×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  شنبه - ۶ مرداد - ۱۴۰۳  
true
true
اختصاص۲۰ میلیارد تومان برای خرید تجهیزات و خدمات کشاورزی

رییس سازمان حفظ نباتات از اختصاص ۲۰ میلیارد تومان اعتبار برای خرید تجهیزات و خدمات کشاورزی در حوزه کنترل آفات و گیاه پزشکی خبر داد و گفت: گرچه کودها و سموم شیمیایی موجود در بازار از نظر کیفی در وضعیت مطلوبی قرار دارند اما مذاکرات ژنو می‌تواند در واردات کودهای با کیفیت‌تر از کشورهای اروپایی موثر باشد.

به گزارش ایسنا) رضا فتوحی که در گزارش عملکرد ۱۰۰ روزه سازمان حفظ نباتات سخن می‌گفت، اظهار کرد:‌ طی ۱۰۰ روز اخیر حدود ۲۰ میلیارد تومان برای خرید خدمات کارشناسان گیاه پزشکی، تجهیزات غیرشیمیایی، انسکتاریوم و مرکز تولید مواد بیولوژیک اختصاص یافته است که با این اعتبار ۵۲۰۰ کارشناس گیاه پزشکی درسراسر کشور مشغول و در راستای تولید محصول گواهی شده در حال فعالیت هستند.

وی افزود: براساس قانون برنامه پنجم توسعه باید ۲۵ درصد سطح زیر کشت محصولات زراعی و باغی تحت پوشش مدیریت تلفیقی آفات IPM قرار گیرد که در این راستا اولویت با محصولاتی نظیر سبزی و صیفی و تازه خوری است.

رییس سازمان حفظ نباتات ادامه داد: در این راستا شبکه‌های مدیریت تلفیقی آفات و کلینیک های گیاه پزشکی سراسر کشور به نظارت بر تولید محصولات سالم و گواهی شده می پردازند اما اگر محصولی مشکلی داشته باشد بازگردانده خواهد شد.

فتوحی تاکید کرد: جوسازی کردن در زمینه بالا بودن باقیمانده سموم و مواد شیمیایی و دارویی محصولات کشاورزی نادرست است چرا که سیستم مانیتورینگ سموم در کل کشور این محصولات را از مبادی ورودی تا رسیدن به دست کشاورزان رصد می‌کند.

کاهش بیش از ۵۰ درصدی مصرف سم در کشور

وی ادامه داد: در کشور مصرف سم از بیش از ۵۰ هزار تن به کمتر از ۲۰ هزار تن رسیده و سموم کلره و دیگر سموم پرخطر کاملا از استفاده مستقیم در تولید محصولات کشاورزی خارج شده‌اند.

رییس سازمان حفظ نباتات گفت: به عنوان مثال برنج و موضوع آلودگی آن هیچ ارتباطی با سموم و کود مصرفی در تولید این محصول ندارد بلکه آرسنیک، جیوه و سرب جزو موادی است که میزان آن به دلیل تغذیه آب ناسالم مانند آب‌های صنعتی، پس‌آب‌ها و فاضلاب در برنج افزایش یافته است.

تاثیر مذاکرات ژنو بر واردات کود و سموم با کیفیت‌تر

فتوحی افزود: گرچه کود و سموم موجود در بازار از جمله محصولات با کیفیت و مورد تایید سازمان دامپزشکی است اما مذاکرات ژنو تاثیرات مثبتی در واردات کود و سموم با کیفیت تر از کشورهای اروپایی دارد که البته اگر کودها و سموم کیفی تر وارد کشور شوند با توجه به اثرگذاری بالاتر مصرف پایین‌تری پیدا خواهند کرد.

تخصیص یک میلیارد تومان برای اطلاع رسانی، کنترل سلامت و کیفیت محصولات

وی اظهار کرد: در ۱۰۰ روز اخیر برای کنترل کیفی محصولات باغی و صیفیجات از طریق اطلاع رسانی اعتباری را دریافت کرده‌ایم که در حال حاضر حدود یک میلیارد تومان برای فعالیت دراین زمینه اختصاص پیدا کرده است که مسلما این ردیف اعتباری درسال‌های آینده افزایش پیدا خواهد کرد.

رییس سازمان حفظ نباتات گفت: باید با اطلاع رسانی درست جلوی برخی جوسازی‌ها که فضای تولید محصول کشاورزی سالم در کشور را آلوده می‌کند را گرفت که رسانه‌ها دراین زمینه می‌توانند بسیار اثرگذار باشند.

 

 

 

true
برچسب ها :
true
false
true

tag heuer aquaracer calibre 5 automatic price tag heuer carrera calibre 1887 price replica watch breitling chronometre aerospace price breitling superocean heritage 46 chronograph replica watches how to change a metal watch band patek philippe double sided watch price replica watches