×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  سه شنبه - ۳ مهر - ۱۴۰۳  
true
true
اختصاص ۵۰۰ میلیون تومان برای حفاظت یوز

اقتصادتهران: سرپرست معاونت محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست ضمن ارزیابی مثبت از عملکرد پروژه بین‌المللی یوزپلنگ از اختصاص ۵۰۰ میلیون تومان به پروژه یوز از محل طرح‌های تنوع زیستی خبر داد.

به گزارش ایسنا، یوز پلنگ آسیایی یکی از نادرترین‌ترین گربه‌سانان جهان و بعد از شیر و ببر، سومین گربه‌سان بزرگ ایرانی است که در خطر نابودی و انقراض قراردارد و ایرانیان حافظان آخرین بازمانده‌های یوزپلنگ آسیایی یا یوزپلنگ ایرانی در جهان هستند. این جانور در سطح مناطق بیابانی زندگی می‌کند و سال‌هاست که نسل آن در معرض نابودی کلی قرار دارد. بر اساس آخرین نظرات کارشناسی، جمعیت این گونه نادر زیر ۵۰ فرد ارزیابی می‌شود. دامداری سنتی، توسعه معدن‌کاری، احداث جاده‌ها در کنار خشکسالی و تغییر اقلیم تهدیدات اصلی بقای یوز به حساب می‌آید.

 اختلاف نظر در مورد اثرگذاری اجرای پروژه حفاظت یوزپلنگ و عملکرد این پروژه بین‌المللی به یکی از سوژه‌های مهم این روزهای حوزه حیات وحش کشور تبدیل شده است. حمید ظهرابی -سرپرست معاونت محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست- در آستانه «روز جهانی یوزپلنگ» در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: مباحثی که در مورد پروژه حفاظت یوزپلنگ مطرح می‌شود؛ با تکیه بر مجموعه‌ای از اعداد و ارقام ارائه شده در سال‌های گذشته است و وقتی این اعداد با آمار امروزی مقایسه می‌شود، این ذهنیت را ایجاد می‌کند که همزمان با اجرای پروژه یوز، جمعیت این گونه کاهش یافته است.

وی افزود: در گذشته برآورد جمعیت یوزپلنگ از سوی کارشناسان صورت گرفته و تعداد این گونه بین ۷۰ تا ۱۲۰ قلاده اعلام شده بود و عمده مصاحبه‌های انجام شده بر ۱۲۰ قلاده تاکید داشت چراکه مصاحبه‌کنندگان عدد حداکثری را در تعداد یوز عنوان می‌کردند. مقایسه این رقم با عدد امروزی که زیر ۵۰ قلاده یوز برآورد می‌شود باعث ایجاد نوعی تشتت در ارائه آمار و داوری نامناسب از عملکرد پروژه یوز شده است.

 سرپرست معاونت محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: طبیعی است که مقایسه این عددها هر کسی را نگران کند و شاید این ذهنیت را ایجاد کند که همزمان با اجرای پروژه بین‌المللی حفاظت یوزپلنگ،جمعیت این گونه کاهش یافته است، در حالی‌ که مقایسه کردن این دو عدد به این شیوه نمی‌تواند بیانگر عملکرد واقعی پروژه حفاظت از یوز باشد چون عدد ١٢٠ کلی و برآوردی است و چندان هم قابل اتکاء نیست. تلاش‌های علمی برای برآورد جمعیت یوز از سال ٩١ با دوربین‌گذاری شکل جدی‌تری به خود گرفت که آن هم به دلیل تراکم پایین جمعیت، عملا قابل استفاده در مدل‌های برآورد جمعیت نیست.

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
false
true

tag heuer aquaracer calibre 5 automatic price tag heuer carrera calibre 1887 price replica watch breitling chronometre aerospace price breitling superocean heritage 46 chronograph replica watches how to change a metal watch band patek philippe double sided watch price replica watches