اقتصادتهران: رییس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی گفت: امسال یک هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان تسهیلات از خط اعتباری شماره هفتم برای مکانیزاسیون کشاورزی برای بخش های زراعی، باغی، دام، طیور و آبزیان و جنگل و مرتع در اختیار استان ها قرار گرفته است.
کامبیز عباسی روز جمعه در گفت و گو با ایرنا با بیان این که اکنون استان ها شروع به معرفی متقاضیان کرده اند افزود: سال گذشته بیش از دو هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان تقاضا در بخش مکانیزاسیون کشاورزی وجود داشت که از این میزان یک هزار و ۵۴۰ میلیارد تومان آن جذب قطعی صورت گرفت و تلاش داریم امسال نیز در بحث سرمایه گذ اری مکانیزاسیون مانند سال گذشته بتوانیم همین میزان را محقق کنیم.
وی تصریح کرد: به رغم تمام تحریم ها چون خوداتکایی حوزه مکانیزاسیون کشاورزی ۹۵ درصد به صنعت داخلی وابسته است امیدواریم سال ۹۸ هم بتوانیم اعتبار مذکور (۱۸۰۰ میلیارد تومان ) را جذب کنیم.
رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی با تاکید بر این که همیشه جایگاه صنعت ماشین های کشاورزی در منشور صنعتی کشور کمرنگ بوده است، گفت: صنعت مکانیزاسیون کشاورزی در تامین امنیت غذایی کشور نقش اساسی دارد بنابراین امیدواریم صنعت داخلی کشور، صنعت ماشین های کشاورزی را در اولویت قرار بدهد و کارخانجات تولید کننده ماشین های کشاورزی شامل تراکتور و کمباین کشور زیر چتر حمایتی وزارت صنعت، معدن و تجارت قرار بگیرد و امیدواریم این اتفاق مهم رخ دهد.
وی اضافه کرد: در دولت های یازدهم و دوازدهم نزدیک ۲۲۰ هزار دستگاه تراکتور و کمباین در کشور پلاک گذاری شده است در حالی که میزان پلاک گذاری در این بخش در دولت های قبل کمتر از ۲۰ هزار دستگاه بوده است.
عباسی ادامه داد: امیدواریم بتوانیم تا پایان برنامه ششم توسعه تمامی تراکتور و کمباین های کشور را پلاک گذاری کنیم و عملیات پلاک گذاری آنها انجام شود.
وی افزود: طبق برنامه های توسعه مکانیزاسیون کشاورزی کشور پیش بینی ما این است که امسال بتوانیم ضریب مکانیزاسیون کشاورزی را ۱۲ صدم اسب بخار بر هکتار بالا ببریم.
رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی گفت: طرح جایگزینی ماشین های فرسوده متاسفانه مورد کم توجهی حوزه صنعت و حوزه سوخت کشور قرار گرفته است به رغم این که وزیر جهاد کشاورزی در نامه ای به رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور طرح کامل و تمام الزامات آن از جمله مسائل زیست محیطی، فنی، اقتصادی، اجتماعی، را تدوین و ارسال کرده است که در منابع اعتباری کشور قرار بگیرد.
وی با بیان این که این طرح باید از محل صرفه جویی سوخت کشور پیگیری شود،اظهارداشت: این درحالی است که در حوزه سوخت کشور هیچ حرکت و جنب و جوشی برای عملیاتی کردن این موضوع دیده نمی شود. صنعت ماشین های کشاورزی نسبت به دیگر صنایع مظلوم واقع شده و خواسته هایش هم کمتر مورد توجه سایر بخش ها قرار می گیرد.
به گفته عباسی، اجرای این طرح منجر به کاهش و صرفه جویی سوخت در کشور، پویایی در صنعت ماشین های کشاورزی و ارتقای کیفیت عملیات کشاورزی خواهد شد اما متاسفانه توسط هیچ بخشی به غیر از وزارت جهاد کشاورزی مورد پیگیری قرار نگرفته است.
وی تصریح کرد: سال گذشته نزدیک ۱۶ تا ۱۷ هزار دستگاه تراکتور وارد بخش کشاورزی شد که به صورت غیر مستقیم سهم ماشین های فرسوده را در کشور کاهش داد.
دیدگاه ها بسته هستند.