‌گیرد که البته در شرایط فعلی در وضعیت حداقل هستیم.

در نحوه قیمت‌گذاری خودرو تغییری ایجاد نشده است

نعمت‌زاده با بیان این‌که قیمت فولاد متاثر از بازار‌های جهانی است، گفت: با توجه به این‌که ما باید صادرات انجام دهیم و در مواقعی خاص تابع واردات باشیم باید قیمت‌های جهانی را در نظر بگیریم که البته در حال حاضر مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

وی در مورد تعیین نرخ جدید خوراک پتروشیمی گفت: تعیین نرخ گاز پتروشیمی طبق قانون برعهده وزارت نفت است و ما به عنوان مصرف‌کننده با وزارت نفت همکاری می‌کنیم اما پیشنهادی در این زمینه نداریم.

نعمت‌زاده در خصوص قیمت‌گذاری جدید خودرو اظهار کرد: در نحوه قیمت‌گذاری خودرو تغییری ایجاد نشده است.

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
false
true

tag heuer aquaracer calibre 5 automatic price tag heuer carrera calibre 1887 price replica watch breitling chronometre aerospace price breitling superocean heritage 46 chronograph replica watches how to change a metal watch band patek philippe double sided watch price replica watches