×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  شنبه - ۳۱ شهریور - ۱۴۰۳  
true
true
افزایش روزانه ۵۰۰ هزار بشکه‌ای صادرات نفت ایران

اقتصادتهران: صادرات نفت ایران در ماه آوریل پس از کمی کاهش در ماه مارس، در پی تفاهم هسته‌ای لوزان و احتمال لغو تحریم های غرب علیه تهران افزایش یافت.

ایران که قبل از تشدید تحریم‌ها پس از عربستان دومین تولید‌کننده بزرگ نفت اوپک بود، امیدوار است که صادرات نفت خود را در صورت امضای توافق هسته‌ای جامع تا ضرب‌الاجل ۳۰ ژوئن یک میلیون بشکه در روز افزایش دهد. طرفین در تاریخ ۳۱ مارس بر سر چارچوب مذاکرات به توافق رسیدند.

یک منبع آگاه که تردد نفت‌کش‌ها را رصد می‌کند، گفت: صادرات نفت ایران در ماه آوریل روزانه با ۵۰۰ هزار بشکه افزایش به یک میلیون و ۱۸۰ هزار بشکه در روز رسیده که ناشی از افزایش واردات هند است که ماه گذشته از ایران نفت نخرید.

این منبع آگاه افزود: افزایش صادرات ایران به ژاپن و هند باعث افزایش صادرات نفت ایران در ماه آوریل شده اگرچه واردات چین از تهران در این ماه قدری کاهش یافت.

ماه گذشته هند تحت فشار آمریکا مبنی بر نگهداشتن واردات نفت خود از ایران در محدوده تعیین شده توسط تحریمها نفتی از ایران وارد نکرد.

این منبع آگاه گفت: هند به عنوان دومین مشتری بزرگ نفت ایران پس از چین گمان می‌رود که در ماه آوریل چهار محموله و در کل حدود چهار میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه نفت از ایران وارد کرده است. ژاپن نیز در ماه آوریل سه محموله نفتی وارد کرده که نسبت به ماه مارس که دو محموله وارد کرده بود، افزایش نشان می‌دهد.

یک منبع آگاه دیگر می‌گوید صادرات نفت ایران در ماه آوریل روزانه ۴۵۰ هزار بشکه نسبت به آمار غیرعادی مارس افزایش یافته و به یک میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه در روز رسیده است.

مارک دوبویتس از بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها گفت: تفاهم هسته‌ای به افزایش صادرات نفت ایران منجر شده است، زیرا خریداران از مزیت فضای کاهش اعمال تحریم‌ها علیه ایران استفاده کرده‌اند.

دوبویتس که از حفظ تحریم‌ها علیه ایران برای تقویت هرگونه توافق با ایران حمایت می‌کند، افزود: اگرچه تحریم‌ها علیه ایران پابرجا هستند و بسیاری از بانک‌های بزرگ فعال نیستند، اما یک پذیرش ملموس وجود دارد که صادرات نفت ایران افزایش خواهد یافت.

براساس توافق هسته‌ای موقت که در نوامبر سال ۲۰۱۳ به امضا رسید و تا ۳۰ ژوئن منقضی خواهد شد صادرات نفت ایران باید تا ۳۰ ژوئن به طور متوسط روزانه یک میلیون بشکه باشد، اما از سال ۲۰۱۳ صادرات نفت ایران اغلب بالای این سطح بوده است.

گزارش رویترز در اینباره حاکی است، ایران می‌گوید افزایش تولید نفت ایران باعث کاهش قیمت‌ها نخواهد شد و انتظار دارد که دیگر اعضای اوپک فضا را برای افزایش صادرات ایران باز کنند. این در حالی است که تاکنون هیچ‌گونه‌ نشانه‌ای مبنی بر تمایل دیگر اعضای اوپک برای کاهش عرضه دیده نمی‌شود. نشست بعدی وزرای نفت اوپک پنجم ژوئن برگزار خواهد شد.

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
false
true

tag heuer aquaracer calibre 5 automatic price tag heuer carrera calibre 1887 price replica watch breitling chronometre aerospace price breitling superocean heritage 46 chronograph replica watches how to change a metal watch band patek philippe double sided watch price replica watches