×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  چهارشنبه - ۴ مهر - ۱۴۰۳  
true
true
اختصاص ۲۰۰ میلیون دلار برای طرح‌های آبخیزداری

اقتصادتهران: معاون سازمان جنگل‌ها از اختصاص ۲۰۰ میلیون دلار از محل صندوق توسعه ملی برای آبخیزداری خبر داد و گفت:با اقدامات انجام گرفته در زمینه آبخیزداری میزان واردات رسوب به سدها نیز ۵ تن افت کرده است.

به گزارش مهر، ناصر حیدری‌پوری در نشستی خبری با بیان اینکه ۱۷ سال از روند خشکسالی در کشور می‌گذرد، اظهار داشت: با توجه به اینکه طبق نقشه‌های توپوگرافی، ۴۱۰ میلیارد مترمکعب میزان آب داریم که بخشی از این آب تبخیر می‌شود و در اختیار ما قرار نمی‌گیرد، باید به نزولات جوی، بهای بیشتری دهیم.

این مقام مسئول با بیان اینکه در سطح حوزه‌های آبخیزداری بالغ بر ۳۷۰ دشت ممنوعه و ۳۸۷ دشت بحرانی داریم، تصریح کرد:باید برای تعریف سفره‌ها برنامه عملیاتی داشته باشیم و پیگیری  می کنیم با کارکردهای عملیاتی و موثر، بخشی از ‌کشاورزی را امتیاز بخشیم.

حیدری‌پوری در بخش دیگری از سخنان خود، با اشاره به روند فرسایش خاک در کشور، ادامه داد: با توجه به اقدامات آبخیزداری انجام شده میزان فرسایش خاک در کشور ۹ تن در هکتار کاهش یافته؛ ضمن اینکه میزان واردات رسوب به سدها نیز، ۵ تن افت کرده است.

به گفته وی، در نتیجه این اقدامات برداشت علوفه نیز  ۱۲۰ کیلوگرم در هکتار افزایش داشته است.

معاون آبخیزداری سازمان جنگلها و مراتع کشور، از  اختصاص ۲۰۰ میلیون دلار از محل صندوق توسعه ملی در سال جاری برای آبخیزداری خبر داد و گفت: پروژه‌هایی برای بهبود وضعیت آبخیزداری کشور مصوب شده که از ابتدای شهریور تا پایان آذرماه پروژه‌های مذکور افتتاح خواهد شد.

حیدری پور با بیان اینکه  ۱۰۰ میلیارد تومان نیز برای عملیات بیولوژی در حوزه جنگل‌ها مورد نیاز است، اضافه کرد: برای اجرای عملیات آبخیزداری در هر هکتار یک میلیون تومان مورد نیاز است و در افق باید بتوانیم ۲۶ میلیون هکتار عملیات انجام دهیم.

معاون سازمان جنگل‌ها در بخش دیگری از سخنان خود در پاسخ به پرسشی مبنی بر ایجاد پارک‌ها توسط شهرداری تهران در مسیر سیل مانند پارک‌های نهج‌البلاغه اظهارداشت: عملیات حوزه‌های آبخیزداری در حوزه‌های شهری مربوط به شهرداری‌ها است زیرا ما مسئولیت خود را در این ارتباط به شهرداری‌ها واگذار کرده‌ایم.

وی افزود: با اینحال درباره خیلی از بحث‌های آبخیزداری که توسط شهرداری‌ها انجام می‌شود مسائل مورد لزوم رعایت نمی‌شود.

حیدری پور با اشاره به اینکه  در مسیل‌هایی که در شهرها قرار گرفته نباید کف آن را با سیمان صاف کرد، اضافه کرد: این امر باعث می‌شود که جذب آب در زمین صورت نگیرد، سرعت سیل کاسته نشود و  ممکن است در پایین دست خسارت ایجاد کند.

وی با بیان اینکه در شهرداری تهران طرحی مطرح شده که رودخانه‌ها را در سطح شهر بچرخانیم و اینطور گفته شده که باعث می‌شود تا گسل‌ها خنک شوند، افزود: با این کار آب به یک باره و با سرعت به سمت ورامین و شهرری نمی‌رود و باعث می‌شود که فعالیت گسل تعدیل شود.

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
false
true

tag heuer aquaracer calibre 5 automatic price tag heuer carrera calibre 1887 price replica watch breitling chronometre aerospace price breitling superocean heritage 46 chronograph replica watches how to change a metal watch band patek philippe double sided watch price replica watches