×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  دوشنبه - ۲ مهر - ۱۴۰۳  
true
true
افتتاح درگاه ملی خدمات دولت هوشمند»؛ آرزویی که تحقق یافت

اقتصادتهران: طرح «درگاه ملی خدمات دولت هوشمند» که به گفته عالی ترین مقام وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات آرزوی دولت های گذشته بود، سرانجام بعد از ۳۲ ماه تلاش بی وقفه دولت یازدهم به بهره برداری رسید.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، «درگاه ملی خدمات دولت هوشمند» که روز یکشنبه گذشته با حضور محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و دبیر شورای عالی فضای مجازی و دیگر دست اندرکاران این حوزه رونمایی شد، آرزوی دولت های گذشته و همچنین دولت تدبیر و امید را محقق کرد.

انجام امور در دستگاه های دولتی تا پیش از الکترونیکی شدن همراه با هدر دادن منابع و نارضایتی کاربر نهایی، بود. بر همین اساس دولت های گذشته با مشاهده پیشرفت های جهانی در این بخش همواره آرزوی تحقق آن را در کشور داشتند و دنبال راهکاری برای ایجاد تحول بودند.

پیش از این نیز«محمود واعظی» وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در گفت و گو با ایرنا، ایجاد شبکه ملی اطلاعات که دولت الکترونیک یکی از بخش های آن است را مهمترین نیاز کشور دانست که به سرعت درحال آماده سازی است.

وی گفت: تلاش می شود شبکه ملی اطلاعات و دولت الکترونیک با استفاده از امکان های داخلی اجرایی شود تا سطح امنیت و سرعت دسترسی به آن افزایش یابد.

موضوع دولت الکترونیک ایجاد تحول، بازآفرینی، بازمهندسی، بهبود کارآیی و اثر بخشی نظام اداری ایران است. در دولت الکترونیک استفاده از فناوری های تازه ارتباطی و اطلاعاتی به ویژه اینترنت برای ارائه خدمت به شهروندان با کمترین هزینه و رضایت مندی بیشتر پیش بینی شده است.

«رضا باقری اصل» معاون دولت الکترونیک سازمان فناوری اطلاعات ایران

در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: دولت الکترونیک در واقع راهکار میانبری برای ایجاد تحول در نظام اداری کشور براساس فرمایشات رهبر معظم انقلاب است که ذیل اصل ۴۴ قانون اساسی برآن تاکید داشته اند.

به گفته وی، از زمان شکل گیری نظام اداری در ایران، بسیاری از قوانین جاری اداری کشور مانند قانون برنامه و بودجه، قانون مدنی و قوانین تجاری نیز دستخوش تغییر و تحول چندانی نشده است.

باقری اصل با بیان اینکه نظام اداری ایران بر اساس دو شاخص بودجه و نیروی انسانی تغییر نیافته است، افزود: افزایش سالانه هزینه های دولت و افزایش بدنه و نیروی انسانی نشان می دهد تاکنون اقدام موثری برای تحول نظام اداری و کارآمدی آن انجام نشده است.

به گفته وی اکنون تعداد مدیران اداری ایران با تعداد کارمندان دولت ژاپن برابری می کند و این نشان می دهد ساختار اداری ایران با این ویژگی ها، قدرت و تحمل یک تحول را نداشته است؛ همچنین آن چابکی را ندارد که بتواند به صورت پویا تصمیم گیری کرده و ساختارهای اقتصادی و توسعه و پیشرفت کشور را پیشرانی کند.

این مقام مسئول، دولت الکترونیک را راهکار و میانبری برای تحقق این تحول دانست تا بواسطه آن نظام اداری براساس سیاست هایی که رهبری اعلام کرده اند تغییر کند.

به گفته وی، اکنون در بسیاری از کشورها دولت الکترونیک از متحول کننده و توانمندساز به یک زیرساخت تحول، تبدیل شده است به این معنا که بدون استفاده از فناوری اطلاعات(آی.تی) نمی شود انتظار تحول داشت.

باقری اصل افزود: اجرای دولت الکترونیک در دولت یازدهم با یک نگرش جدید شروع شد تا بتواند تحول لازم را در نظام اداری ایران ایجاد کند و دولتی چابک بوجود آورد.

معاون دولت الکترونیک سازمان فناوری اطلاعات، ارائه چند خدمت توسط چند پورتال را محقق شدن دولت الکترونیک ندانست و گفت: گرچه راه حل های جداگانه آی.تی توانسته بخش کوچکی از مشکل را حل کند اما نگاه های جزیره ای، راه حل مناسبی برای کارآمدی نظام اداری نیست و باید چاره اساسی اندیشید.

باقری اصل چاره اساسی را تدوین یک برنامه تحول نظام اداری در دولت تدبیر و امید دانست و خاطرنشان کرد: ضوابط فنی توسعه دولت الکترونیک توسط شورای عالی اداری و شورای عالی فناوری اطلاعات تدوین شد که برنامه ای منسجم است.

اکنون با گذشت بیش از دوسال و نیم از عمر دولت یازدهم شاهد تحولی عظیم در زمینه خدمات دولتی هستیم و برای نخستین بار درگاه ملی خدمات دولت هوشمند وارد عرصه خدمت رسانی نوین به شهروندان شد.

درگاه ملی خدمات دولت هوشمند با هدف استاندارد سازی و مدیریت یکپارچه ارائه خدمات دولت به مردم و حرکت به سمت معماری سرویس گرا و خدمت محور ایجاد شده است.

درگاه ملی جایی است که شناسنامه خدمات مورد تایید سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور به همراه اطلاعات، شرایط، کانال ها و شیوه دریافت آن ها به شهروندان ارائه می شود.

درگاه مذکور در سه بخش خدمات دولت به مردم (C2G) را به کاربران ارائه می دهد که بخش اول آن پنجره جستجوی درگاه است که با بهره گیری از سه جویشگر بومی برای تسهیل دسترسی به خدمات فعالیت می کند.

کاربر با استفاده از این جویشگرها می تواند سازمانی را که خدمت مورد نیاز وی را ارائه می دهد شناسایی کرده و اگر خدمت مذکور الکترونیکی بود نحوه دریافت آن را آگاه می شود و اگر الکترونیکی نبود چگونگی رسیدن به خدمت را شناسایی می کند.

بخش دوم در بدنه اصلی درگاه ، قابلیت دسترسی به پرکاربرد ترین خدمات از قبیل سامانه پاسخگویی ۵۹۱، ایران ۱۴۱، خدمات شناسنامه ای، طرح ساماندهی مشاغل خانگی و خدمات پستی با استفاده از پرده نگارها و نیز پیوند های تصویری را برای کاربران فراهم می کند.

بخش سوم به ارائه خدمات به صورت فهرست وار و تقسیم بندی موضوعی شامل آموزش و پژوهش، اطلاعات و ارتباطات، اقتصادی و مالی، امنیت و مدیریت بحران، امور بین الملل، امور داخلی کشور، انرژی، حقوقی و قضایی، حمل و نقل و شهرسازی، رفاه و تامین اجتماعی، سلامت و بهداشت، صنعت و تجارت، فرهنگی و اجتماعی و محیط زیست، منابع طبیعی و کشاورزی می پردازد.

اکنون در این درگاه خدمات براساس فهرست دستگاه های دولتی و حاکمیتی ارایه دهنده خدمت میسر خواهد بود.

راه اندازی درگاه ملی خدمات دولت هوشمند نقش بسیار مهمی در کاهش هزینه های مردم و افزایش بهره وری و در نهایت توسعه کشور دارد.

واعظی در مراسم رونمایی درگاه ملی با اشاره به آماده بودن زیر ساخت های دولت الکترونیک در شش ماه گذشته، از پیگیری رییس جمهوری در این زمینه خبر داد و افزود: هر چند در آغاز راه تصور ما این بود که با سرمایه گذاری و تهیه زیرساخت ها می توان به این مهم دست یافت، اما بخش اعظم کار به درخواست اطلاعات از دستگاه های اجرایی منتهی شد که در اینجا نقش سازمان مدیریت پررنگ تر است و می تواند از ابزار خود برای پیشبرد این هدف بهره گیرد.

واعظی در عین حال این مرحله را گام نخست برشمرد و گفت: دولت الکترونیک یعنی هر کس در هر زمان و مکان بتواند به اطلاعات مورد نیاز خود دسترسی یابد و نیاز خود را در زمان کوتاه رفع کند و تلاش داریم تسهیل گر مراجعات مردم باشیم.

وی تاکید کرد: این یک شروع است و با اشتراک اطلاعات دستگاه های مختلف گام های دیگر رو به جلو برداشته می شود.

نصرالله جهانگرد رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران در مراسم راه اندازی این پروژه گفت: اگر از اتلاف زمانی که شهروندان در مراجعات اداری صرف می کنند، بکاهیم تاثیر بسزایی در رشد تولید ناخالص داخلی خواهیم گذاشت. توسعه دولت الکترونیک نه تنها به شفاف سازی عملکرد سازمان ها کمک می کند بلکه باعث رشد اقتصادی سریع نیز می شود.

اکنون وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات بستر ارائه خدمت خوب به مردم را فراهم کرده و از این به بعد وظیفه سازمان ها و نهاد های مختلف است تا با اراده ای قوی خدمات خود را در این درگاه ارائه کرده و ضمن کسب رضایت مردم راه های سوءاستفاده از خدمات را بر سوءاستفاده کنندگان ببندند. مردم منتظر اقدام قاطع این دستگاه ها هستند.

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
false
true

tag heuer aquaracer calibre 5 automatic price tag heuer carrera calibre 1887 price replica watch breitling chronometre aerospace price breitling superocean heritage 46 chronograph replica watches how to change a metal watch band patek philippe double sided watch price replica watches