×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۳۰ شهریور - ۱۴۰۳  
true
true
افزایش سرمایه گذاری نفتی همچنان اولویت دارد

تهران اکونومی: افت قیمت نفت یک “هشدار خوب” تلقی می‌شود، از این رو باید با سرمایه گذاری و ایجاد زنجیره ارزش به سمت تولید فرآورده حرکت کرد؛ بنابراین در نفت باید بخش سرمایه گذاری و تولید را از مصارف مستقل کرد.

علیمحمد احمدی با اشاره به بازدید اعضای کمیسیون برنامه و بودجه مجلس از پارس جنوبی، گفت: این بازدید از حوزه صیانتی پارس جنوبی همزمان با تنظیم لایحه بودجه ٩۴ و تدوین برنامه ششم توسعه در سال آینده اتفاق افتاد، این بازدید سبب می‌شود مسائل و محدودیتهای نفت به شکل عملیاتی و واقعی‌تر بررسی شود.

نایب رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات افزود: با آن که در طرح تنظیم مقررات مالی دولت و قانون بودجه ٩٣ تلاش شد تا سرمایه گذاری در نفت در آن گنجانده شود، اما در مقایسه با کشورهای رقیب ما همچنان نیاز به سرمایه گذاری بیشتری داریم.

وی تصریح کرد: رقبای ایران در منطقه در تلاش هستند با سرمایه گذاری بیشتر سهم نفت و گاز ایران را از آن خود کنند؛ از این رو می‌توانیم با اهتمام بیشتر، ظرفیتهای کشور را بویژه در میدان های مشترک جنوب و غرب احصا کنیم.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون برنامه و بودجه در پاسخ به این پرسش، که آیا افت قیمت نفت در روند سرمایه گذاری ها تأثیر خواهد داشت یا با ساز و کار تخصیص جبران می‌شود؟ گفت: این احتمال وجود دارد که در کوتاه مدت افت قیمت در بودجه تأثیر گذار باشد؛ اما باید در نفت بخش مصارف را از سرمایه گذاری و تولید جدا کنیم، زیرا در هر شرایطی حوزه نفت را باید جزو بخش تولید دانست، از این رو باید همان‌گونه که به بخش تولید توجه می‌شود به نفت نیز اهتمام ویژه شود.

احمدی درباره دلایل و چشم انداز افت قیمت نفت تصریح کرد: این کاهش قیمت با این شتاب طی سال های اخیر کم نظیر بود، روند یاد شده دارای دلایل اقتصادی و سیاسی است اما تصور می‌شود این پدیده میان مدت باشد. بنابراین، احتمال آن وجود دارد که در نیمه سال نو میلادی پدیده یادشده برطرف شود.

وی افزود: اگر بازار دچار نوسان بیشتری شود ما باید برنامه ریزی ها را برای افزایش سرمایه گذاریها در نفت تنظیم کنیم. زیرا اگر ظرفیت ها در بخش های فراوری نفت و گاز ایجاد و نفت خام به فرآورده تبدیل شود افت قیمت نفت یک “هشدار خوب ” تلقی می‌شود. بنابراین، این امر جز از رهگذر سرمایه گذاری مناسب در نفت اجرایی نمی‌شود.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه، درباره گزارش مرکز پژوهشهای مجلس مبنی بر این که منابع شرکت ملی نفت قابلیت اتکا و پایداری بالایی ندارد، افزود: با برطرف شدن محدودیت ها روند سرمایه گذاری شتاب می‌گیرد، فاینانس می‌تواند در دو بخش خارجی و داخلی محقق شود و به هر حال باید توجه کرد ما در شرایط ویژه ای قرار داریم اما در همین وضع هم باید سرمایه گذاری در نفت را در بخش اولویتها قرار دهیم.

وی افزود: با همین منابع و مدیریت اثربخش قادر به دستیابی به اهداف کشور هستیم.

 

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
false
true

tag heuer aquaracer calibre 5 automatic price tag heuer carrera calibre 1887 price replica watch breitling chronometre aerospace price breitling superocean heritage 46 chronograph replica watches how to change a metal watch band patek philippe double sided watch price replica watches