اقتصادتهران: آزادراه «غدیر» در یک زمانبندی فشرده با سرمایهگذاری هفت هزار میلیارد تومانی در مدت پنج سال ساخته شد تا عنوان نخستین پروژه در سطح کلان که از ایده تا مرحله بهرهبرداری در یک دولت انجام شده است را به خود اختصاص دهد.
به گزارش ایرنا، کلنگ ساخت بیشتر آزادراههایی که در هشت سال گذشته به مرحله افتتاح رسیده است در دهه ۸۰ بر زمین خورده است و حتی آزادراهایی که شروع ساخت آن به دهه ۷۰ نیز میرسید در فهرست افتتاحیههای دولت تدبیر و امید قرار دارد. موضوعی که فرصت دولت را برای طراحی و ساخت شبکه جدید آزادراهی محدود کرد چرا که از ابتدا قرار بر آن شد که همه پروژههای عمرانی نیمه کاره در دولت نخست تدبیر و امید به مرحله افتتاح برسد و بعد از آن پروژههای جدید به فهرست عمرانی کشور اضافه شود.
نمونه بارز آن افتتاح آزادراه افسانهای تهران- شمال که خیلیها انتظاری برای افتتاح آن حتی در دولت تدبیر و امید هم نداشتند. اما در بیش از ۱۰ جبهه فعال کاری در سرما و گرما دولت با مشارکت بنیاد مستضعفان ساخت این آزادراه را به سرانجام رساند و اسفند سال گذشته پس از ۲۴سال که از شروع ساخت آن میگذشت زیر بار ترافیک رفت.
حالا در یک سالگی افتتاح آزادراه تهران- شمال، دولت پنجشنبه این هفته دولت آزادراهی را به مرحله افتتاح خواهد رساند که از آن به عنوان یک کریدور ترانزیتی مهم یاد میشود.
آزادراه غدیر بخشی از کریدور اصلی جاده تاریخی ابریشم در ایران است که از استان تهران عبور میکند.
این آزادراه بخشی از کریدور شرق به غرب، شمال به جنوب و بخشی از کریدور ترانزیت آسیایی است که موجب تسهیل تردد خودروهایی که از استانهای شمال غربی و غرب کشور با عبور از تهران به سمت جنوب شرق و شمال شرق می روند، میشود.
آزادراهی شدن یکی از پرترددترین مسیرهای اطراف پایتخت از آن رو جزو برنامههای اصلی دولت قرار گرفت تا هم صرفهجویی نزدیک به هفت هزار و ۴۰۰ میلیارد تومانی در زمان سفر و یکهزار و ۶۵۰ هزار میلیارد تومانی در مصرف بنزین را به همراه داشته باشد و هم به افزایش ایمنی و کاهش سوانح رانندگی در کمربندی تهران منجر شود.
دیدگاه ها بسته هستند.